כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מעצר בדרך לטיול: סיפורה של בחורה חרדית מאלעד

צעירה שרצתה לצאת לטיול בחו"ל עם חברותיה, נעצרה בשדה התעופה לאחר שהתברר שהיא מוגדת 'משתמטת' • בהמשך התברר שהטופס שלה לא תויג על ידי צה"ל והיא שוחררה

לשכת גיוס. צילום אילוסטרציה
לשכת גיוס. צילום אילוסטרציה

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': חרדית מאלעד יצאה עם חברותיה לנתב"ג בכוונה לטוס לטיול בברצלונה, אך במקום לעלות למטוס - היא נעצרה והובלה אחר כבוד לכלא 4, באשמת השתמטות מצה"ל. בחסדי שמים, לאחר ארבעה ימים הצעירה נוקתה מכל אשמה ושוחררה.

צעירה חרדית בת 20 תושבת אלעד, הגיעה ביום חמישי האחרון יחד עם חברותיה לנמל התעופה בן גוריון על מנת לטוס לטיול בברצלונה. במעבר הגבול ביקשו ממנה להתלוות לתשאול והיא נעצרה והועברה למשטרת הצבאית.

מהמידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' מתברר, כי תצהיר הדת ששלחה יחד עם חברותיה בבית הספר לפני למעלה משנתיים לצה"ל, מה שאמור היה לפטור אותה משירות צבאי - לא תויג במערכת, ובשל כך היא הוגדרה כמשתמטת גיוס. היא הועברה לכלא 4 וביום שישי למחרת הובאה לדיון בבית הדין הצבאי, שם הצליח פרקליטה עו"ד שגיא גרינפלד לשחררה למעצר בית.

הפרקליטות הצבאית הבהירה כי במהלך השנתיים האחרונות, מאז הייתה בת 18, היא הוגדרה ברשויות צה"ל כמשתמטת משירות צבאי. "בידינו צו גיוס, עליו מדבקה של דואר רשום, כמו"כ יש תיעודי שיחות שבה מבהירים לחשודה אודות חובת הגיוס", אמר וטען כי "למרות זאת היא התעלמה".

בחקירתה אמרה הצעירה כי עם קבלת צו גיוס ראשון הגישה תצהיר דת, אך לטענת צה"ל, ההצהרה לא הגיעה ליעדה. קצינת המשפטים חרות לוי, ביקשה להאריך את מעצרה עד ליום ראשון. עו"ד שגיא גרינפלד שמייצג אותה התנגד לבקשה וביקש לשחררה לחלוטין מהמעצר.

מדובר בבת למשפחה של שמונה ילדים, כאשר שני אחיה הגדולים משרתים בצה"ל, אחד כצלף בכפיר והשני ביחידת 8200. אחיותיה הגדולות שלחו תצהיר דת וקיבלו פטור.

את צו הגיוס הראשון קיבלה הנערה בגיל 16.5 עת למדה בבית הספר 'רננות - בית יעקב' בפתח תקווה. לדבריה, יחד עם חברותיה מילאה טופס הצהרת דת במסגרת בית הספר ואף שלחה אותו יחד איתן בפקס למספר שקיבלו. לפני כשנתיים וחצי צלצלו אליה ושאלו למה היא לא מתייצבת לגיוס, היא הגיבה שקיבלה פטור וחשבה שעם שליחת הטופס קיבלה מיידית פטור. הבהירו לה כי אין לה פטור והיא חייבת להתגייס.

עו"ד שגיא גרינפלדצילום: עו"ד שגיא גרינפלד
עו"ד שגיא גרינפלד

עורך הדין גרינפלד הציג בפני בית הדין את תצהיר הביטחון של לשכת הרבנות מלפני כשנתיים. "היא טוענת שעם כל חברותיה שלחה את הראשון. העובדה שהיא ממשיכה בחייה ולומדת בסמינר ולאחר שחוסכת כל פרוטה, הלכה עם חברותיה ונעצרה בנתב"ג, הכניסה אותה להלם מוחלט. אם הייתה חושבת שיעצרו אותה בדרך לשם, כלל לא הייתה רוכשת כרטיס טיסה ומתכננת את הטיול", אמר.

בית הדין הצבאי השתכנע ונעתר לבקשה, הצעירה שוחררה למעצר בית עד ליום ראשון, בערבות של 2,000 ש"ח והפקדת דרכון. שלשום (א') בדיון נוסף, עו"ד גרינפלד חזר וטען כי שלחה תצהיר דת סמוך ליום הגיוס ואף עשתה הצהרה נוספת לאחר שקיבלה טלפון עם דרישת התייצבות לגיוס. בעקבות כך, הבחורה שוחררה ליומיים במעצר פתוח - עד היום.

אתמול חלה תפנית בתיק, לאחר שימוע שנערך - התביעה הצבאית הודיעה כי היא מפסיקה את התהליך המשפטי נגד הבחורה וגונזת את כתב האישום - והיא שוחררה ללא הגשת כתב אישום, גיוס או כל תהליך אחר.

עורך הדין שגיא גרינפלד אומר ל'בחדרי חרדים' לאחר ההחלטה של בית הדין; "אני מברך על כך שהתביעה ובית הדין קיבלו את טענות ההגנה במלואן, שחררו את מרשתי מן המעצר וביטלו לחלוטין את ההליכים המשפטיים כנגדה".
השתמטות מצהל הצהרת דת גיוס בחורה חרדית שחרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד