י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חובת ביעור: זכרתם להפקיר את העראק?

מאמר חדש של הרב יהודה עמיחי המתפרסם בעלון "אמונת עיתך" קובע כי גם ערק צריך ביעור שביעית "כל משקה המופק מפירות שביעית – דינו כפירות שביעית עצמם"

ייצור עראק, צילום: פלאש90
ייצור עראק, צילום: פלאש90

אם עד היום חשבנו שחובת הביעור היא רק על משקאות חריפים המיוצרים מענבים הקדושים בקדושת שביעית, מסתבר שגם בעראק יש קדושת שביעות והוא חייב בביעור – כך קובע הרב יהודה הלוי עמיחי במאמר המתפרסם בגיליון החדש של חודש תמוז של 'אמונת עיתך', היוצא לאור ע"י מכון התורה והארץ והמאגד מאמרים המשלבים מחקר תורני ויישום הלכתי בארץ ישראל.

למי שביננו לא בקיא, תהליך עשיית העראק הוא שמבשלים את הענבים או התמרים, והאדים עוברים על גבי עלי וזרעי אניס מיובשים, ובכך מקבלים את טעמו המיוחד. אין בעראק ממשות של הפרי אלא אדים שהתעבו. ולכן נשאלה השאלה האם עראק שנעשה מענבי שביעית חייב בביעור.

הרב עמיחי מסביר את תשובתו שעל פי הנאמר בגמרא בחולין שלגבי שביעית 'משקין היוצאין מהן כמותן', דהיינו כל משקה המופק מפירות שביעית – דינו כפירות שביעית עצמם, וכך פסק גם הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות באשר למשקים שמופקים מפירות שביעית.

במאמר מביא הרב עמיחי את דבריו של הראשון לציון הגר"מ אליהו זצ"ל בהקשר לקדושת שביעית של עראק: "עראק של שביעית לרפואה כמו"כ הרוצה לגרגר עראק שעשוי מפירות שביעית מענבים או מתאנים שרגילים לעשות מפירות אלו כל השנה את המשקה... אין להתיר זאת בשביעית משום דדרשינן לאכלה ולא למלוגמא".

האם יש למשקים אלה גם חובת ביעור? מחלוקת כמובן, אבל ה'משנה ראשונה' הכריע שיש קדושת שביעית וביעור ביוצא מפגי שביעית, וכך גם נראה מפירוש 'ראשון לציון' למשנה במקרה דנן אין מדובר בסתם משקים שיוצאים מן הפרי, אלא מתבצעת הפקה שכוללת תהליכים מסוימים בפרי, כגון בישול וזיקוק. אף על פי כן נראה שיש במשקים המופקים הן קדושת שביעית והן ביעור, כי אין דינם שונה מפירות שעשו מהם צבע, שיש להם דין ביעור, אף שהצמח עובר תהליכים מסוימים לשם קבלת הצבע יש בו קדושת שביעית וחובת ביעור. לכן נראה שאף שהענבים עוברים תהליך זיקוק והנחת האדים על זרעי אניס הם נחשבים להיות מאכל שביעית שחייב בקדושת שביעית וביעור.

הרב עמיחי מוסיף שאמנם דנו בחובת ביעור בעראק, אבל עצם הפקת העראק היא בעייתית ונראה שיש לגביה מחלוקת אחרונים. 'ערוך השולחן' כתב שאפשר להקל ולהפיק יין שרף מדגן בשביעית כי זו הדרך היחידה להפיק שיכר, ועל כן זה דרך העולם ומותר בשביעית. לעומת זאת הרב קוק זצ"ל כתב שאסור לעשות כן, והסתמך על התוספתא 'אין לעשות מתמרים שכר'.

למעשה מכריע הרב עמיחי שמשאריות ענבים שכבר אינם ראויים לאכילה ושתיית יין, אפשר לכולי עלמא להפיק את העראק, אך כאמור יש לנהוג בו קדושת שביעית וחייב בביעור.
עראק ביעור שביעית משקה אלכוהול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד