כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

שר החינוך לשעבר • נחשוני מתפלל: שסער יתפטר

ביום מדמם זה, גדעון סער לא ראה לנכון לפנות לחברות של נטלי ורוני הסובלות מטראומה, כי מה יותר חשוב מ'הטראומה הלאומית' - החרדים • ומיהו הצדיק היחיד בסדום

מה יביא להפסקת כהונתו? סער
מה יביא להפסקת כהונתו? סער



בוקר טוב לשר החינוך גדעון סער, שמגלה גם היום דבקות במשימה שהציב לעצמו להכות בציבור החרדי, ואינו מניח לשום הזדמנות לעשות זאת, לחמוק מבין ידיו.

ביום המדמם הזה על שתי ילדות תמימות ומחייכות שנרצחו בידי אמן, במדינה שמלבד החרדים שבה היא הרי סופר חינוכית ונורמטיבית, ותלמידיה, אלה שלא נפלטים או נרצחים בדרך, עומדים בגאון במבחני המיצ"ב ובלימודי הליב"ה, הוא לא מוצא לנכון לפנות לחברותיהן של נטלי ורוני בכיתה ובגן, הסובלות בודאי מטראומה, אלא דבק במה שהוא רואה בו את ה'טראומה הלאומית' שלנו.

סער מצוטט בעיתוני היום כמכריז שוב ואומר: "חוק האברכים הוא חוק רע שמנציח עוני ופוגע בערך של עבודה". הוא חוזר על המנטרה שלו כי החרדים ממיטים אסון על המדינה.

החוק הזה, ולא הממשלה שיש בין חבריה חדלי אישים ומעש כמו סער, רק הוא שמנציח, לדעתו, את העוני.

אולי, בעצם, הוא צודק: אם לא תינתן 'הבטחת ההכנסה' לאברכים, וגם לעניים אחרים, ו'בית התבשיל' לא ימשיך גם הוא להזין את משפחות הנזקקים מכספי נדיבים, הם וילדיהם יגוועו חלילה וגם זו שיטה למיגור העוני.

עוד מהבליו של השר סער מתוך עיתוני היום: "אם יש חוק שקובע שכלל ילדי ישראל ילמדו, אז מבחני המיצ"ב צריכים לחול על כולם. אין לי רשות לוותר עליהם. מי שלא לומד למבחנים אלה לא יקבל תקציב מהמדינה".

תמונת מיצ"ב

דרך אגב, שמתם לב שהשר ה'נכבד' עבר מתביעה אולטימטיבית ללימודי ליב"ה אצל החרדים, לתביעה מינורית של בחינות השתתפות בבחינות מיצ"ב?

בעבר הוא טען שמתווי דרכה של שס הסכימו שתלמידי מוסדות החינוך שלהם ישתתפו בבחינות המיצ"ב והוכחש.

אז, אם חושב סער שיש בשינוי ה'פאזה' משום הצעה ל'פשרה' ובחינות המיצ"ב במקום הליב"ה יכולות להפוך לסולם יציב לירידה שלו מהעץ הגבוה שעליו טיפס, הוא אינו אלא טועה גם בזה - המנהיגות הרוחנית של הציבור החרדי לא תסכים לשום הכתבה בתכני הלימודים של בתי הספר שלהם. גם שאלת ההשתתפות בבחינות המיצ"ב כבר מוצתה עד תום ונדחתה בעבר בנחרצות.

נדמה לנו שאנחנו יודעים למה רוצה שר החינוך להחיל את בחינות המיצ"ב גם על בתי הספר החרדים - כדי שיוכל לפרסם את מלוא תוצאותיהן, ולא להמשיך ולהסתיר חלק מהן, כפי שנעשה השנה, מחשש שנטיח: ראו גידולים שגידלתם, ראו 'מחנכים' שמיניתם.

הכתב אור קשתי, חושף ב'הארץ' חלק מנתוני מבחני המיצ"ב שמשרד החינוך הסתיר מידיעת הציבור. כל תלמיד חמישי בכיתה ה' עד ט' דיווח שמורה השפיל אותו, ו-7% מהתלמידים ציינו שאחד המורים היכה אותם בכוונה. זה עוד הנתון הקל ביניהם, יחסית.

כמעט כל תלמיד שני בחטיבות הביניים שבהם נבחנים במבחני המיצ"ב, הודה במסגרתן כי פגע וגרם נזק לציוד בית הספר. 35% מהתלמידים דיווחו על "חבורות של תלמידים אלימים המציקים ופוגעים בתלמידים אחרים".

'הארץ': "48% מתלמידי חטיבות הביניים סיפרו שחבריהם בבית הספר שברו או הרסו ציוד. 16% העידו כי תלמידים גנבו מהם". בנתונים המדאיגים האלה כמעט ולא נמצאו פערים בין הגילים השונים.

בחינות המיצ"ב שהשר סער מבקש לכפות על המוסדות החרדים מתחלקים לשני חלקים עיקריים: הראשון בודק את ידיעות התלמידים, והשני את מה שמוגדר כ'אקלים החברתי והחינוכי בבית הספר'. אם גם בתי הספר של החרדים, שמספר התלמידים בהם גדול באופן יחסי למספר החילונים, ישתתפו בהן, יטושטשו אחוזי הבהלה על אלימות תלמידים ומורים בבתי הספר הממלכתיים, והם ירדו פלאים.

סער דבק, כנראה, בשיטה האומרת שכשם שאת תופעת העוני בישראל ניתן להעלים אם... ימותו העניים, כך גם את נגע האלימות והמחדלים החינוכיים בבתי הספר הכלליים ניתן למגר, לא בצמצומם האמיתי, אלא בבליעתם בנתונים החדשים שיספקו מבחני המיצ"ב של החרדים. רק זו יכולה להיות הסיבה ששר החינוך סער פועל כל כך במרץ, לצרף את החרדים למבחני המיצ"ב - שיקולים אישיים הנועדים לצמצם את 'קלונו' כמי שנכשל בתפקידו כשר הממונה על החינוך בישראל.

ללא כל השיקולים המנחים את גדולי ישראל בדחיית תביעתו לצרף את המוסדות החרדים למבחני המיצ"ב, אסור להכנע לו - ולו רק כדי שקלונו, כמי שאחראי על הנעשה בחינוך החילוני בישראל, ימשיך להתנוסס בראש חוצות ואולי יביא להפסקת כהונתו.

קול שפוי. חצילום: קול שפוי. ח
קול שפוי. ח''כ חנין


שעה אחת? לא מספיק

אוניברסיטת תל אביב, על צוותה והסטודנטים שלה, הושבתה היום בצהריים לשעה, במחאה על הכוונה להמשיך ולשלם את 'הבטחת ההכנסה' לאברכים קשיי יום.

נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר, וחבריו בעלי המשכורות המנופחות והמדושנות, התבטלו, יחד עם תלמידיהם, עוד שעה על הדשא תחת השמש, תוך מעילה בכספי הציבור המשולמים להם. שעה אחת של מימון שלהם מצטרפת לכדי סכומי עתק.

אם כבר החליט ה'נשיא' פרופ' קלפטר, המומחה לכימיה פיזיקלית על הצעד נטול הכימיה האנושית הזו, אולי כדאי, שמלבד הפצת החומרים המסוכנים, שפותחו במבחנות במעבדות השנאה, יקדישו הוא, הצוות והסטודנטים חלק מאותה שעה אבודה, לקריאת דעתו של ח"כ דב חנין, מראשי השמאל בישראל, השולט באוניברסיטה, ונציג תנועת חד"ש בכנסת.

חנין: "מי שהופך את החרדים לאויב העם – טועה. הסטודנטים זכאים להטבות וזכויות, אבל החרדים הם לא הכתובת שלהם. אני תומך בכך שהמדינה צריכה לתמוך באברכים בעלי משפחות, כי אני דואג לילדים. לנגד עיניי עומדים הילדים שעלולים להישאר מתחת לקו העוני ובזה אינני רוצה.

"במקביל, המדינה צריכה לסייע לסטודנטים ולאפשר להם להקצות יותר זמן ומשאבים ללימוד. הורדת שכר הלימוד היא שלב חשוב בראש ובראשונה. במדינות מפותחות לא משלמים בכלל שכר לימוד. אני מציע לסטודנטים להמיר את המאבק שלהם ממאבק נגד החרדים למאבק על הזכויות שלהם ונגד הממשלה. לא יתכן שהממשלה תנהג כך כדי לשמור על הקואליציה ותתנער מהסטודנטים.

את דעתו של ח"כ דב חנין מצאנו תוך כדי ניסיון לברוח ממתקפת האמוק של התקשורת, ועכשיו גם האוניברסיטאות, נגד החרדים, ושוטטות באתרים אחרים.

הוא אומר את הדברים באתר של צו פיוס ומוסיף: "נושא החרדים תמיד מציף אמוציות מאוד חזקות. לא ראינו את הסטודנטים יוצאים להפגנות למען נושאים חברתיים אחרים. אני לא מבין ולא מקבל את ההתנגדות לחרדים. זו תופעה בעייתית, מי שמציג אותם כאויב של החברה הישראלית עושה עוול להם ולעצמו".

• אתה רואה דמיון בין המיעוט הערבי למיעוט החרדי?

"היחס כלפי שני המיעוטים האלה מאוד שונה, בעיקר מצד השמאל. אני לא מבין את ההקבלה בין שתי הקבוצות. אני חושב שחברה דמוקרטית נמדדת ביחס שלה למיעוט שבקרבה. המיעוט הערבי מקופח בהמון דרכים, והמיעוט החרדי אכן זקוק לעזרה כלכלית, בחלקו... אני מבין שהחרדים נלחמים כי הם רואים את עצמם נאבקים על המסורת ועל הייחוד שלהם. זה ברור. עבורם זה קיום נפשי לא רק פיסי".

• איפה אתה נמצא על הסקאלה הדתית, היהדות שלך משמעותית לגביך?

"מאוד. אני מכיר וקרוב למסורת היהודית, אני מחובר מאוד לחגים, מציין אותם וחוגג. אני אוהב את הערכים היהודיים ורואה בהם יופי, ובמה שלא מוצא חן בעיניי במסורת אני מנסה לשנות".

• כאדם פרטי, כח"כ, אתה מאמין בהידברות?

"הידברות צריכה להיעשות וצריך להבין רגישויות של חרדים, כמו של סטודנטים. הם לא יכולים להיות פרה חולבת. אי אפשר לנהל הידברות ובמקביל לעשות מעשים שפוגעים באוכלוסיות חיוביות ותורמות, כך אי אפשר יהיה למנוע תיסכול".

שעה אחת בעצם לא תספיק להם, לראשי האוניברסיטה ולסטודנטים כדי לקלוט את דבריו של חנין.

כדאי להכנס עמם למו"מ יסכימו להאריך את השביתה לעוד שעת שמש...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד