כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

צפו בסרט המלא: חמש החרדיות - הסיפור האמיתי

"אחרי צפייה בתוכנית של אמנון לוי, לא יכולתי להירדם בלילה, הרגשתי שזה לא פייר" - אומרת אסתי וסרמן-קרניאל, יוצרת הסרט "החרדיות" - מאושרות בזכות ולא למרות • ראיון ראשוני ב'לובי נשי' וצפייה בסרט המלא

צילום אמנותי: ישראל קליין
צילום אמנותי: ישראל קליין



במשך חודשים התחוללה סערה תקשורתית רבה סביב תוכניתו של אמנון לוי, על החרדיות. מצג שווא, דברים שהוצאו מהקשרם, הבעות פנים שמדגישות אומללות, ועוד תסמינים שהופכים את האישה החרדית לזו שצריכים להושיע אותה מהמקום בו היא נמצאת.

במקום לשבת ולצקצק בלשון, או להתעצבן כמו שקרה לרבים מאיתנו, החליטה אסתי וסרמן-קרניאל, לקום ולעשות. התשובה שלה מגיעה בצורת סרטון שנקרא "החרדיות" – מאושרות בזכות ולא למרות, ובו חמש נשים חרדיות בעלות קריירה, שמראות את האמת האמתית ללא עיוותים או עריכה מגמתית.
וסרמן קרניאל, 23, תושבת קרית מלאכי, במאית ומפיקה, צעירה מאוד – אך בבעלותה עסק כבר ארבע שנים. "אם לא הייתי חרדית – לא הייתי מצליחה ככה", היא אומרת בביטחון, בשיחה עם 'לובי נשי'. "כל החיים התעסקתי בעריכה כתחביב, ובשונה ממה שחושבים על חרדים, כשבחרתי להיות מפיקה ובמאית - לעבוד בגדול, לא היה סביבי מי שלא פרגן או חשב שזה לא מתאים לבחורה חרדית. האירוע הראשון שהפקתי, היה בגיל 19, ההורים שלי וכל הסובבים אותי, היו מאחורי ורצו שאצליח - ובגדול! לא מכירה בחורה לא דתית בגיל שלי שיש לה כזה עסק של הפקות - משרד פעיל וצוות עובדים".

מלבד אין ספור סרטים שהפיקה בארץ ובחו"ל, הפיקה בארץ מספר אירועים גדולים, חלקם בבנייני האומה, אולם האוניברסיטה בת"א ועוד. בתוכנית של אמנון לוי היא צפתה לאחר שסיפרו לה על שתי מרואיינות שם, אותן הכירה ברמה האישית. "הסתקרנתי מאוד והחלטתי לצפות", היא משתפת. "אך התפלאתי מאוד, כי אני מכירה אותן מצוין, והאמת שלהן לא עברה דרך המסך - אלא ההפך", היא אומרת. "צפיתי ולא ידעתי כיצד להגיב. אחת הנשים שהתראיינו לתוכנית, היא הייתה מורה שלי וכעת שכנה שלי, יש להם בית מטופח ומוצלח ושותפים בו שניים! אך התמונות שצולמו בתוכניתו של אמנון לוי, היא מספרת במהלך הריאיון איתה, היו ממקום תליית הכביסה של השכנים, שנראה מאוד לא טוב, בלשון המעטה, בעוד שהכביסה דווקא תלוי על מתקן הממוקם בחצר היפה והמטופחת שלהם. וזה רק חלק מעיוות המציאות".

זה היה הרגע בו החליטה אסתי שהיא צריכה לקום ולעשות מעשה, להשתמש ביכולת ובידע שלה כדי להראות שהמציאות היא ממש לא שחור ולבן, ובוודאי שלא כפי שמתוארת על גבי המסך. שהאנשים שיושבים וצופים ובטוחים שהם מכירים חרדיות – יבינו שהמציאות רחוקה ממה שנתנו להם להבין.

"תשובה לסרט – תיענה בסרט"

ממחשבה למעשה, היא החלה לחפש מרואיינות. אם חשבתם שהאישה החרדית היא זו שספונה בירכתי המטבח וחדר הכביסה, ידיה מגוידות וגופה בעל גיבנת מעול החיים, עכשיו תבינו שאישה חרדית יוצרת סרט, מהתחלה ועד הסוף. כותבת, מפיקה, מביימת, ומוכיחה לעולם את מה שנדמה שעד היום צריכים היו לעשות בשבילה. "היה קשה להשיג מרואיינות כי לנשים כבר אין הרבה אמון", היא מסבירה.

"כששוחחתי עם גב' בן שחר - מורתי לשעבר, שהצטלמה לאמנון לוי, היא ביקשה בפירוש שאסריט את החצר המטופחת שלהם, כדי להביא את האמת למסך, ולא את התמונה המכוערת ששודרה בתוכניות 'החרדיות', וכלל אינה תואמת את המציאות.

"אחרי צפייה בתוכנית של אמנון לוי, לא יכולתי להירדם בלילה, הרגשתי שזה לא פייר", אומרת וסרמן קרניאל. "אני בחורה חרדית, מאושרת, טוב לי עם בעלי, מודה מאוד לאלוקים על מצוות אישיות, פרטיות וכלליות, במשפחה המורחבת אצלנו נולדים ב"ה הרבה ילדים, והשמחה המחודשת עם כל צאצא נוסף, היא מדהימה. נכון, יש קשיים ואתגרים, אבל נשים חרדיות אינן מסכנות. פשוט לקחו שם את כל התחומים שבהם אישה חרדית עוסקת והפכו אותה למסכנה. אין לי שום עניין עם אמנון לוי, יש לי עניין עם קידוש ה'. היופי של שמירת המצוות רק מוסיף לאושר של אישה חרדית".

"החרדיות" – מאושרות בזכות ולא למרות

מתוך המקום ממנו באה, בית של שליחות, קשה היה לה לשאת את המחשבה שתהיה פחות אהבה בין אוכלוסיות שונות בעם, ומתוך אופייה, כבן אדם מעשי, היא קמה ועשתה מעשה, על אף שהוא לקח הרבה מזמנה ודרש משאבים לא מועטים. בסרט תראו 5 נשים חרדיות, שתיים מתוכן התראיינו לתוכנית של אמנון לוי, וכאן הן מציגות פנים אמיתיות – באמת.

"זהו סרט שנוצר מתוכי ממש", היא אומרת. "תפקידה ומטרתה של אישה יהודייה מבחינתי, ק"ו אישה חרדית, היא להקים בית יהודי נאמן וליצור את המשכיות עם ישראל וזו מבחינתי המעלה של כח אישה חרדית".

ולשאלתנו - אם כך, למה בחרה דווקא בנשות קריירה?!
היא ענתה: "מפני שדובר רבות על כך שהאישה החרדית יוצאת לעבוד בחוץ, בחרתי דווקא באותן נשים שיוצאות לעבוד בחוץ - ומסופקות!"

"תקוותי שהסרט הזה יוסיף הרבה אור ממקום שנעשה חושך..."

החרדיות הסיפור האמיתי אסתי וסרמן קרניאל אמנון לוי נשים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד