כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

כך הפקיר ישראל אייכלר את הילדים החרדים

לרגע לא שאל את עצמו ח"כ אייכלר מה עושות הנשים החרדיות באולם הוועדה, ומדוע הן כל כך נסערות מפני החוק שאמור לעבור • הוא הרים את היד נגד ההסתייגות ונעלם, אחרי המבול • בואו ללמוד רגע על החוק החלמאי שבא לעזור ונמצא הורס ופוגע באלפי ילדים - טור

ח"כ אייכלר, צילום: פלאש90
ח"כ אייכלר, צילום: פלאש90

איך קורה שמחוקקים חוק שכולו כוונות טובות וסופו במקום אליו מגיעות כה הרבה כוונות טובות? ואיך קורה שחבר כנסת חרדי מתייצב להצבעה, והופך לקול המכריע בהעברת חוק שפוגע באלפי ילדים חרדים?

ככה: הרי לכם סיפור חלמאי ומרגיז היישר ממסדרונות האינטריגות הפוליטיות.

כידוע לרבים, ישנה אפשרות לקבל קצבת מזונות מהביטוח הלאומי, עבור ילדים שאביהם אינו משלם את המזונות שנפסקו לו (בהסכם או בהחלטת בית דין או בית משפט). זו אינה קצבה רגילה, כי במקרה כזה הביטוח הלאומי משמש כגובה והוא גובה מהאב את החוב במקום האם.

נשמע טוב, נכון?

אממה, זה לא בדיוק ככה. קודם כל, הביטוח הלאומי מתנה את השירות הזה בהכנסת האם. אם היא מרוויחה מעל 600 ש"ח (כן, שש מאות שקלים חדשים) הקצבה הזו מקוזזת מידית והסכום יורד ככל שהאם מרוויחה יותר. אם היא חלילה מרוויחה שכר מינימום או יותר היא אינה זכאית כלל לבקש מזונות מהביטוח הלאומי, כך שעליה לבחור בין לממש את זכות ילדיה לכסף או את זכותה לעבוד. בכל מקרה, לרוב היא נידונה להישאר עם ילדיה במעגל העוני.

ואם תגידו - שתלך האם ללמוד מקצוע נחשב יותר, תרוויח יותר, ולא תיאלץ להתחנן למזונות שנפסקו לילדים והאב לא משלם. אוקי, הולכת האישה ללימודים, מבקשת קצבת הבטחת הכנסה למשך תקופת הלימודים, שהרי עליה לגדל ילדים ולא ממש אפשרי לעבוד במשרה מלאה וגם ללמוד.

הופה. היא לא זכאית! מי שלומד לימודים אקדמאיים לא זכאי להבטחת הכנסה. למה? ככה.

ועכשיו, החליטו בחלונות הגבוהים להתחיל לתקן את האבסורד הזה.

האם הוחלט לבטל את ההקשר בין הכנסת האם לקצבת הילדים? לא. האם הוחלט לעודד אימהות ללמוד ולהשתקם מקצועית ולעזור להן כספית בלימודים? לא...

האם הוחלט לתת לאימהות תמריצי הכנסה שיעודדו אותן לעבוד? הפוך, הוחלט לשלול מהן מענק עבודה בסוף שנת המס. כל אם שתקבל קצבת מזונות ילדים לא תוכל לקבל מס הכנסה שלילי.

למה? שאלה מצוינת.

ההסבר הוא כזה: הוחלט להעלות את התקרה הסדומית של 600 ש"ח הכנסת האם ולהתחיל לקזז את הקצבה רק החל ממשכורת של 2535 ₪. אבל במקביל, הוחלט לשלול מענק עבודה של מס הכנסה שלילי, בטענה כי עדיף לאם לקבל את כל ההטבות ממקום אחד ולא לקושש מענק עבודה וקצבאות במקביל. בסוף כל שנת מס, תיאלץ האם לבחור את האופציה הפחות גרועה עבורה. או לקבל את מזונות ילדיה מהביטוח הלאומי או לממש את זכותה למס הכנסה שלילי. הבנתם? שלא תיאלץ האישה המסכנה ללכת לדואר לבקש מענק עבודה, אנושי יותר פשוט לשלול אותו ממנה.

מה התוצאה הסופית?

אישה שעושה חשבון ומגלה שבמצב כזה, החוק מעניק לה 77 ש"ח נוספים לחודש, אם היא עובדת. כך שאם תחליט לשבת בבית ולקבל קצבאות היא תפסיד 77 ש"ח בדיוק. או 66₪ במקרה שהיא מרוויחה 4000₪ לחודש.

הגיוני? לא. למי זה טוב? רק למשרד האוצר שיממן את הפחתת הקיזוז מכיס אלו שמקבלות אותו. אותן אימהות שיוצרות לעבוד. מיטיב? לא. לא עם האם, לא עם הילדים ולא עם קופת המדינה. בפועל התיקון האווילי הזה משאיר את הילדים האלו במעגל העוני, ומונע מההורים כל סיכוי להשתקם כלכלית ולתרום למדינה.

אז למה החוק הזה עומד לעבור? למה?

כי הוא טוב לשר. וטוב למשרד האוצר. הוא הישג ריק מתוכן אבל ניתן למכור אותו כהטבה לאוכלוסייה חלשה. כי ככה עושים עבודה חלקית וקוצרים קרדיט בלי לסיים את העבודה. ארגונים שונים הוזעקו למחות. עורכי דין מעולים הציעו הצעות טובות יותר מההצעה המוזרה הזו. הוצעו הצעות פשרה ונוסחו ניירות עמדה המוכיחים את הנזק שבהצעה הזו. משפטנים הצביעו על האפליה שבמניעת מס הכנסה שלילי מאוכלוסייה שהיא במקרה אוכלוסייה מוחלשת.

לשווא. החוק יעבור ככה, מתעקשים ראשי הוועדה. כי אין להם כוח לפתוח את המשא ומתן כדי להגיע להישג אמיתי. כי את הכותרות הם כבר השיגו. כי למה להשיג הישג אמיתי אם המצג כבר הוצג. וכך השתחל תיקון חלמאי אמיתי לחוק הבטחת הכנסה.

ומי היה חבר הכנסת שהוזעק להיות לשון מאזניים והיה הקול המכריע בהעברת החוק הזה? ישראל אייכלר. שבא, ומבלי לבדוק יותר מדי, בלי לשאול מדוע יושבות נשים חרדיות נסערות בוועדה, הרים את ידו בעד. ובכך חרץ את גורלם של מאות אלפי ילדים, בתוכם אלפי ילדים חרדיים, לשוב למעגל העוני. וחבל. כל כך חבל.

תרצה אסתרזון היא פעילה חברתית במגזר החרדי
חוק המזונות ישראל אייכלר ביטוח לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד