כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מיקי זוהר נגד דרעי: "אם יאכוף את שמירת השבת יהיה קרע בעם"

בכנס מיוחד שנערך בכנסת בנושא חוק השבת, התייחס יוזם החוק ח"כ מיקי זוהר לחשיפת 'בחדרי חרדים' כי ההצעה העומדת על הפרק היא השבת הסמכויות לידי שר הפנים • עוד בדבריו: "החרדים לא אמרו שהם מתכננים להטיל וטו על החוק"

זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בכנס מיוחד שנערך היום (ג) בכנסת בנושא חוק השבת, אותו מקדמים חברי הכנסת מנואל טרכטנברג, אלעזר שטרן, מיקי זוהר ורחל עזריה, הפתיע ח"כ מיקי זוהר כאשר אמר שלא שמע מהמפלגות החרדיות כי הם מתכננים להטיל וטו על החוק. לדבריו, גם החרדים הבינו שהמושג סטטוס קוו עבר מן העולם. זוהר התריע כי במידה וסמכויות האכיפה יעברו לידי שר הפנים אריה דרעי - יתחיל קרע במדינה.

לדברי ח"כ מיקי זוהר: "המפלגות החרדיות הבהירו חד משמעית שהם לא יכולים לתמוך בחוק, עד עצם היום הזה לא שמעתי מאף אחד מהם שהם מתכוונים להטיל וטו על החוק, יתכן מאוד שהם יצביעו נגד החוק או לא יצביעו בכלל, ויתכן שהם יטילו וטו - אני לא פוסל שום אפשרות. אבל אני יכול לומר כי בשיחה איתי הם מבינים היטב שהמילה סטטוס קוו אינה רלוונטית יותר. הם מבינים שהמחיר בשבת חצה את כל הגבולות האפשריים, והם מבינים היטב שאם לא יעשה מעשה בזמן הקרוב יהיה פה בלגן".



זוהר הוסיף והתייחס לחשיפת 'בחדרי חרדים' משבוע שעבר על כך שבימים אלו בוחנים להשיב את סמכות האכיפה בשבת לידי שר הפנים אריה דרעי, ואמר כי "התחיל דיון שסמכויות האכיפה של המסחר בשבת יעברו למשרד הפנים, למי ששכח בראש המשרד עומד אריה דרעי איש ש"ס, אם ש"ס יתחילו לאכוף את נושא סוגיית המסחר בשבת, הקרע במדינה יתחיל. שם תתחיל הבעיה, לכן ההסכמה שאנחנו מציגים כאן היום היא הפיתרון האידיאלי".

ח"כ פרופ׳ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר בפתח הכנס: "השבת היא עמוד תווך של מדינת העם היהודי. רעיונות על ימי ראשון פחות מתאימים למדינת ישראל. קיצור גמיש של שבוע העבודה הוא התשובה. קיימנו דיונים נוקבים בקרב הרביעייה, ומצד אחד פעלנו לצמצם כמה שיותר את המסחר, אך מהצד השני לאפשר את הנגישות לתרבות ופנאי כמה שיותר, כולל בתחבורה ציבורית באופן מצומצם. עלינו לייצר שיח משותף בעיקר על נקודות ההסכמה ולא על נקודות המחלוקת. את המחלוקות כולנו מכירים, אבל הגיע הזמן לייצר הסכמות גם על השבת."

מדובר בהצעת חוק שתפר את הסטטוס קוו ותאפשר פתיחת מוסדות תרבות, בילוי ופנאי, מאידך גיסא המסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים. כמו כן, תופעל תחבורה ציבורית מצומצמת מהשכונות למוקדי התרבות והבילוי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מרכיבי ההצעה תלויים זה בזה ומשלימים זה את זה. קיצור שבוע העבודה יאפשר למשפחה מן השורה הן לעבוד לפרנסתה והן להקדיש זמן במהלך השבוע לפעילויות נחוצות אחרות כגון סידורים וקניות, כך שאפשר יהיה לצמצם את שעות הפתיחה בשבת של קניונים שמחוץ למרכזי הערים מבלי לפגוע במהלך החיים של משפחות אלו. צמצום המסחר יחזק את השבת כיום של "עונג שבת" המוקדש לפעילויות תרבות ופנאי, ובילוי בחיק המשפחה והקהילה.

"מוסדות תרבות, בילוי ופנאי יהיו פתוחים בשבת, והמסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים ועל תחרות הוגנת. כמו כן תתקיים תחבורה ציבורית מצומצמת בפרט מהשכונות למוקדי התרבות והבילוי, אשר יתנו מענה שוויוני לשליש מאוכלוסיית ישראל אשר אין בבעלותם רכב פרטי. הרשויות המקומיות יקבעו את היקף והמסלולים כך שהדבר לא ייפגע בשכונות בעלות אופי דתי, וההסעות ייעשו בכלי רכב קטנים, היברידיים או חשמליים שלא יפרו את מנוחת השבת."

העיתונאי החרדי בני רבינוביץ שהוזמן להשתתף בכנס כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הזמינו אותי לדבר היום על הצעת החוק של ארבעת הח"כים, שרוצים לעגן בספר החוקים של ישראל, זו שקרויה "מדינת היהודים", את הלגיטימציה החוקית לחילול השבת בפהרסיה, ולעקור את סמל היהדות.

"הסכמתי, אחרי לא מעט לבטים. חששתי, שעצם נוכחותי תהווה מעין לגיטימציה לפשרות, על השבת, שהיא לא שלנו. היא של הקב"ה, ואיך מישהו יכול לעשות פשרות על דבר שאינו שלו?

"מאידך, כשראיתי את רשימת הדוברים ראיתי לנכון, שלפחות קול אחד, ברור וצלול, יישמע גם כאן. הודעתי מראש, וגם לפני תחילת הדיון, שאיאלץ לצאת בשעה מסויימת. אבל זה לא עזר. אז כנראה משמים רצו למנוע ממני את המכשול הזה, ואני לא כאן. השלט כן. אני לא!"

לאחר פרסום הכתבה, הבהיר ח"כ זוהר: "דבריי היום בכנס השבת לא כוונו חלילה נגד ידידי יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי. מדובר במאבק משותף וחוצה מפלגות על ציביון השבת במדינה היהודית. כוונתי היא שהטלת תחום אכיפת השבת במדינה על השר דרעי, תעמיד אותו בסיטואציה לא פשוטה בין המחויבות להלכה ובין המחויבות לדרישות כלל הציבור. החוק שאנחנו מקדמים בהסכמה הוא הפתרון היחיד למנוע את הדילמה הזו".

הידיעה עודכנה בשעה 15:14
מיקי זוהר חוק השבת אריה דרעי משרד הפנים חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד