י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

בוטלה גזירת פירון: הממשלה אישרה את חוק מוסדות הפטור

הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה אישרו הבוקר את החוק המסדיר את תקצוב מוסדות הפטור ומבטל את חוק הליבה של 'יש עתיד', והוא צפוי לעלות להצבעה ראשונה במליאת הכנסת כבר השבוע • לפיד והרצוג תוקפים, אקוניס התבטא נגד וננזף על ידי נתניהו

ישיבת ממשלה. צילום: אוהד צווינברג, פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום: אוהד צווינברג, פלאש 90

הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה אישרו היום (א) את הצעת החוק המסדירה את תקצוב מוסדות הפטור וביטול חוק הליבה שנחקק בימי ממשלת לפיד. השרה סופה לנדבר התנגדה בממשלה והשר אופיר אקוניס עזב במחאה את ההצבעה ואמר כי מדובר בשגיאה.

שר המדע אופיר אקוניס אמר לפני שעזב את הישיבה: ״אני בעד שכל ילדי ישראל ילמדו אנגלית, מתמטיקה ומדעים. זה הדבר הנכון והצודק שמשמר את ילדי ישראל והמדינה כולה כמדינה פורצת דרך ומובילת חדשנות בכל העולם. הביטול הזה הוא שגיאה״. אקוניס ננזף על ידי ראש הממשלה על התנגדותו.

גורמים ביהדות התורה אומרים לבחדרי חרדים כי אקוניס הוא ידיד של הציבור החרדי, "אם היה מכיר את החוק והתקנות במלואן - לא היה יוצא נגדם".

הצעת החוק הממשלתית שאושרה מאפשרת את תקצוב מוסדות הפטור, ככל הנראה החוק יעלה השבוע לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

הצעת החוק הוגשה בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לסיעות החרדיות, זאת לאחר שבמסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013-2014, על ידי הממשלה הקודמת, תוקן החוק ונקבע כי משרד החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

על נוסח הצעת החוק והתקנות עמלו ועבדו באינטנסיביות רבה, סגן שר החינוך מאיר פרוש ולשכתו, יחד עם מנכ"לית המשרד, היועמ"ש ופקידים בכירים, תוך כדי החלפת טיוטות רבות עם הגורמים הרלוונטיים בכדי להשלים את ההליך ולהביא נוסח מוגמר של הצעת חוק ותקנות המאפשרות את תקצוב מוסדות הפטור, בכדי למצוא פתרון ראוי למצוקת מוסדות אלו.

רקע: בג"ץ ותקנות פירון
כזכור, לפני כשש שנים הוגש בג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון, בו נטען שלשר החינוך אין הסמכה בחקיקה ראשית לתקצב את מוסדות הפטור. בעקבות העתירה הכריע בג"ץ כי יש צורך להסדיר את הסמכת התקצוב למוסדות הפטור בחקיקה תוך הסדרת תנאים להפעלתם.

יצוין, כי במוסדות אלו, המוגדרים במהותם כמוסד פטור, יודעים אף ההורים השולחים את ילדיהם להתחנך כי החינוך המוענק בהם מהווה ויתור מרצון על תקציב מלא, ולו בכדי שיוכלו לחנך את ילדיהם על פי השקפת עולמם הרוחנית התורנית.

בשל כך, בהסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגות יהדות התורה וש"ס, נכתב במפורש: "הממשלה תגיש הצעת חוק לביטול סעיף 4 (מלבד סעיף 4 א (2) עד המילה "כאמור") לחוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב לשנים 2013 ו-2014). הממשלה תפעל לאישורו הסופי של החוק עד למועד האישור הסופי של התקציב הקרוב", כאשר המשמעות היא, ביטול ההוראות שמגבילות את שיקול דעתו של שר החינוך, בכדי להותיר לו שיקול דעת לקבוע את התנאים להכרה ולתקצוב של מוסדות הפטור.

מוקדם יותר היום אמר סגן שר החינוך מאיר פרוש לבחדרי חרדים כי, "צוות מורחב ישב ועמל מספר חודשים על ניסוח החוק והתקנות שמתלוות אליו, בכדי לאפשר את תקצוב מוסדות הפטור, יחד עם השמירה על עצמאותן הפדגוגית, כפי שהיה מקום המדינה, ובכך אנו מבטלים את גזירת החוק של לפיד שכל רצונו היה להצר את צעדיהם של לומדי התורה".

עוד הוסיף כי "שר החינוך הקודם פירון, כתב תקנות, אך לא חתם עליהם כי ידע שאותם מוסדות יעדיפו להתנתק מהמדינה מאשר לציית לתקנות אותן הוא רצה להביא".

לפיד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: לפיד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לפיד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרצוג ולפיד תוקפים: "מחטף פוליטי"
יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג תקף את אישור הממשלה ואמר :"נפתלי '5 יחידות' בנט עוצם עיניים ושוכח כמה חשובים נושאי הליבה". בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרצוג: "לימודי הליבה הם לא עניין לחקיקת בזק פחדנית. השר נפתלי "5 יחידות" בנט, מי שהפך את קמפיין לימודי המתמטיקה לדגל של משרד החינוך, עוצם עיניים ושוכח כמה חשובים מקצועות הליבה.

"הניסיון לכפות על החברה החרדית תהליכים הוא ניסיון שנועד לכישלון. מעולם לא האמנתי בכך. לא בגיוס, לא בחינוך, לא ביחסי דת ומדינה. אבל יש פער עצום בין ניסיון להתמודד עם הנושא וההשלכות שלו על שוק העבודה, על מערכת החינוך, על עתיד הכלכלה והחברה שלנו לבין זריקת האחריות המביכה שבנט וביבי בחרו בה ובועטת אותנו חזרה אחורה".


ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיב: "המשמעות של ביטול חוק לימודי הליב"ה הינו בריחה נוספת של שר החינוך נפתלי בנט מאחריות. בנט נכנע פעם אחר פעם לדרישות החרדים, הן בנושאים שתחת אחריותו כשר החינוך והן בנושאי דת ומדינה - שחשובים לציונות הדתית אותה הוא מתיימר להנהיג.

"ראש הממשלה ושר החינוך מבינים שביטול לימודי מתמטיקה ואנגלית במוסדות החינוך החרדיים זו פגיעה אסטרטגית בעתיד מדינת ישראל ופגיעה אנושה בצעירים חרדים שיבקשו להתפרנס בכבוד. זו פגיעה אנושה גם בצעירי ישראל האחרים שהשכלתם תאפשר להם פרנסה בכבוד אך יאלצו לממן גם את בני גילם שיגיעו לגיל העבודה ללא מקצועות ליב"ה. הממוצע של חמש יחידות מתמטיקה למאות או אלפים בודדים ואפס יחידות מתמטיקה לעשרות אלפים הינו ממוצע שלילי למערכת החינוך כולה הגורר את ישראל אחורה. ראש הממשלה ושר החינוך יודעים זאת, אבל כנראה שאין גבולות למחיר שאותו הם מוכנים לשלם על מנת לשרוד במשרות נחשקות".

ביש עתיד' הגיבו על ההחלטה לבטל היום בממשלה את לימודי הליבה: "ממשלת ישראל מובילה מחטף כדי לבטל את לימודי המתמטיקה והאנגלית לילדי ישראל. הממשלה ממשיכה לקחת את ישראל אחורה. כל מה שמעניין אותה זה הפוליטיקה בשביל להישאר בכיסא. הכל מותר. היא מפקירה את הילדים של כולנו. את הילדים שנגזלים מהם הכלים הבסיסים להשכלה, פרנסה ועצמאות. ואת הילדים שיצטרכו לשאת על כתפיהם כל חייהם, את הנזק שמעוללת הממשלה הזו. המאבק הזה הוא לא בין חרדים לחילונים, המאבק הזה הוא בין פוליטיקה מושחתת לבין אנשים שאכפת להם. אם למישהו בממשלה הזאת עוד אכפת מעתיד ילדינו הוא יתנגד היום בתוקף למהלך השערורייתי הזה".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד: "ממשלת ישראל רוצה לקחת היום מדור שלם את האפשרות לפרנס את עצמו. מילא אם הם לא היו מבינים את הנזק שהם מעוללים, אבל כל מי שיושב בממשלה הזאת מבין שהוא מוכר את הילדים שלנו. פשוט לא אכפת להם. הכל פוליטיקה".
חוק ליבה יש עתיד שר החינוך מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד