י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בדק ומצא: 7 שעות ביום מתבזבזות על ווטסאפ - אז מה הפיתרון ?

חדירת הווטסאפ לחיינו שינתה את סדר היום כולו, שעות מתבזבזות ונזקים כלכליים נוצרים - תנו לקאוצ'ר ללמד אתכם בכתבה הבאה, מה הפיתרון

תמונת אילוסטרציה: השעון החכם של ברייטלינג
תמונת אילוסטרציה: השעון החכם של ברייטלינג

באיחור של רבע שעה, נכנס יוסי לפגישת אימון כשהוא מתנשף. "סליחה על האיחור", התנצל מיד. "זו אחת הבעיות הגדולות שלי; חוסר היכולת שלי לנהל נכון את הזמן. אשתי כבר 'מתפוצצת' ממני".

יוסי, 43, מנהל מוסד בינוני שמגלגל שבעה מיליון ₪ בשנה, הרחיב לדבר על כך שהוא לדעתו לא יודע לנצל את הזמן שלו כמו שהיה רוצה.

"כמה זמן לדעתך אתה מבזבז במשך היום?" שאלתי.

לאחר מחשבה הוא העריך זאת בכשלוש שעות. "אל תשכח שאני מנהל מוסד ואני גם בעל ואב לילדים ופעיל בקהילה", אמר בסיפוק בלתי מוסתר.

בהמשך הפגישה ערכנו סדר יום מפורט שלו. מהרגע שהוא קם ועד הרגע שהוא עולה על יצועו: תפילה, לימוד, שהות במשרד, שהות בבית עם הילדים, זמן טלפונים וזמן ווטאסאפ. ה-כ-ל. הוא נדהם לגלות שבמשך היום הוא מבזבז זמן על דברים לא-נחוצים כ-7 שעות! למרות שהיה נדמה לו שהוא עסוק, אבל גם ההשתתפות שלו בקבוצות בווטאסאפ, נתנה לו תחושה שהוא "עסוק".

* * *

כל אחד מאתנו מגיע מדי פעם למסקנה שאין לו מספיק שעות ביממה. תמיד חסרות לנו עוד כמה שעות כדי להשלים בצורה מלאה את שורת המשימות הבלתי נגמרות במרוץ החיים. חלק גדול מהזמן שלנו מתבזבז על דברים שלדעתנו אין לנו יכולת לשנות אותם. דוגמאות? בבקשה. אנחנו מבזבזים המון זמן בתור לקופות ה'סופר' או בעמידה ממושכת בפקקים, בתור לפקיד הבנק, בבהייה במסך הקטן ובמסך הגדול, ועוד אין-ספור דוגמאות. בסוף היום, כשאנחנו הולכים לישון, אנחנו מתוסכלים שלא הספקנו לבצע עוד דברים שביקשנו להספיק.

העידן המודרני העכשווי מציע לכל אדם כלים שבהם הוא יכול להספיק יותר, הרבה יותר. כך למשל, היום לא צריך לעמול הרבה כדי להדליק אש על הכיריים כמו פעם, גם הכביסה לא נעשית על אבנים בשפת הנהר, וההגעה ממקום למקום נעשית במהירות רבה, תוך אפשרויות לניצול הזמן שבדרך באמצעות הסלולארי. אבל מצד שני, העידן המודרני גם מאפשר לנו להתעסק עם "זוללי זמן". הוא מציע לנו אינספור אפשרויות שלוקחות מאתנו את פניות הנפש ואת משאב הזמן היקר.

עובדה זו משליכה באופן ישיר גם על רמת ההכנסות הכספיות שלנו. רבים מהיעדים שלנו קשורים למקום העבודה (שתופסת לנו את רוב שעות היום) או למיזמים מבקשים לעשות כדי להרחיב את כושר ההשתכרות שלנו.

בין כלכלת המשפחה לניהול נכון של הזמן יש נקודות השקה חזקות. כשאני עובד עם אנשים (או זוגות) לגבי ניהול נכון של תקציב המשפחה שלהם על כל המשתמע, בשלב כלשהו תמיד עולה השאלה "נו באמת, למי יש זמן בכלל לעשות את כל הדברים האלו?".

אז נכון, אין לנו זמן לאלף ואחת המטלות הכלכליות-משפחתיות שדורשות מאתנו תשומת לב; אבל מצד שני, אף אחד לא יעשה את המטלות הללו במקומנו. יותר מכך: אנחנו נוטים לדחות את הטיפול בעניינים פיננסיים למועד אחר, כשיהיה לנו יותר מרווח נשימה. רשימת המטלות שאנחנו צריכים לבצע נראית כאינסופית ולפעמים שפע המשימות גורם לנו רתיעה מלהשלים אותן.

הבעיה היא שדחייה של משימות עלולה לעלות לא מעט כסף. כך למשל דחיה של תשלום חשבון חשמל או ארנונה, תגרום לנו לשלם גם "הודעת אזהרה לפני ניתוק (50 ₪). גם קנס שצריך לשלם, למשל, יגרור אחריו תשלום נוסף אם הוא יישאר זרוק ברכב ולא ישולם בזמן.

כשאומרים "זמן שווה כסף" זו בדיוק הכוונה. ניהול נכון של הזמן והצרכים, חוסך כסף והרבה כסף. עשיית סדר בצורה נכונה גורמת לכך שגם הזמן נעשה פחות צפוף וחונק וגם הכלכלה-המשפחתית עולה על פסים בריאים של התנהלות כלכלית נכונה.

ניהול כלכלת המשפחה אינו משימה חד-פעמית או 'פעם ב...' אלא זה צורך שמלווה את האדם בצורה שוטפת. כדי להצליח למצוא את הזמן לניהול נכון של כלכלת המשפחה צריך להתייחס לזה באותה צורה כמו שמתייחסים לשיעורי הבית של הילדים, להכנת ארוחת ערב מדי ערב, קניות וכביסה. אלו מטלות קבועות.

* * *

יוסי יצא מפגישת האימון עם כמה משימות חשובות שאמורות לסייע לו להיות ממוקד יותר:

ראשית, לנהל במשך עשרה ימים סדר יום כתוב. הוא קיבל על עצמו לרשום כל פעולה שהוא עושה וכמה זמן היא לקחה ממנו. בסוף היום נערך גם סיכום: כמה זמן נוצל וכמה זמן 'בוזבז' לדעתו. הסיכום יעזור לו לדעת היכן בדיוק הוא עומד. עצם העובדה שבסוף היום הוא אמור לערוך רישום, סייעה לו להיות מפוקס במשימות שלו לאורך היום כולו.

והוא אכן עשה זאת. החל לבחון את הנתונים והחסכונות שהוא יכול ליזום. עובדה זו הביאה אותו, כעבור חודשיים בלבד, לעליה ברמת ההכנסות המשפחתיות שלו וליעילות בניהול המוסד שלו, שכן הזמן היה מנוצל יותר, ממוקד הרבה יותר והמטרות היו ברורות.

לקראת סוף פגישת האימון הרביעית שלנו, ביקשתי ממנו, שיוסיף לסדר היום שלו גם זמן מנוחה ופנאי. האמת שיוסי הופתע מהבקשה. "אתה לא רובוט", נימקתי. "כמו שסלולארי זקוק להטענה, על אחת כמה אדם זקוק להטעין את עצמו במשך היום".

בהצלחה.

סדרת טורים זו מוגשת לכם כחומר למחשבה ע"י בנק הפועלים, המאפשר לכם לחסוך טרחה וזמן ששווה כסף, כי כשאתם מנהלים את חשבון הבנק מהאתר – אתם תמיד ראשונים בתור!
bankhapoalim.co.il/bsd

קישורים:
בנק הפועלים
זמן שווה כסף קאוצר ניהול זמן ווטסאפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד