כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תרגיל חרדי: הליך הבזק של "חוק הליבה"

ועדת הכנסת תאשר מחר את בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת החוק לתיקון לימודי ליבה לקראת הצבעה בקריאה הראשונה כבר מחר והצבעה בקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא טרם היציאה לפגרה. כל הפרטים

מליאת הכנסת (יונתן זינדל, פלאש 90)
מליאת הכנסת (יונתן זינדל, פלאש 90)

לא מבזבזים זמן: ועדת הכנסת תאשר מחר (שני) את בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת החוק לתיקון לימודי ליבה לקראת הצבעה בקריאה הראשונה כבר מחר והצבעה בקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא טרם היציאה לפגרה.

לפי תקנון הכנסת, חוק שעבר בוועדת שרים צריך להניח אותו במזכירות הכנסת ורק לאחר 48 שעות יהיה אפשרי להצביע עליו בקריאה ראשונה במליאה. אולם קיימת אפשרות לקבל פטור של חובת הנחה של החוק כאשר ועדת הכנסת מאשרת את פטור הנחה עם לפחות שליש מחברי הוועדה הקבועים מאשרים.

אז למה לחרדים ולממשלה כל כך דחוף פטור הנחה? מאחר ובימי שני עולים בכנסת חוקים לקריאה ראשונה, שניה ושלישית ואין אפשרות להעביר את החוק כולו ביום אחד, הוחלט לקבל פטור מ-48 שעות בין החלטת ועדת השרים להעלאה לקריאה ראשונה, להעלות את החוק כבר מחר לקריאה ראשונה, משם יעבור לוועדה וכבר ביום שני הבא לעלות לקריאה שניה ושלישית.

במידה והחוק לא יעלה מחר להצבעה בקריאה ראשונה, החוק יעלה לקריאה ראשונה רק בשבוע הבא ביום שני ויישאר ללא אישור בקריאה שניה ושלישית זאת לאחר שבשבוע הבא ביום רביעי מליאת הכנסת כבר יוצאת לפגרה. לכן, ועדת הכנסת תאשר מחר את פטור הנחה והחוק יעלה מחר בקריאה ראשונה ובשבוע הבא ביום שני יעלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית.

כזכור, מוקדם יותר היום הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה אישרו את הצעת החוק המסדירה את תקצוב מוסדות הפטור וביטול חוק הליבה שנחקק בימי ממשלת לפיד. השרה סופה לנדבר התנגדה בממשלה והשר אופיר אקוניס עזב במחאה את ההצבעה ואמר כי מדובר בשגיאה.

הצעת החוק הממשלתית שאושרה מאפשרת את תקצוב מוסדות הפטור, ככל הנראה החוק יעלה השבוע לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

הצעת החוק הוגשה בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לסיעות החרדיות, זאת לאחר שבמסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013-2014, על ידי הממשלה הקודמת, תוקן החוק ונקבע כי משרד החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

על נוסח הצעת החוק והתקנות עמלו ועבדו באינטנסיביות רבה, סגן שר החינוך מאיר פרוש ולשכתו, יחד עם מנכ"לית המשרד, היועמ"ש ופקידים בכירים, תוך כדי החלפת טיוטות רבות עם הגורמים הרלוונטיים בכדי להשלים את ההליך ולהביא נוסח מוגמר של הצעת חוק ותקנות המאפשרות את תקצוב מוסדות הפטור, בכדי למצוא פתרון ראוי למצוקת מוסדות אלו.
חוק הליבה קריאה ראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד