כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אחר שהרב שוחרר למעצר בית, המשטרה עררה למחוזי שוב

האם היום ישוחרר הרב ברלנד למעצר בית, או שמעצרו יוארך עד הגשת כתב האישום? דיווח חי מבית המשפט

הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: אלי שלזינגר
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: אלי שלזינגר

אחר ששופט השלום שיחרר אתמול את הרב ברלנד למעצר בית, עררה המשטרה וכעת (ה') מתקיים דיון בבית משפט המחוזי בלוד, בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של הרב עד להגשת כתב האישום בימים הקרובים.

שופט השלום כבר קבע אתמול את תנאי שחרור הרב למעצר בית: הפקדת ערבויות, מספר מפקחים ועוד, ובמידה ובית המשפט במחוזי לא יקבל ערר המשטרה - הרב ישתחרר היום למעצר בית. יצויין כי זהו הדיון השמיני מאז הסגרת הרב, והרביעי בערכאה ערעור גבוהה יותר כבית משפט מחוזי.

עד עתה, בכל פעם ששופטים בשלום שיחררו הרב למעצר בית, שופטים במחוזי האריכו המעצר, בכל פעם בהתאם לטענות אחרות שהעלתה המשטרה. יצוין, כי במקביל לשופטת היושבת על כס בית המשפט בדיון היום, נוכחת בדיון שופטת נוספת, משקיפה, שדנה בשבוע שעבר בערר שהגישה המשטרה בתיק זה.

גם היום, התגודדו מחוץ לבית המשפט. צילום: שובו בנים אינרנשיונל

אלי שלזינגר, כתב 'בחדרי חרדים' שוהה גם היום באולם בית המשפט של השופטת מיכל ברנד בבית המשפט המחוזי בלוד, ומעדכן אותנו ישירות בכל התפתחות בדיון:

נציג הפרקליטות בפתח הדברים, מסרבת לקבל עמדת ההגנה כי בעבירות בהן חשוד הרב, מדובר ברף הנמוך של החומרה. כיוון שיש סדרתיות בחמישה מקרים, וכן מקרה של קטינה. כמו כן מציין הפרקליט את מעמדו של הרב והשפעתו על אותן מתלוננות.

"גילו המבוגר" מודה הפרקליט, "הוא גורם מפחית מסוכנות, אולם יחד עם זאת המעשים החמורים בוצעו עת היה מבוגר". כמו כן הוא מתייחס לחשש ההימלטות ומציין את העובדה כי בעת מעצרו של הרב בהולנד, הופקדו 50 אלף יורו כערבות להתייצבותו, אך למרות זאת הרב נמלט.

בזמן שהפרקליט מפרט את מסלול בריחתו של הרב, כולל תצהיר הטייס שהטיס את הרב, הרב ברלנד מסמן עם הידיים לאי שביעות רצון ומנסה לומר משהו, אך העו"ד ממליץ לו לדבר בלי אישור השופטת.

בניסיון להפריך את גירסת הרב, שמסר אתמול בפני בית המשפט כי טס לארה"ב כדי להקים ישיבה, טוען הפרקליט כי הרבנית, אשתו של הרב שנחקרה לאחר מספר ימים, שמרה אז על זכות השתיקה, במקום לספר שהרב טס לארה"ב כדי להקים ישיבה.

בכדי לסבר את האוזן עד כמה האפשרות שהרב יימלט משמעותית, ועד כמה גירסתו לא אמינה, הוא מציין כי הרב ברלנד סיפר לחוקרים בהולנד כי סיבת הימלטותו מישראלהיא כי מוסלמים מאיימים עליו, ולעומת זאת בדרום אפריקה סיפר כי מדינת ישראל רודפת אותו.

הפרקליט מזכיר את שרשרת המפקחים, שנועדו לשמור על הרב בעת חלופת המעצר, שנדחו אתמול בזה אחר זה בבית משפט השלום בראשל"צ, כדי להוכיח עד כמה מדובר בקבוצה עבריינית ומפרת חוק. ולכן מבקש להאריך את המעצר כאמור עד להגשת כתב האישום.

חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט, היוםצילום: חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט, היום
חסידי הרב ברלנד מחוץ לבית המשפט, היום

יצויין כי בזמן הדיון שוהים גם היום מחוץ לאולם מאות מחסידי ותלמידי הרב ברלנד, הם קוראים את 'התיקון הכללי' - עשרה מזמורי תהילים בקול רם. בין הנוכחים גם בניו של צבי צוקר, נכדיו של הרב.

עו"ד רחל תורן המייצגת את ההגנה בתיק, קמה לטעון:

מודיעה על התנגדותה להארכת מעצר הרב, כשהיא מציינת כי מדובר באדם ללא עבר פלילי, קרוב לגיל 80, חולה לב וצרות נוספות. היא גם שוללת הטענה לתלונת קטינה, וטוענת שאין דבר כזה.

"אנחנו כבר פעם שמינית בבית המשפט, זו תופעה חסרת תקדים ובלתי מובנת. האבטחה המוגברת והבלתי פרופורציונאלית, זה עולה למשלם המיסים המון כסף". השופטת מגיבה "בזמן הדיון אתמול לא היה ניתן לכתוב את בלי הפרעה, זה היה לגיטימי".

עורכת הדין מספרת על המכתב של הרב (המתפרסם בכתבה סמוכה כאן ב'בחדרי'), השופטת הופכת את הטיעון ואומרת שזה מראה כמה כוח יש לרב. השופטת גם מציינת את בקשת השופט אתמול לשקט מחוץ לאולם, "היה רעש נורא מההפגנה בחוץ, השופט ביקש להשתיק אותם באמצעות הרב, זה לא עזר עד שהרב לכולם להתפזר, שוב באמצעות הרב".

עורכת הדין מביאה תקדימים בהם אנשים הוסגרו לישראל ושוחררו לחלוטין ממעצר. השופטת מציינת כי הכל תלוי בנסיבות.

הפרקליט טוען בתגובה: הטענה להליכים ללא שיקול דעת, משוללת יסוד. לדעת המשטרה והפרקליטות, שחרור מוקדם בהליך הסגרה זה, הוא בלתי סביר.

מעט אחרי השעה ארבע, נכנסה השופטת לאולם הדיונים והודיעה על החלטתה: העירעור התקבל, מעצר החשוד יוארך בארבעה ימים.

עידכון אחרון: 16:12
חי מבית המשפט דיון שביעי הסגרת הרב ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד