י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תמי יוצאת למסע של טיפוח • והפעם: מי ה'אבא' של המוצרים

תקנות חדשות של משרד הבריאות הצליחו לעורר בי חששות אל מול מדפי הפרפורמריות • יש מבצע? זה הזמן לבדוק, לגבי כל מוצר, מי ה'אבא' שלו

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



כולנו אוהבות לעמוד מול מדפי התמרוקים בפרפורמריות השונות, להתבשם מהדוגמיות השונות ולנסות על עצמנו את הצבעים ואת המרקמים. אחר-כך, אנחנו גם אוהבים לקנות פריט אחד, שנים או יותר.

יש מי שאוהבת להשקיע. כלומר, היא תמיד תלך על חברה מוכרת ואמינה, גם אם המחיר יהיה בסופו של דבר גבוה הרבה יותר. כפול, אולי גם משולש. אחרות, ואני בתוכן, אוהבות 'לרוץ אחר המבצעים'. קרי: מבצע מיוחד בחברה מסוימת? התכשיר נמכר בחצי מחיר? - ובכן, אותו בדיוק אכניס אל הסלסילה.

האם מדובר בהתנהלות נכונה? תלוי את מי שואלים.

קוסמטיקאיות מדופלמות נוהגות לומר שרק התכשירים הנמכרים אצלן הם הם בעלי המרקם המנצח. 'ואל תעיזי לקנות חתול בשק'. עד היום, אם לומר לכן את האמת, לא האמנתי להן. מבחינתי, הן סוחרות שרוצות למכור, וכל נימוק כשר בעיניהן כדי לרכוש לעצמן חוג לקוחות נאמן.

יחשפו סודות מסחריים?

עד שצדה את עיני הידיעה הבאה: "מסתמן: יוקם מרכז רעלים ממלכתי לנפגעי שימוש בבשמים ובמוצרי קוסמטיקה".

מתברר כי טיוטת תקנות תמרוקים חדשה עושה את דרכה בימים אלו ממשרד הבריאות אל חברי ענף התמרוקים באיגוד לשכות המסחר. אם אכן תכנסנה התקנות הללו לתוקף, דבר האמור להתרחש ביוני 2011, הן תחוללנה מהפכה של ממש בשוק התמרוקים הישראלי, המגלגל מיליארדי שקלים בשנה.

נציגי החברות, מצידם, כבר מיהרו לפנות למשרד הבריאות בבקשה לקבל הבהרות, וכן, הם בהחלט מודאגים.

אם אכן יאושרו התקנות החדשות, מדובר במהפכה רגולטיבית בענף התמרוקים הישראלי, המגלגל על פי הערכות גורמים כלכליים מיליארדי שקלים בשנה. המשמעות המעשית היא: השוואת תנאי ייבוא וייצור התמרוקים בישראל לאלו הקיימים בשווקי האיחוד האירופי.

מוצרי התמרוקים על פי הגדרתם בחוק הישראלי כוללים בין היתר בשמים, מוצרים קוסמטיים ומוצרי ניקיון לגוף. בין השינויים מדובר גם על הקמת מרכז רעלים ארצי לאיתור מקרי פגיעה כתוצאה משימוש בתמרוקים, שינוי אופן שיווק המוצרים כמותגים מחודשים וגם: יצירת תפקידים חדשים בענף.

חברי ענף התמרוקים אינם מתכוונים לשתוק, וכבר בפנייתם ביקשו התייחסות לנקודות הבאות:
1. על פי טיוטת התקנות החדשות "יצרן" הינו אדם או ישות משפטית העוסק בייצור של תמרוקים, או משווק תחת שמו או סימן מסחרי שלו תמרוק המיוצר על ידי אחר. לטענת נציגי החברות סעיף זה פוגע בחברות המבצעות מיתוג מחודש למוצרי התמרוקים אותן הן מייבאות לארץ. אם עד כה חלו על המשווקים חובות מצומצמות בלבד הרי שעל פי ההצעה החדשה כל יבואן ו/או משווק ייחשב כיצרן התמרוק במידה והוא עושה לו מיתוג מחדש (משווק תחת שם החברה שלו, סימן מסחרי שלו, אריזה חדשה).

2. במסגרת טיוטת התקנות מבקש משרד הבריאות לחייב את חברות התמרוקים להיעזר בשני בעלי תפקידים חדשים (שאינם קיימים כיום בישראל):

הראשון, "נציג אחראי". במסגרת תקנה זו "לכל תמרוק המשווק בישראל יהא נציג אחראי בישראל. תפקיד הנציג האחראי הוא להבטיח עמידה מלאה של התמרוק ואריזתו בדרישות תקנות אלה".

השני, "אחראי בטיחות" – "על הנציג האחראי לוודא, טרם שיווק התמרוק, כי נערכה לתמרוק הערכת בטיחות המבוססת על מידע ונתונים נדרשים וכי קיים לגביו דו"ח בטיחות". בחברות התמרוקים חוששים כי דרישות אלה לתוספת כח אדם עלולות להביא לגידול ניכר בהוצאות.

כמו כן, מתכנן משרד הבריאות להקים "מרכז רעלים ארצי" – במסגרת התקנות נקבע כי יוקם מרכז רעלים ארצי אליו יישלחו נוסחאות רכיבי התמרוקים "על מנת לאפשר מתן טיפול רפואי נאות במקרה של פגיעה מהתמרוק, למרכז ההרעלה הממלכתי". בחברות התמרוקים חוששים מהמהלך שכן רכיבי המוצרים מהווים סוד מסחרי וקיים חשש סביר שחברות היצרניות בחו"ל יסרבו לשלוח את הנוסחאות למרכז הרעלים.

עו"ד דיוויד נוי, מנהל תחום תמרוקים באיגוד לשכות המסחר: "אימוץ הרגולציה האירופאית הינו מחד, צעד מבורך אשר יקדם את הענף כולו, הן יבואנים והן תעשיינים. אך מאידך גיסא, חשוב להבין שהתקנות עלולות לגרום לקושי עצום לעוסקים בענף ולדעתנו קיימת חשיבות רבה שהדברים יבוצעו בהדרגה ובכל מקרה לא בטווח של מספר חודשים. יש להעניק לעוסקים בענף זמן ממושך יותר להתארגן ולהיערך לאימוץ התקנות שהינן מהפכה של ממש. אנו נמצאים כעת במגעים עם נציגי משרד הבריאות במטרה לשנות סעיפים מהותיים בהצעת תקנות התמרוקים החדשות ולקבל הבהרות בנוגע לסעיפים שונים".

ועד שהתקנות החדשות ייכנסו לתוקפן, אני אימצתי לעצמי המלצה אחת, ליתר בטחון: לא לרכוש מוצרי קוסמטיקה ו/או בישום שאין להם 'אבא'. קרי, חברה ידועה, מפורסמת, ורצוי: בעלת ותק בשוק.

קוסמטיקאיות? צרכניות? רוצות להגיב? זה הזמן לשלוח מייל: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד