י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מנהל תלמוד תורה בבני ברק נכנע ללחץ ההורים, וביטל את דרישת התשלום

המחאה עובדת: בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים' על מנהל תלמוד תורה "מעוז התורה" בבני ברק שדרש תוספת תשלום מהורי הילדים, פנו ההורים לרבני העיר, הפעילו לחץ והמנהל נכנע • צפו במכתב ההתקפלות: "אין לי שום תביעה"

מעוז התורה. צילום: גוגל מפות
מעוז התורה. צילום: גוגל מפות

כשלושה חודשים לאחר שהנהלת תלמוד תורה 'מעוז התורה - חניכי הישיבות' חייבה את ההורים בתוספת תשלום לשנתיים, ולאחר הפרסום ב'בחדרי חרדים' שעורר גלים והביא להתערבותם של רבני העיר בני ברק - מנהל התלמוד תורה חזר בו, ושיגר מכתב בו הוא מבהיר כי לא התכוון לכפות תוספת תשלום.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מאז פרסום הכתבה על הרב אסף אביטן, מנהל התלמוד תורה הספרדי 'מעוז התורה - חניכי הישיבות' המוכר בבני ברק, שדרש תשלום רטרואקטיבית מהורי התלמידים, פנתה קבוצת הורים שהרגישו "חנוקים" עם סכומי הכסף אותם הם אמורים לשלם, לרבני העיר בני ברק.

"זה גזל ממש" אמר אחד הרבנים להורים, על פי עדותם. "לאחר שראיתי את תגובת המנהל ב'בחדרי' שעומד איתן בדעתו לגבות את הכסף, הלכתי עם הורים נוספים לשאול שאלת רב" סיפר ל'בחדרי חרדים' השבוע אחד מהורי התלמידים. לבקשת ההורה אנו לא מפרסמים את שמו של הרב הבכיר אליו פנה, "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה לילד שלי, אם יגלו שהייתי בין ההורים שפנו לרב".

בעקבות פניית 'בחדרי חרדים' למשרד החינוך ומכתבים ששיגרו ההורים, מפקח מטעם המשרד נכנס לעובי הקורה ולפי בדיקתו - סכום התשלום אותו דרש המנהל כשכר לימוד מעתה הוא לא חוקי ואינו עומד בתקנון.

בשבועיים האחרונים נשלח מכתב לכל הורי התלמידים בו המנהל חוזר בו מהדרישה, הן רטרואקטיבית והן עתידית. "אין לנו שום תביעה מאף הורה", נכתב. במכתב אף הודגש כי כל מי ששילם כבר, יכול לבוא למשרד ולקבל את כספו בחזרה.

"זה לא הולך לכיס שלי"
כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לפני כמה חודשים, תלמוד תורה 'מעוז התורה - חניכי הישיבות' המיועד לילדי בני תורה ספרדים בבני ברק, הנחית על ההורים הוראה לתשלום רטרואקטיבי של 1440 שקלים שכר לימוד. לטענת הנהלת המוסד, הוא עשה זאת בגלל הקיצוצים מתקופת ממשלת לפיד- בנט.

קבוצת הורים פנתה לאתר 'בחדרי חרדים' בזעם על סכום התשלום שנדרשו לשלם. לטענתם, התלמוד תורה הוא זה שצריך לשאת בעול. לדבריהם הם אף פנו למספר מורי הוראה מוכרים שהתבטאו בפניהם כי מדובר בגזל גמור ועליהם לפנות לתקשורת. אותם הורים ציינו כי רוב ההורים במוסד הם בני תורה שחיים מקצבאות, וגם רוב הילדים יש להם מספר אחים בת"ת - כך שהסכום מצטבר לאלפי שקלים של הוצאה חריגה בערב פסח.

הרב אסף אביטן, מנהל התלמוד תורה, הסביר אז ל'בחדרי חרדים': "נוצר לנו מינוס של 500 אלף שקל בעקבות הורדת הממשלה. אני מקבל פנייה מרשם העמותות שאם ממשיך החוב נועלים לי את העמותה. איך אתם רוצים שאביא את מה שהורידו? אני מנהל את הכסף מהשכר לימוד ומההורים, אני לא מדבר על מינוסים שהצטברו מחוץ למערכת של מיליון וחצי שקל, ואני לא מדבר על כספים שהבאתי מחו"ל בכדי לעזור להורים, בניתי בניין שיש לי עליו חובות".

המנהל טוען להגנתו: "אני מחזיק מלמדים וותיקים וגננות מעל 15 שנה. בתלמודי תורה אחרים בטקטיקה מחליפים מלמדים שלא יצברו וותק, מי צריך לשלם את ההוצאה שאני מהכיס שלי לקחתי בשביל לשלם לרבנים? בעקבות הכלכלה בברזיל שנפלה הייתי מביא פעם מאות והיום אני מביא עשרות אלפי שקלים, אני שליח של ההורים, אני משלם למלמדים לעובדים, אני יכול לעצור להגיד אין כסף ולא עצרתי - כי לא תפסתי בזמן ולא הייתי מחושב.

"אני לא רוצה להכביד על ההורים, זה לא הולך לכיס שלי. זה הולך לתלמוד תורה בשביל רשם העמותות, היה קשה לי מאוד הצעד הזה, זה בבחינת יורד לשדה חברו שלא ברשות. נתתי להם את השירות, אני השליח, מה ששבר אותי שחזרתי באחרונה מניו יורק עם עשרת אלפים דולר כי התורמים אומרים לי באמריקה 'חיידר מחזיק את עצמו', אמרתי להם זו טעות, מדוע אתם מחזירים אותי עם 100 דולר כל אחד, אני לא עומד בזה, אין גם תרומות".

"אף הורה לא ניגש ואמר לי 'במצב שלי לא שייך', יש הורים שיש להם, יש הורים שעובדים מהצד, אני לא יכול להיות במצב שאני אצבור 74 אלף שקל חוב כל חודש, לפרק את התלמוד תורה בגלל שלהורים זה קשה? התלמוד תורה נותן שירות גבוה של חמש כוכבים".

כאמור, בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים' ומחאת ההורים, הפיץ המנהל מכתב חדש ובו הוא טוען כי אין חובה לשלם את האמור - וזו רק בקשה לעזרה ותו לא.



תלמוד תורה ספרדי שכר לימוד תלמוד תורה מעוז התורה בני ברק מכתב משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד