י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בדרך של אבא: מסע השורשים של קול ברמה למרוקו

מהמזרח אל המגר'ב – יומן מסע של רדיו 'קול ברמה' למרוקו • מקברי 570 הצדיקים השמורים ומטופחים בקפידה, ועד ארמונו של המלך - כתבה מצולמת

בדרך של אבא: מסע השורשים של קול ברמה למרוקו

"אני מתרגש כמו ביום הולדת בני בכורי" סיפר בהתרגשות שלמה לנקרי, קונדיטור במקצועו כבר דור רביעי, כשגלגלי המטוס נגעו באדמת העיר הלבנה של אפריקה - קזבלנקה.

"נולדתי וגדלתי במרוקו עד הבר מצווה שלי ומאז 45 שנים שאני משתוקק לחזור לריחות, לטעמים ולהוויה של ארץ הרי האטלס שהותרתי שם מאחור", המשיך שלמה לספר ואפילו החום הבלתי נתפס של העיר האפריקנית לא הצליח לייבש את לחלוחית הדמעות ששטפו את עיניו.



חמישים מאזינים הצליחו להיות מהזריזים ורכשו כרטיסים למסע רוחני מיוחד במרוקו המפורסמת ואולי הגדולה מבין ארצות ערש עדות המזרח שיזם רדיו קול ברמה, בדיוק כשכבר התרגלנו שכל מסע רוחני חייב לעבור דרך אוקראינה רוסיה ויתר מדינות מזרח אירופה.



כ-570 קברי צדיקים ידועים ומפורסמים טמונים במרוקו, ארץ מכורותיהם של הנשר הגדול, הרי"ף, האור החיים הקדוש וכמובן השושלת המפוארת לבית משפחת אבוחצירה.

570 צדיקים יסודי עליון שמעטים בישראל, כולל אלו שהגיעו ממרוקו, מכירים במפעל חייהם ובגדולתם התורנית והרוחנית כאחת, ורק ההד התקשורתי האחרון עם השינויים שיוזם משרד החינוך בתוכנית הלימודים הצליחו לזרוק אלומת אור קצרה עליהם.



את היום הראשון לאחר מסע אווירי של כחצי יממה דרך טורקיה ועוד כמה שעות טובות בהמתנה מורטת עצבים בשדה התעופה כיאה לקצב החיים של אפריקה, התחלנו סוף סוף בעיר הבירה הלא רשמית של מרוקו - קזבלנקה.



בקזבלנקה, עיר עם עבר יהודי ותורני מפואר ומשגשג, נותרה קהילה יהודית קטנה ושורשית בת כ-2000 יהודים, שמצליחה לשמר בתוך הים האסלאמי שסביבה מורשת בת אלפי שנים וקהילה גדולה שמנתה בימי תפארתה כמאתיים וחמישים אלף יהודיים.






מראה בית החיים המוגן והמטופח שלה מעורר קנאה, ולמי שכבר ביקר בבתי קברות באירופה נותר רק לייחל ליום שגם בתי עלמין יהודים במדינות "מערביות" הרבה יותר ייראו כך.





ומהבירה הלא רשמית למטרופולין הרשמי של מרוקו: העיר א-רבאט שמשמעותה 'המצודה'. גם כאן בעיר בה ממוקמים כל מוסדות הממשל של המדינה יסודות יהודיים מרכזיים - כיוון שמי שהפך אותה לעיר מרכזית היו "המוריסקוס", אותם יהודים אנוסים שהגיעו אליה במאה השבע עשרה ופיתחו בה חיי מסחר בינלאומיים.





ביקרנו במוזילאום מוחמד החמישי. מתחם ענק ובו קברי שולשלת מלכי מרוקו. וכיאה למלך הכל מגיע כאן בפאר ובהדר. המלך הנוכחי נוכח כאן בחיים האישיים והציבוריים ולא ניתן כמעט להתעלם ממנו. כל בית עסק מתפאר בתמונה שלו, ואוי ואבוי למי שיעז לדבר בו סרה.





היהודים נהנים מחסותו הבלתי מסויגת של המלך. בכל מקום מקבלים אותנו בכבוד מלכים וביחס שמזכיר לנו את היותנו עם סגולה.





מרבאט המשכנו לעיר סאלי לציונו של רבי רפאל אלנקווה זצ"ל המכונה 'המלאך רפאל' אשר למרות שחיי ופעל רק במאה הקודמת הצליח להטביע חותם עמוק על כל יהודי מרוקו. רבי רפאל היה נשיא הקהילה ואב בית הדין כאן. וסיפורי הניסים שמסופרים עליו ידועים לכל תושבי העיר סאלי - יהודים כמוסלמים כאחד.





בית הקברות בו הוא טמון שמור ומוגן על ידי הממשלה וליד ציונו המפואר בית כנסת ואולם שמחות במימון ממשלתי ובהחזקת משפחה מוסלמית מקומית. על קברו קראנו פרק תהילים במנגינה מרוקאית מקורית שעוררה התרגשות עצומה בקרב המשתתפים, ובהתאם למסורת הונחו על קברו בקבוקי עארק ומים לברכה ולסגולה.



המדריך הרוחני של המסע הרב מיכאל שושן, שנולד וגדל במרוקו, ערך במקום תפילה מיוחדת בה הוזכרו גם שמות המאזינים ששלחו את שמות יקיריהם לברכה. לא היה קשה להבחין בהתרגשות העצומה שעוברת על כל הנוכחים, כששום עין לא נותרה יבשה מתפילה כנה וזכה טבועה באמונת חכמים המייחדת כל כך את ארץ המגר'ב.



המסע למרוקו של קול ברמה הופק בשיתוף "אירו פנים" שדאגה לכרטיסים ואישורי הכניסה למרוקו, ולכל ארגון הלינה והאוכל המהדרין למשך כל תקופת השהות.
טיול למרוקו קברי צדיקים מרוקו קול ברמה מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד