י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שלב נוסף: ועדת החינוך אישרה את חוק הליבה

חיסול מהיר של גזירת לפיד: אחרי אישור חוק הליבה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת אמש, הוא עבר הבוקר בועדת החינוך

מרגי. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
מרגי. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

שלב נוסף לקראת הביטול הסופי של גזירות לפיד: ועדת החינוך של הכנסת אישרה הבוקר (ג) לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק לימודי הליבה, זאת לאחר שהחוק אושר אמש בקריאה ראשונה במליאה. החוק יעלה ביום שני הבא לאישור סופי במליאת הכנסת.

יו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי אמר ש"אף מוסד פטור לא החל ללמד את מקצועות הליבה. מדובר בקבוצה קטנה שגם אם משרד החינוך ייקח להם את סמל המוסד הם לא ילמדו את מקצועות הליבה. ברמה האישית – לי אין בעיה עם מקצועות הליבה אבל אני כן יודע לכבד את אותה קבוצה, אנחנו חברה רב תרבותית, אז אנא כבדו את הקהילות הללו". מרגי הוסיף ואמר כי "רוב רובם של התלמידים במערכת החינוך החרדית לומדים את מקצועות הליבה במלואם. זה לא כצעקתה".

במהלך הדיון שאל ח"כ מרגי את עו"ד לירון שפיגל מהלשכה המשפטית של משרד החינוך האם ביטול התיקון של פירון כובל את ידיו של שר החינוך בסגירת מוסד או בשלילת תקציב או הגשת כתב אישום על הפעלת מוסד מפלה שאינו מקבל תלמידים ממוצא מסוים.

צפו ביעקב אשר תוקף את 'יש עתיד'


עו"ד שפיגל השיב חד משמעית שידיו של השר לא יהיו כבולות והוא יוכל לפעול מכח סעיף 5 בחוק זכויות התלמיד. לדבריו, האפליה אסורה מתוקף חוק זכויות התלמיד וזה כולל את מוסדות הפטור. כאשר לפי חוק פיקוח על בתי ספר, שר החינוך רשאי להורות על סגירת בית הספר.

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד אמר בדיון: "למה אתם לא שוללים רישיון למוסד שמפלה? ילדה חרדית שהפעילו נגדה גזענות בעיר חרדית. ברגע שאומרים לילדות ממוצא ספרדי שאנחנו מקבלים רק 30%, בתי ספר סירבו לקבל ילדות ממוצא מזרחי. אם אתם לא רוצים לקבל לימודי ליבה, בבקשה. אבל שבחוק לא יהיה סעיף ברור? זה מביש, זו מדינת ישראל, זה תנועת ש"ס שחרטה על דגלה להחזיר עטרה ליושנה לוקחת חלק באפליית הילדים שלה".

ח"כ מרגי השיב כי "זוהי זעקתי מאז שאני יושב בוועדת החינוך. התחייבתי בציבור ששום חוק לא יעבור אם סוגיית המאבק באפליה לא תהיה מעוגנת בחוק. השאיפה שלנו היא שב1 בספטמבר לא תישאר בת אחת ללא מוסד לימודים. המצוקה של המוסדות החרדים בתשתיות ובבינוי אין לה אח ורע פרט למזרח ירושלים".

ח"כ מוטי יוגב אמר בדיון: "אני בעד שהחרדים ילמדו ליבה של מתמטיקה והחילונים ילמדו ליבה של גמרא. אבל אי אפשר להשיג שום דבר בכפיה".

ח"כ יעקב אשר הזכיר כי חוק הליבה שבוטל לא נועד לטובת ילדי החינוך החרדי שכן בתקופה זו נחקקו גזירות רבות ולא היה שלב אחד בחייו של האדם החרדי מלידתו ועד ה120 שלא ניסו לפגוע ולקצץ, "פגעו בגני הילדים ובמעונות ששם אין ליבה, פגעו בישיבות ובכוללים, בהבטחת הכנסה ובלחמם של ילדים, רק בדבר אחד לא הספיקו לפגוע בחברה קדישא".

ח"כ אשר המשיך ואמר כי "ביטול חוק הליבה הוא לימוד לכל הפוליטיקאים צרי טובת הציבור החרדי ועמם פקידים המשלבים דעות קדומות בעבודתם, הם כעת לומדים כי לא משנים ציבור שלם בכוח, לא בכוח כלכלי ולא בתרגילים כאלה ואחרים, ובטח שלא ניתן לשנות בכוח ציבור שיש לו עמוד שדרה, ציבור היודע להקריב הרבה בעד אמונתו, הם היום מבינים כי לא משנים ציבור באמצעות גזירות. לא תעבירו אותנו על דתנו לא בקיצוצים לא בחרב ולא בגרזן. תלמדו כולם גם הפוליטיקאים וגם הפקידים כי לא משתמשים בסנקציות כלכליות נגד ציבור, זה לא יעבוד!"

ח"כ מנואל טרכטנברג אמר בדיון: "הקמתי שדולה לשוויון הזדמנויות לחינוך החרדי. מדינת ישראל מתנערת מהאחריות שלה כלפי הציבור שרוצה להשתלב. מכיוון שלא רכשו כישורים הם לא מצליחים לעבוד או עובדים במקומות או בעיסוקים שמביאים שכר מינימום. התלונה העיקרית שלהם היא שהם לא יודעים אנגלית, ויסודות המתמטיקה ומחשבים. זוהי הטענה המרכזית שכמעט כל עיסוק היום, דורש מינימום של ידע במחשבים, מתמטיקה ואנגלית. אנחנו פשוט לא מקנים להם את היסודות האלה. כ-50% נכשלים במכינות כי אין להם את הבסיס. הם לא יכולים להתמודד כי הם סוגרים פערים שנוצרו על פני שנים רבות. העניין הוא לא הפוליטיקה, אלא מדינת ישראל צריכה לתת מענה לצעירים שרוצים. הציבור החרדי משווע לתעסוקה יחודית – רוצה לצאת מהעוני, אבל אם לא בונים את היסודות המינימליים אנחנו נעשה עוול להם. רוצים לחוקק חוק בבקשה, הפוליטיקה עושה את שלה, אבל תביאו פתרונות. אני מבין אם הייתם באים ומציעים מתווה שעל פני ה-5 השנים הקרובות נוודא שכל צעיר חרדי ירכוש את המינימום הדרוש כדי שיוכל להשתלב בתעסוקה. יש יויו - חוק כן, חוק לא וזו לא התנהלות אחראית של מדינה".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר בדיון בועדת החינוך: "עם אישור חוק הליבה אנחנו מוחקים את אחרון הגזירות של פירון על החינוך החרדי. ליש עתיד מטרה אחת: לרדוף את הציבור החרדי ולהסית נגדו. את זה לא ניתן יותר".
חוק הליבה ועדת החינוך יעקב מרגי אישור חוקי לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד