ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מעצרו של הרב ברלנד הוארך בשלישית - עד ליום שני

בפעם השלישית - מעצרו של הרב ברלנד הוארך עד ליום שני, לאחר ערר שהגישה המשטרה לביהמ"ש המחוזי • עורכת דינו של הרב מאשימה את החוקרים בזלזול

הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: אלי שלזינגר
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: אלי שלזינגר

מעצרו של הרב אליעזר ברלנד הוארך זו הפעם השלישית, עד ליום שני בשבוע הבא, כך החליט בית המשפט המחוזי בלוד בבקשת הערר שהגישה המשטרה.

חוקרי יחידת להב 433 של משטרת ישראל הגישו הבוקר (שישי) לבית המשפט המחוזי בלוד, ערר על החלטת שופט בית משפט השלום בראשון לציון מנחם מזרחי, שהאריך אתמול ביממה אחת בלבד את מעצרו של מנהיג קהילת שובו בנים - ברסלב, למרות הבקשה להאריך את מעצרו בשישה ימים, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בדיון שנערך אצל השופטת דבורה עטר בבית המשפט המחוזי בלוד, אמרה עורכת הדין רחל תורן, כי אתמול מאז השעה 20:00 ועד לחצות הלילה נחקר הרב ברלנד על ידי חוקרי להב 433. לדבריה, החוקר אביחי דיבר בזלזול כלפי הרב ואף השפיל אותו. "היה לי ספק לגבי אמונתי, עכשיו אני בטוח שלא צריך להאמין", ציטטה עורכת הדין.

השופטת דבורה עטר ציינה בהחלטתה, "סבורני שלא היה מקום להורות על שחרורו של המשיב לחלופת מעצר כבר באותה העת", זאת מחשש למסוכנות, שיבוש הליכי חקירה והימלטות.

השופטת נעתרה לבקשה המשטרה להמשיך להחזיק את הרב במעצר בכלא איילון ולא לשחררו למעצר בית, והאריכה את מעצרו עד ליום שני 25/07/2016 בשעה 14:00.

על פי מה שסוכם אתמול בבית משפט השלום, הבוקר היו אמורים להיערך עימותים בין הרב למתלוננות, אך בפועל זה לא קרה. הבוקר הודיעו החוקרים כי הם מגישים ערר על החלטת השופט מזרחי שהרב ישתחרר למעצר בית למשך תשעה ימים.



במהלך הדיון אתמול (ה') נראה היה כי השופט לא הולך להיעתר לבקשת המשטרה, והוא אף נזף בה על כך שלא נערכו כל פעולות החקירה בשלוש וחצי השנים האחרונות. השופט התייחס לדו"ח הסודי שהגישה המשטרה והעיר: "מה הוא, ראש ארגון פשע?".

הרב ברלנד חשוד בחמש עבירות, כאשר אחת מהן היא שהרב הורה לשניים מתלמידיו להכות חסיד אחר שאשתו היא אחת המתלוננות נגדו. לדברי עורכת הדין תורן, בבקשת ההסגרה שהגישה המשטרה והפרקליטות לדרום אפריקה, צויין כי העונש הקבוע החוק על מעורבות זו, דינה 4-6 שנות מאסר. אולם - לא צויין כי התוקפים עצמם, נדונו ל-3 חודשי עבודות שירות בלבד. כמו כן, גם על העבירות האחרות ניפחו את שנות המאסר בבקשת ההסגרה.

כפי שדווח ב'בחדרי', רב קהילת שובו בנים הרב אליעזר ברלנד, הוסגר ביום שלישי מדרום אפריקה לישראל לאחר שלוש וחצי שנים. עם הסגרתו הוא נעצר, נשלח לבדיקות רפואיות והשופט מנחם מזרחי הגיע לכלא איילון - שם המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של הרב בשבעה ימים.

עם תחילת הדיון התמוטט הרב ברלנד ופונה לבית החולים אסף הרופא, שם שהה עד למועד הדיון היום בבית המשפט. בהיעדרו, האריך השופט את מעצרו של הרב ביומיים בלבד, וזאת על מנת שהמשטרה תוכל לערוך עימותים בין ארבע המתלוננות לרב.

היות והרב היה מאושפז לא התאפשר לערוך עימותים ואתמול המשטרה ביקשה שישה ימי מעצר נוספים. השופט הפסיק את הדיון עד שהמשטרה התחייבה כי מצידה העימותים ייערכו היום (שישי) בבוקר. בסופו של דיון, השופט מנחם מזרחי החליט להאריך את מעצרו של הרב ברלנד למשך יממה, עד היום בשעה 15:00, בהנחה שמצבו הרפואי יאפשר את העימותים.

הרב צפוי להשתחרר למעצר בית מוחלט למשך תשעה ימים כאשר ארבעה מתלמידיו מפקחים עליו במשמרות. בנוסף, הרב יצטרך להפקיד ערבות עצמית של חצי מיליון שקל והוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ למשך 180 יום. במהלך הדיון אתמול, המתינו מחוץ לבית המשפט למעלה ממאה חסידים שהתפללו להצלחתו של הרב, ועם הכרעת השופט הם פרצו בשירה ובריקודים.

הרב ברלנד היה עצור בכלא איילון שם אושפז במחלקה הרפואית, גם הרב יאשיהו פינטו שוהה באותו המתחם ומרצה את מאסרו.
הרב אליעזר ברלנד מאסר בית המשפט ערעור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד