כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מאחורי הקלעים: מנדלבליט מאיים, סולחה בדגל ודיל 'יתד' ו'המודיע'

הסיפורים הפיקנטיים של השבוע: תיעוד בלעדי של היריבים הותיקים גפני וגוטרמן עושים שלום • ליצמן מוכן להיבדק בפוליגרף - יחד עם לפיד • הדלפה: מנדלבליט מתלונן שהוא מוצג כ'עוכר ישראל' • והחוק שנמנע בגלל היומונים החרדים

מאחורי הקלעים: מנדלבליט מאיים, סולחה בדגל ודיל 'יתד' ו'המודיע'

אחד המשברים הפנימיים היותר בולטים לעין ב'דגל התורה' בשנים האחרונות, היא המתיחות בין ראש העיר מודיעין עילית יעקב גוטרמן ליו"ר ועדת הכספים משה גפני. שניהם דעתניים, חזקים ומנוסים, וקרבות התרנגולים ביניהם פרנסו בעבר טורים פוליטיים ארוכים וקונפירציות פנימיות למכביר. בשיא הסכסוך נפגשו השניים גם ב'דין תורה' פוליטי, כאשר גוטרמן רצה למנות סגן מ'אגודה' בעירו וגפני נלחם בעד סגן מ'דגל'.

למצוא את השניים יחד זו משימה נדירה, הקוראים הותיקים בעיתון הבית של התנועה, יתד נאמן, יתקשו לזהות את פניו של גוטרמן, מאחר ובעיתון המפלגתי הוא כמעט ולא זוכה להופיע, ואך לפני שבועיים הוא צונזר מכתבה על ישיבת הנהלת דגל. מאידך, גוטרמן נחשב שליט יחיד בעירו, ול'דגל' הארצית כמעט אין יד ורגל בנעשה במודיעין עילית, אולי העיר הליטאית המובהקת ביותר.

אתמול בשעות הבוקר הופתעו משתתפי דיון בועדת הכספים בנושא מפעל הפיס, כאשר גוטרמן הופיע בדיון ואף נשא דברים וכובד על ידי היו"ר היריב משה גפני. גוטרמן שיבח את מפעל הפיס על תרומתו למוסדות חינוך, וחזר כמה פעמים על המסר ש"מפעל הפיס טוב לחרדים". גפני, אולי מבוהל מהכותרות שעשויות לצאת מדיון שכזה, שמע את הדברים ונזעק: "תעזוב את החרדים כבר, אם יהיה טוב לכולם - יהיה טוב גם לחרדים".

אחרי הדיון עקבתי אחריהם, והנה הפלא ופלא, השניים לחצו ידיים בחום ואף שוחחו ארוכות, בתיעוד בלעדי כאן ב'בחדרי חרדים' יוכלו חדי האוזן שבכם לנסות ולפענח את הנידון.



שאלתי את גוטרמן מה פשר החביבות הבלתי מצויה. תשובתו: "יש את המציאות שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה ויש את הכותרות בעיתונים, אני חי את המציאות"...

ומה יש לגפני להסביר? האם מפעל הפיס הצליח לאחד בינו ובין גוטרמן? "כל עוד נגמר הדיו תורה בינינו לטובתי אין לי בעיה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה", מצהיר הנציג הבכיר של 'דגל'.

אז אחווה וידידות אולי אין כאן, אבל לפחות פעילות משותפת והצהרות יש גם יש.

מנדלבליט, אל תאיים, ימשיכו להדליף
בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה ביום ראשון, השתתף היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בין הנושאים המרכזיים שעלו לשולחן, הייתה סוגיית פינוי הבתים בעמונה.

אם נגיד את זה בעדינות מירבית, את הנציגים החרדים שהשתתפו בישיבה הנושא ריתק עוד פחות מביקור נשיא פרגוואי הורסיו קרטס בשבוע האחרון בישראל. מה שכן בער והציק להם, זו סוגיית המרכולים הפתוחים והתחבורה הציבורית בשבת. החרדים החלו בקולות נהי, ונתניהו פנה למנדלבליט ושאל מה עושים עם הבג"צ שעומד בפתח. האחרון מצידו הסביר שהוא לא נדרש לנושא במיוחד עד כה, והציע מיד להיפגש עם ראשי המפלגות החרדיות למחרת בכנסת.

הפגישה נקבעה לשעה 19:00, תחילה בחדר סיעת ש"ס בקומת הסיעות, אך לאחר מכן הוזז מקום הישיבה לחדר ועדת החינוך בקומה 2 של אגף הועדות, זאת לאחר שהיועץ המשפטי דרש להיפגש ב'מקום נייטרלי'.

לפגישה התייצבו דרעי, גפני וליצמן, מנכ"ל הדתות עודד פלוס, עורכי הדין יצחק ואיתמר מירון, יועצו של ליצמן מוטי בבצ'יק, ראש המטה של דרעי עו"ד משה ארבל, מזכיר סיעת ש"ס אשר מדינה וכמובן היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואנשיו. המשתתפים הגיעו לחדר הועדה, ואז שם לב אחד מהם לשלט שמציין 'דיון בשידור', מה שאומר שהפגישה הסגורה - מועבר בשידור חי לחופן הקשישים הצופים דרך קבע באתר הכנסת. היועץ המשפטי ודרעי דרשו לעבור מקום מחשש לשידור, אך אחד המשתתפים הרגיע כי יש תקלה בשילוט והדיון לא משודר בפועל. אם כך ואם כך, ועד שהדברים יתבררו מול מנהלת הועדה, התחיל דרעי להציג את המשתתפים בישיבה, וכשהגיע לגפני וליצמן הוסיף בהומור: "הם שני הידידים שלא יפרדו".

אפרופו, במהלך הדיון, התלונן מנדלבליט בפני החרדים כי "מציגים אותי בתקשורת החרדית כעוכר ישראל וזה לא נעים לי", כשהוא מכוון לדרמה שעבר לאחר מתווה הכותל, בו הוא סומן כמי שהוביל את המתווה הכולל הכרה ברפורמים, בניגוד לדעת גדולי ישראל.

הישיבה עצמה נפתחה בקריאה נרגשת של היועץ המשפטי, כי "ההדלפות האלו מהפגישות שלנו לתקשורת פוגעות בקידום התהליך". מנדבליט הוסיף בנחרצות "אם יודלף לתקשורת אני אסרב לקיים פגישות בפורום הזה", דרעי סינן בציניות למוטי בבצ'יק, יועצו הבכיר של ליצמן - "אל תדליף", ומנדלבליט הגיב ש"היחיד בחדר שמוחזק בכך שהוא לא מדליף, מאחר ויש לו סלולרי כשר, זה מוטי בבצ'יק"...

בשביל לא 'לפתוח חשבון' עם היועהמ"ש וחלילה לפגוע בקידום הנושא - פרסמתי באותו ערב רק חלק מתוכן הפגישה, על בחינת האפשרות להחזיר את הסמכויות בנושא המרכולים בשבת לידי שר הפנים אריה דרעי. תוכן שהודלף, אלא מה...

והנה ההמשך, עו"ד יצחק מירון המייצג את בעלי העסקים ויהדות התורה, וכנראה חזר מועידת שלומי אמונים שש אלי קרב - לאחר הקמת גוף משפטי חרדי בראשותו, אמר כי במידה והייעוץ המשפטי לא יקבל את האפשרות שהממשלה תוכל להציג עמדה המאפשרת לסגור את כל החנויות בשבת, הוא יעתור לבג"צ. מנדלבליט לא אהב את הסגנון והזהיר "אל תאיים עלי", כאומר 'דע לפני מי אתה עומד'.

המשנה ליועץ, ארז קמניץ, אמר לחרדים כי להערכתו סגירת כל החנויות בשבת לא תעמוד במבחן הסבירות, ולא תעבור את בג"צ, והישיבה ננעלה באווירה פסימית מעט.

כולנו תקווה שהיועץ המשפטי לממשלה יבין שזכות הציבור לדעת אינה רק בגדר המלצה, הדלפות קיימות מכל פורום ובכל עמדה, זו פוליטיקה וזה מחירה.

ליצמן ולפיד בדרך לפוליגרף?
האופוזיציה הנוכחית לא מפסיקה 'לאיים' על שלמות הקואליציה, ובזבזה השבוע הזדמנות פז להביך את ראש הממשלה נתניהו בפני מליאת הכנסת, כשנתניהו התייצב במסגרת סיכום להשיב ב'שעת שאלות' ללא הכנה מוקדמת. סיכום יעיל בין הקואליציה והאופוזיציה, במסגרתו אחד השרים מתייצב מדי חודש לצליבה פומבית שכזו, ומנגד האופוזיציה מצמצמת את מספר הצעות האי אימון.

האופוזיציונרים בזבזו את את מירב השאלות שהופנו לנתניהו בקריאות סרק וניסיון להשיג כותרות. נכון, היו כמה שהצליחו להזכיר לביבי את קיומם, אך רוב השאלות היו 'חלשות' ולא מספיק חדות ומביכות, וכפי שסיכם זאת אחד הח"כים המושחזים במשכן, אחמד טיבי, שאמר לי שהוא מאוכזב שלא קיבל אפשרות לשאול את נתניהו, כי ודאי היה מסוגל להתקיל אותו, "נתניהו אהב את השאלות", אמר באווירת נכאים.

אחד מחברי הכנסת שכן הצליח לאתגר את נתניהו בשאלה, היה ח"כ אלעזר שטרן, שהקשה בנושא הגיור ומדיניות הממשלה, והאשים את נתניהו שמכר בלילה אחד את הכל לחרדים. נתניהו לא נותר חייב וחשף שיחה אישית שלו עם השר ליצמן, שסיפר לו ש"חברים שנמצאים היום באופוזיציה - הסכימו להתפשר בנושא הגיור"...

פניתי למחרת לליצמן ושאלתי לזהות אותו חבר כנסת שהסכים 'להתפשר' על הגיור. ליצמן סירב לחשוף את זהותו במפורש, אבל אמר: "זה היה בקדנציה הקודמת, כשהיינו באופוזיציה, היה מישהו שאז היה בקואליציה והיום באופוזיציה שבא אלי לחדר כדי לשכנע אותי לעשות את הפוטש (הניסיון של לפיד ולבני להפיל את נתניהו, שהסתיים בהדחתם. ע.ו.). שאלתי אותו איך הם יכולים לשבת איתנו? והוא אמר שהם מוכנים להתפשר בנושא הגיור". ליצמן מיהר להוסיף כדי למנוע התחמקויות: "אני מוכן להיבדק במכונת אמת שיאיר לפיד ידע מזה. אם לפיד מכחיש - שייבדק גם הוא בפוליגרף".

הדיל ששמר על 'יתד' ו'המודיע'
מליאת הכנסת דחתה היום את הצעת החוק של חבר הכנסת מיקי רוזנטל, המציעה לקבוע כי שילוב מסרים פרסומיים בתוכן תקשורתי, בלי לציין באופן ברור כי מדובר בפרסומת, יהווה פרסומת מטעה, אשר מפרה את האיסור על הטעיה הקבוע בסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן.

במילים פשוטות יותר, עידן התוכן השיווקי שנמצא בשיאו יקבל מכה קשה. יחצ"ן שהצליח לדחוף כתבה מרתקת על אסדות הגז, לדוגמה, לעיתוני סוף השבוע, יצטרך לפי החוק החדש לציין בגילוי נאות כי מדובר בידיעה שיווקית, מה שיפחית באופן אוטומטי את ערכה בעיני הקורא. המפסידים העיקריים מלבד היחצ"נים, הם העיתונים עצמם, שעושים קופה לא רעה מהמוצר הזה.

החוק נדחה בועדת שרים מספר פעמים, עד שרוזנטל נשבר והחליט להגיש את החוק לבד ללא תמיכה של הקואליציה, כשהוא מסתמך על כך שראש הממשלה רוצה גם הוא את החוק (בגלל הפגיעה הצפויה בנוני מוזס שנוא נפשו), מנגד, גפני, ליצמן וגם כחלון וליברמן התנגדו, הראשונים בעיקר בגלל יומוני הבית החרדים.

בשלב מסוים אף הוצעה פשרה, לפיה החוק לא יחול על עיתונים בעלי תפוצה הנמוכה מ-50 אלף מנויים, הצעה שתשאיר את השוק החרדי מחוץ לחקיקה. אך החרדים דחו גם את ההצעה הזו.

אתמול חבר ליצמן לשרה שקד בהתנגדות שלה לחוק אחר - חוק ערוץ הכנסת, בטענה כי עקפו את ועדת השרים והביאו חוק פרטי. בלשכת ראש הממשלה פנו לליצמן בבקשה שיתמוך בחוק המדובר, אך ליצמן דרש לכנס את ישיבת סיעת יהדות התורה, שאכן התכנסה לאחר שעתיים בשעה 17:00 בחדר הסיעה, שם הסביר שר הבריאות שהוא מתקשה לתמוך בחוק עוקף ועדת שרים. ליצמן ציין כי יש שני חוקים בעייתיים שאמורים לעלות למחרת היום - אחד של ח"כ אמיר אוחנה והשני של רוזנטל אשר לדבריו יפגע בעיתונים החרדים.

לאחר ישיבת הסיעה, נפגשו ליצמן וגפני עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן מאחורי המליאה, והודיעו לו כי הם מתנגדים בכל תוקף לשני החוקים. לאחר דין ודברים הוסכם, כי שני החוקים הללו לא יעברו ובמקביל החרדים יתמכו בחוק ערוץ הכנסת - כפי רצונו של נתניהו ובניגוד לדעתה של שקד.

ואכן, אתמול תמכו החרדים בחוק ערוץ הכנסת - כשאליהם מצטרפים לבסוף גם הבית היהודי, ואילו הבוקר פורסם סדר היום בלי החוק של אוחנה, ואילו החוק של רוזנטל עלה להצבעה ונדחה, כאשר גם הליכוד הצביע נגדו.

רוזנטל אמר היום לאחר הפלת החוק "אני רוצה להגיד משהו על כמה אנשים, שהם נגועים פה, נגועים ממש, חברי כנסת שהתערבו בחוק הזה, שלתנועה שלהם יש עיתון". לי אין ספק למי האיש התכוון.
טור מנדלבליט פוליגרף יעקב גוטרמן משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד