ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

מכה למשרד החינוך: יתקשה לחסום בי"ס פרטיים

פסק של ועדת ערר מורה למשרד החינוך להעניק רישיון לבית ספר פרטי, למרות התנגדות המשרד • לפי ההחלטה, על משרד החינוך לעבור את משוכת החקיקה בכנסת

בית ספר. צילום אילוסטרציה
בית ספר. צילום אילוסטרציה



פסק של ועדת ערר מורה למשרד החינוך להעניק רישיון לבית ספר פרטי, למרות התנגדות המשרד. המדובר הוא בבית הספר 'חברותא', הממוקם בכפר רופין שבעמק חפר.

במקרים שבהם משרד החינוך מסרב להעניק רישיון פעולה לבית ספר, ההורים יכולים לערער על ההחלטה בפני ועדת ערר לחוק הפיקוח על בתי ספר, שהיא גוף סטוטורי שממנה שר החינוך, שעומד בראשה מי שיכול לכהן כשופט (עו"ד בעל יותר מתשע שנות ניסיון), ושני נציגי ציבור. החלטותיה של הוועדה מחייבות.

מטרתו העיקרית של בית הספר הינה, לדברי מקימיו, "להעניק לתלמידים, המגיעים ממגוון מגזרי החברה הישראלית, ידע בתחומים מגוונים, תוך עידוד לקיחת אחריות אישית, עשייה ופיתוח מנהיגות חברתית, והכל באספקלריה של תרבות ישראל". כדי להשיג את המטרות הללו, מתקיימים חלק מהשיעורים בבית הספר במתכונת מיוחדת של לימוד בכיתות קטנות, תוך ישיבה סביב השולחן - בחברותא.

עד כאן הכול טוב ויפה. אלא שבתחילת שנת 2009 הגישה העמותה שהקימה את בית הספר בקשה לקבלת רישיון להכרה בבית הספר כבית ספר מוכר שאינו רשמי.

שלושה חודשים לאחר מכן נדחתה בקשתה על-ידי משרד החינוך, בנימוקים שונים. ביום חמישי האחרון ניתנה החלטת ועדת הערר, ובה הוראה חד משמעית למתן רישיון לבית הספר לשנת הלימודים תש"ע (למפרע), תוך קבלת הערר שהוגש בידי משרד עו"ד כבירי-נבו-קידר. במקביל, ניתנה הוראה למשרד החינוך להחיש את הטיפול בבקשת הרישיון ביחס לשנת הלימודים הנוכחית, התשע"א.

הוועדה צמצמה שיקול הדעת הניתן למשרד החינוך

בהחלטתה בת ה- 16 עמודים דחתה הוועדה מכל וכל את נימוקי משרד החינוך ביחס לפגיעה במוסדות הרשמיים, הן בהיבטים תקציביים והן במישור הפדגוגי. כן נדחו הטענות בדבר פגיעה באינטגרציה.

הוועדה קבעה כי ככל שמשרד החינוך מבקש לשנות מדיניות או ליישם מדיניות משלו ביחס לרישוי מוסדות חינוך פרטיים, עליו לעשות כן במסגרת שינוי חקיקה, והוא אינו יכול לסטות מחוק הפיקוח על בתי הספר בנוסחו הנוכחי.

כך צמצמה הוועדה, למעשה, את שיקול הדעת הניתן למשרד החינוך בבואו לבחון בקשת רשיון ותחמה אותו במסגרת מה שקבוע באופן ברור בחוק הפיקוח.

ההחלטה בהחלט משפרת את מצבם של מוסדות רבים שבקשתם לרישוי נדחתה בשל התנגדות מנהלי המחוזות במשרד החינוך או הרשויות המקומיות.

כאשר הנימוק לאי מתן רשיון מבוסס בעיקרו על התנגדות אותם גורמים, בטענה של פגיעה במוסדות הרשמיים, עליו להיות מגובה בעובדות, מבוסס ומוכח, שאם לא כן, יידחה על ידי הוועדה. אין ספק כי החלטה זו היא בהחלט חיובית ביותר ביחס לבתי ספר חרדיים מקבילים, שהוקמו מסיבות כאלו ואחרות ואשר משרד החינוך מנסה לעכב את רשיונם.

כדי לעצור את מתן רישיונם, יהא עתה על משרד החינוך לעבור את משוכת החקיקה בכנסת, דבר שיקשה עליהם לבצע את תוכניותיהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד