י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אלאור אזריה מאשים: "המ"פ אמר לי תרים את המוח של המחבל"

החייל שחיסל את המחבל 11 דקות אחרי שנוטרל, הסביר בבית הדין הצבאי מדוע זיהה סכנה וחשב שהמחבל עומד להתפוצץ או לפגוע באנשים נוספים

אלאור אזריה מחוץ לבית הדין. צילום: פלאש 90
אלאור אזריה מחוץ לבית הדין. צילום: פלאש 90

החייל אלאור אזריה שהואשם בכך שירה בחודש מרץ במחבל עבד אל-פתאח א-שריף הפצוע בחברון, התייצב הבוקר (א') בבית הדין הצבאי ביפו ומסר בפעם הראשונה את גרסתו, שם תקף בין היתר את מפקדו ואת בכירי מערכת הביטחון.

"ברגע ההקפצה, מעיר אותי הקשר השני ואני קופץ עם כל הציוד כולל פק"ל חובש וקשר. אני לא מבין מה קורה בכלל, אומרים לי 'היה פיגוע, מישהו נדקר'. אני רץ לזירה מזהה את החייל, המ"פ קולט אותי ואומר לי לטפל בפצוע", סיפר לשאלת פרקליטיו עו"ד אייל בסרגליק, אילן כ"ץ וכרמית שחיבר.

אזריה סיפר כי מדובר באירוע ראשון שלו עם פצוע. "בזירה היו כוחות משטרה, אנשי היישוב היהודי בחברון ומספר חיילים. אני מזהה על החייל שתי פציעות. תוך כדי שאני לוחץ על הפצעים, שאלתי אותו 'מה קורה?', ניסיתי להרגיע אותו". לאחר הגעת אמבולנסים, "פתאום מתחילים צעקות, צרחות בזירה, 'זהירות יש עליו כנראה מטען שלא יקום עלינו'. עד אז לא הבנתי שיש עוד מחבל. אני מסתכל עליו ויש לו מעיל שחור ומנופח, כאילו מסתיר משהו לידו", בהמשך זיהה את הסכין שהייתה סמוכה אליו.

"תוך כדי אני מסתכל לכיוון החייל הפצוע, ועלתה לי ההתרעה המודיעינית של פיגוע איכות. אני מבין שיכול להיות שזה האירוע שדובר עליו. המחבל הזיז את הידיים והראש ואז גם הרגליים שלו זזות. הלכתי לקחת את הקסדה שלי ובראש המידע על פיגוע האיכות ואני מזהה שוב את המחבל מזיז את היד שלו וכנראה זה פיגוע האיכות שאמרו לנו. אני לוקח את הנשק, נותן למי שהיה לידי את הקסדה ודורך את הנשק. אני צועק 'זוזו', מכניס בין כוונות ובמרחק של 17 מטרים יורה במחבל כדור לכיוון הראש. אני מנטרל אותו כדי להציל את החיים של מי שנמצאים בזירה".

החייל אזריה מתח ביקורת על התנהלות המפקדים בזירה, בהם מפקד הפלוגה תום נעמן. "המ"פ עמד מעל המחבל, דיבר בקשר, לא רואה מה קורה בזירה. שאננות מוחלטת של המפקדים לא מתנהגים כמו שמצופה ממפקד. ברגע שאני מזהה ומבין את הסכנה אני פועל. לפני הירי מתלבט שנייה-שתיים ומבין שאין ברירה ויורה לו כדור בראש". לדבריו "היו מספיק סימנים שיכול להיות עוד אירוע, היה לו אמצעי כוונה ויכולת. בשטח אין לך זמן לדבר. שנייה אחת אתה חי, שנייה מת. במחבל עם השחור אני מזהה דם באזור החזה ועל הרצפה. אני מבין שהוא חטף כדור או יותר, והיה לי חשד שיפעיל מתג שיפעיל מטען נפץ או עם הסכין".

לאחר הירי במחבל התבקש אזריה לפנות את גופת המחבל. "המ"פ אמר לי 'שיהיה לך בהצלחה, תרים את המוח של המחבל'", העיד והסביר כי הזדעזע מכך. בהמשך סיפר כי שני אזרחים הודו לו על הירי במחבל. לאחר מכן, במוצב, חשף אזריה: "המ"פ אומר לי 'בוא נשאיר את הדברים בינינו, אם יגיע אלינו נראה'". לאחר שנודע לו כי הוא עתיד להישפט על התקרית, אומר לו המ"פ, לפי אזריה: "אתה יודע שאני אוהב אותך".

אזריה טען בעדותו שמפקד הפלוגה, רס"ן תום נעמן, סטר לו בזירת האירוע לאחר הירי וכן טען כי רס"ן נעמן אמר לו שאירוע הירי "יישאר ביניהם".

"אני מרגיש בגידה מהמפקדים שלי" אמר עזריה בהמשך הדיון. "אני מנסה להסביר ולא נותנים לי להסביר. המג"ד שומע מהמ"פ חצאי דברים וכשאני מסביר למג"ד הוא לא מקשיב בכלל וישר תוקף. שר הביטחון והרמטכ"ל שומעים את מה שהם שומעים ויוצאים בהודעת גינוי. אני מרגיש שלקחו אותי כקורבן כדי לנקות את הצבא בלי להבין באמת מה היה באירוע. בדרך הזאת אני כבר מאבד את כל האמון גם במפקדים ובכל צמרת צה"ל. מרגיש שזרקו אותי לכלבים בגלל התקשורת שראו סרטון שמציג בצורה מגמתית". בנוסף לכך, התייחס למשפט "מגיע למחבל למות", שנטען כי אמר, והעיד: "למיטב זיכרוני לא אמרתי את זה ואם אמרתי, אז יש משפט חסר".
אלאור אזריה חייל מחבל נטרול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד