י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

טייקונים, לעיונכם: מזוזה גם ביאכטה

על שולחנו של הרב הראשי, יונה מצגר, נחתה שאלה מעניינת: האם יש לקבוע מזוזה גם ביאכטה? • הרב יצא לבדיקה מקיפה, וחזר עם תשובה מנומקת • ואיך הגיבו אילי ההון?

לקבוע בלי ברכה. יאכטה
לקבוע בלי ברכה. יאכטה

פסק הלכה מעניין יוצא מבית מדרשו של הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, לפיו חובה לקבוע מזוזה ביאכטה.

התשובה ההלכתית המנומקת נכתבה בעקבות בקשתם של מנכ"ל חברת 'אתרים', איתמר שמעוני ודובר המרינה בתל אביב, אבירם בלזר. לטענתם, השאלה עומדת בעינה זה זמן רב והיא לא מרפה מבעלי היאכטות והסירות.

הרב מצגר השיב בצורה מפורטת ומנומקת והסביר כי ישנם תנאים ליאכטה או סירה בהם צריך לקבוע מזוזה.

בפסק ההלכה נכתב: "לקביעת מזוזה ביאכטה, יש לוודא כי היאכטה גדולה מ- 2.50 מטר על 2.50ושבכניסה לחדר בו תיקבע המזוזה קיימת צורת פתח של משקוף. בנוסף, שהתקרה והדלת גבוהים מגובה מטר אחד, וכן שהיאכטה משמשת גם למגורים ולהפלגה של ימים ולא רק של שעות. וכאמור, קביעת המזוזה תתקיים בלא ברכה".

בהמשך הפסק כותב הרב פולמוס נרחב בו הוא מביא ציטוטים של המשנה שאומרת כי ספינה פטורה מן המזוזה ומפרש את הדברים על פי דרכם של פוסקים רבים.

לסיום כותב הרב: "לאור האמור, כדי לצאת ידי ספק, מן הראוי להחמיר כדברי 'ערוך השולחן' ולקבוע מזוזה ביאכטה, בפרט שכן עולה מדברי ה'חלקת יעקב' וה'מנחת יצחק'. אך לעניין הברכה, נראה כי אין לברך בשעת קביעת המזוזה, שכן כלל בידינו: אין ברכות מעכבות וספק ברכות להקל".

מנכ"ל חברת 'אתרים' הודה לרב מצגר על התשובה המנומקת. "כיהודי מאמין ושומר שבת", אמר המנכ"ל, "אני מתכוון להפיץ את פסק ההלכה לכל בעלי היאכטות שפנו אלינו בסוגיה. רבים מהם, לאו דווקא דתיים, היו מוטרדים מהסוגיה. אני מניח שרבים יממשו את פסק ההלכה ויקבעו מזוזה ביאכטה שלהם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד