י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ה'קליפ' של התהילים • לצפיה

אחרי אלבום ראשון המורכב מפרקי תהלים המושרים על ידי תור מרקי הוא יוצא לדרך לקראת אלבום שני • את השיר הראשון הוא הוציא בשבועות האחרונים • ויש גם קליפ

ה'קליפ' של התהילים • לצפיה

היוצר והמלחין תור מרקי עם אלבום שני בסדרה התהילים


אחרי ההצלחה של האלבום הראשון ואחרי שהסינגל יצא לאוויר לפני כחודש וחצי, היוצר והמלחין תור מרקי מוציא לאור בימים אלו את אלבומו השני.



מרקי, איש עסקים לשעבר מסן דייגו שעבר מהפך רוחני בחייו, החליט להקדיש את עצמו לטובת ספר התהילים. את כישרונו המוסיקלי הוא מנצל לטובת פרויקט ייחודי: לחנים של ספר התהילים, כאשר כל פרק מולחן בסגנון שונה. מרקי, לא רק מלחין ויוצר, הוא גם מבצע את השירים בעצמו.

תור מרקי, המכונה 'זמר התהילים' מלחין כבר שנים ארוכות את פרקי התהילים. עד כה הלחין 52 מפרקי התהילים, כאשר עוד לפני יציאתו של האלבום השני לחנויות, מרקי עובד כבר על האלבום השלישי.

בין הוצאת הסינגל להוצאת האלבום, הספיק תור להפיק קליפ מושקע במיוחד ששוחרר לפני שבועות ספורים לכלי המדיה. הקליפ מבוסס על השיר "למנצח בנגינות", המופיע כאחת הרצועות באלבום החדש.

"פרויקט התהילים הוא ייחודי במינו", מספר מרקי. "ע"י השירים קל לנו לזכור את מילות התהילים. בעבר, אלו השירים שניגנו הלוויים בבית המקדש. בימינו, שהמנגינות נשכחו ונותרנו רק עם המילים, אנחנו מנסים ליצוק גם מוסיקה למילים שכתב דוד המלך.

הכל התחיל כשתור התקרב ליהדות. "בתפילה יש הרבה פרקי תהילים", הוא מספר. "בתחילה לא הבנתי את המילים. הבנתי שבאמצעות המוסיקה יהיה לי יותר קל לזכור. כך נולד הלחן הראשון, ולאט לאט הצטרפו לחנים נוספים".

את הלחנים, כפי שמספר תור, הוא כתב תחילה למגירה. 52 לחנים הצטברו אצלו. באחת מנסיעותיו לארץ ישראל, נשלח ע"י מורו ורבו, בישיבה בה הוא לומד בישראל, לזמר והיוצר קן ברג'ס. שיתוף הפעולה בין השניים, הניב עד כה שני אלבומים מושקעים במיוחד, כאשר ברג'ס, עם ניסיונו רב השנים, מופקד על העיבוד וההפקה המוסיקלית של האלבום.

האלבום הראשון הוכיח שהקונספט מצדיק את עצמו. כך החלה העבודה על האלבום השני והשלישי. "אני מקווה להלחין את כל ספר התהילים", אומר תור בהתרגשות.

תור מספר על ההבדל בין האלבום הראשון לאלבום החדש: "אני מרגיש שבאלבום הזה אני יותר מנוסה. בגלל שמדובר בכמה סגנונות מוסיקליים, אני מקווה שקלעתי לטעם המוסיקלי של מגוון רחב של אנשים. אנשים שואלים אותי איזה פרק אני הכי אוהב, ואני אומר 'כולם היו בניי'. אין פרק מיוחד. כל פרק הוא עולם בפני עצמו, עם המשמעויות הפנימיות שלו ועם המסרים שהוא טומן בחובו".

למה דווקא תהילים?

מרקי: "דוד המלך הרי כתב את התהילים עוד לפני בניית בית המקדש הראשון. לכאורה, כפי ששואלים המפרשים, מדוע שרו בבית המקדש שירים שנכתבו ע"י מי שלא היה בזמן בית המקדש. התשובה היא שפרקי התהילים, שמקורם בהיכל הנגינה, הם הכי קרובים להיכל התשובה. ושירת הלוויים הייתה בזמן הקרבת הקורבנות, שבאו לכפר על חטאי עם ישראל. ע"י שירת הלוויים היה הקורבן מתעלה ומתקבל ברצון לפני הקב"ה. זו הסיבה שאנחנו קוראים פרקי תהילים בכל תפילה ובכל מאורע שמתרחש. תהילים, זה הדבר שמאחד את כל עם ישראל".

האלבום השני, כאמור, רואה אור בימים אלו


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד