י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ליבת העובדות: 13 הנקודות שחשוב לדעת

אלי אדלר בטור מיוחד על דרישותיהם של מאות הורים חרדים להקים עבורם מוסדות בהם ילמדו לימודי ליבה

ליבת העובדות: 13 הנקודות שחשוב לדעת

אין ספור מילים נשפכו השבוע סביב נושא לימודי הליבה. המון מילים נכתבו ונאמרו בעד, והמון מילים נכתבו ונאמרו נגד. אבל הדבר המפתיע של השבוע בנושא זה, היתה העצומה שהפיצו הורים חרדיים המעוניינים שילדיהם ילמדו בבתי הספר החרדיים לימודי ליבה. במיוחד מתמטיקה ואנגלית, אבל לא רק. מתמטיקה, אנגלית, גיאומטריה, מחשבים, דקדוק, לשון, ספרות, גאוגרפיה, היסטוריה, טבע ועוד. עצומה, הקוראת לשר החינוך לספק להורים החרדיים החפצים בכך מוסדות חינוך בהם ילמדו לימודי קודש ברמה גבוהה וגם את כל לימודי החול ברמה גבוהה.

בתגובה לכך קפצו העסקנים כנשוכי נחש והחלו לזעוק על "טהרת החינוך" ו"פך השמן" ו"גדולי ישראל" ו"שמד" ו"אסור לשנות" ו"מרנן ורבנן" ו"את וואלאז'ין סגרו בגלל שעה אחת של לימודי חול" ו"לא נסכים" ו"מי שרוצה משלים תוך חודשים ספורים את כל מה שלומדים החילוניים בביה"ס היסודי ובביה"ס תיכון ביחד" ו"כל מי שלמד גמרא מצליח צ'יק-צ'אק לקלוט את כל המקצועות הנדרשים לעבודה או לאקדמיה והוא מוצלח הרבה יותר מכל הבטלנים החילוניים או הדת"לים" וכל ארסנל המילים, הדיקלומים והקלישאות השמורים למקרים מסוג זה. (וזה מבלי להתייחס כרגע לרדיפות שרודפים פוליטיקאים חרדיים מסויימים את המנהלים של מוסדות חינוך בהם כן לומדים לימודי ליבה, ולהצקות שהם מציקים להם).

אז אולי כדאי לעשות קצת סדר בבלאגן ולהבהיר כמה עובדות וכמה אמיתות:
א. ישיבת וואלאז'ין היתה ישיבה גדולה בה למדו מגיל 14-15 ולא חיידר או בי"ס יסודי.

ב. לישיבת וואלאז'ין הלכו מיוזמתם ומרצונם רק בחורים שנפשם חשקה בלימוד התורה ושראו עצמם מתאימים לכך ומתאימים להשאר בעולמה של תורה כל חייהם, בניגוד למצב היום בו כל הבחורים הולכים לישיבות ללא יוצא מן הכלל, מתאימים או לא מתאימים, ישארו בלימוד או לא, כולם הולכים לישיבות.

ג. בניגוד למיתוס המפורסם, בישיבת וואלאזין כן למדו לימודי חול(!!!), שמונה שעות בשבוע. אמנם בחדר צדדי, אבל למדו (בשו"ת "משיב דבר", א', סימן מד', כותב הנציב מוואלאז'ין: "אם יצטרכו על פי המלכות ללמוד לימודי חול גם כן, יהא בהשגחה מהרב ומראשי ישראל, שיהא המורה ירא אלקים"). הסיפור עם סגירת הישיבה ארע כאשר בעקבות הלשנה דרשו השלטונות הרוסיים שבישיבה ילמדו לימודים כלליים מהשעה 9 בבוקר ועד השעה 3 אחה"צ, ורק אח"כ יורשו ללמוד גמרא ושאר לימודי הקודש עד הערב. בנוסף נאסר ללמוד בישיבה יותר מעשר שעות ביום וכל אנשי הצוות נדרשו להיות בעלי דיפלומות רשמיות. גדולי ישראל דאז, בראשות הנצי"ב מוואלאז'ין חשבו שבתנאים אלה אין כל טעם בהחזקת הישיבה והחליטו לסגרה. (מי שמעוניין לראות אסמכתאות לעניין, יכול לחפש כאן באתר, בפורום המרכזי, אשכול ששמו "מדוע נסגרה ישיבת וולוזין?". אשכול היסטורי מרתק).

ד. אין שום בעיה, הלכתית או אפילו השקפתית בלימוד כל מקצועות הליבה, ולראיה, שהרי כל הבנות וחלק לא מבוטל מהבנים לומדים את כל המקצועות הללו.

ה. גדולי ישראל לא התנגדו מעולם שתלמידי ביה"ס היסודי ילמדו לימודי ליבה. נהפוך הוא!! גדולי ישראל הם אלה שהקימו את "החינוך העצמאי", שהרוב המוחלט של בתי הספר שלו יועדו לבני המיינסטרים החרדי (ולא לתלמידי "קירוב" שגם להם הוקמו מוסדות, אבל מעט), ובהם למדו כמעט כל ילדי החרדים בארץ (מעט מאד חיידרים היו אז בארץ), והם אלה שתיקנו שבמוסדות "החינוך העצמאי" ילמדו את כל מקצועות הליבה שמניתי לעיל (כולל אנגלית).

ו. מעולם לא אמר אף אחד מגדולי ישראל שהגיע הזמן לסגור את מוסדות "החינוך העצמאי" ולהעביר את כל תלמידיהם לחיידרים או לפחות להשאיר מוסדות אלו כמוסדות "קירוב" בלבד. עדיין יש בתי ספר של "החינוך העצמאי" בריכוזים החרדיים ובהם לומדים תלמידים חרדיים מבתים חרדיים רגילים את כל מקצועות הליבה.

ז. גם הקמת החיידרים הפרטיים בהם לימודי החול מצומצמים ביותר, לא נעשתה מיוזמתם של גדולי ישראל, אלא כיוזמות פרטיות של אנשים שהחליטו מסיבות שונות להקים מוסדות חינוך בהם לימודי החול יהיו מצומצמים מאד.

ח. בדיוק כמו שמבין כל אדם, שאין זכות לאף פוליטיקאי לכפות על מישהו ללמד את ילדיו שלא בהתאם לרצונו ועקרונותיו, כך צריך להיות מובן מאליו שאין זכות לאף פוליטיקאי, גם אם הוא חרדי, לכפות על מישהו שלא(!!!) ללמד את ילדיו בהתאם לרצונו ולעקרונותיו. לאמר, כשם שאין לכפות לימודי ליבה על מי שאינו מעוניין בהם, כך אין לכפות שלא(!) ללמוד לימודי ליבה למי שכן(!) מעוניין בהם.

ט. בניגוד לאגדות המשעשעות והמאד אופטימיות, היוצאות מבית מדרשם של מוטק'ה בלוי ומנחם לייזר מוזס, על בוגרי הישיבות הצולחים בקלילות רבה את משוכת לימודי הבגרות ואת הלימודים במכינות הקדם-אקדמיות תוך חודשים ספורים, מסתבר שהרוב המוחלט של בוגרי הישיבות המנסים להשלים את מקצועות הליבה לקראת יציאתם לעבודה או לקראת כניסתם לאקדמיה, מתקשים מאד לעשות זאת. כל מי שעוסק בתחום או מצוי בעובדות ובמספרים יודע לומר שאחוז הנשירה של חרדים בוגרי ישיבות שלא למדו את מקצועות הליבה, מהמכינות הקדם-אקדמיות, עולה על 60%, ומאלה שצלחו את המכינות והצליחו להגיע לאקדמיה, אחוז הנשירה הוא כ-50%. במילים אחרות, אחוז הנשירה הכולל של חרדים המנסים להשתלב באקדמיה או בהכשרה מקצועית ובלימודי תואר הוא כ-70%(!!!) ומעלה.

י. הציבור החרדי גדל מאד ויש בו גוונים רבים וסוגים שונים של גישות והשקפות עולם. לא כולם יכולים או רוצים או אמורים להכנס ל"שטאנץ" אחיד. לכל סוג צריך להתאים, ליצור ולבנות את המוסדות המתאימים לו. זו חובתם של הפוליטיקאים החרדים. לצורך כך הם נבחרו ע"י אותם אנשים, שמשום מה, החליטו הפוליטיקאים החרדיים להלחם בהם בקדנציה הנוכחית.

להלן מבחר דוגמאות "מלחמתיות", כאלה:
גפני: "אני נבחרתי על מנת לייצג רק את לומדי התורה". "אני נגד חרדים באקדמיה".
רובינשטיין: "מי שלמד באקדמיה אינו חרדי. הוא אולי צדיק וירא שמים, אבל אינו חרדי".
הסירוב העיקש והעיקבי של הח"כים לגנות את תוקפי החיילים החרדיים.
הרדיפה המתמשכת של פוליטיקאים חרדיים נגד הישיבה התיכונית "חכמי לב".
הרדיפה וההטרדות מהם סובל מנהל ת"ת "בית רבן".
הסירוב העיקש לסייע להקמת מוסדות חינוך בהם ילמדו לימודי ליבה, דוגמת החינוך העצמאי. ועוד ועוד.

יא. אף אחד מההורים חותמי העצומה דלעיל, לא מעוניין לשנות את החיידרים או איזשהו מוסד חינוכי אחר, ולהכניס לתוכם בכח לימודי ליבה. רצון ההורים הוא שייפתחו בשביל ילדיהם מוסדות חרדיים יעודיים בהם ילמדו לימודי קודש ברמה גבוהה וגם לימודי חול ברמה גבוהה.

יב. כאשר לא קיבלו את ילדי חלק מההורים הללו למוסדות החינוך בהם חפצו, אמרו להם: "מה לכם לנסות להידחף בכח למקומות שלא מתאימים לכם ושאינכם רצויים בהם? לכו ופיתחו לכם מוסדות משלכם". אז למה כאשר הם מנסים לפתוח מוסדות כאלה, נלחמים בהם?

יג. יש היום מספר מוסדות כאלה בריכוזים חרדיים שונים, אבל "אין הקומץ משביע את הארי". דהיינו, לא בכל מקום יש מוסדות כאלה, וחלק מאותם מוסדות שכן קיימים הם בעלי רמה נמוכה. יש אמנם מוסדות בעלי רמה גבוהה, הן בלימודי קודש והן בלימודי חול, אבל כאלה ניתן לספור על אצבעות יד אחת.

עד כאן העובדות ההיסטוריות והבסיסיות המאירות ומבהירות את כל העניין בצורה מאד ברורה, ונותנת כיוון לפתרון בצורה מאד פשוטה וקלה.

לסיום, אני פונה מכאן לעסקנים ולפוליטיקאים החרדיים, אנא! סייעו לאותם הורים המעוניינים בלימודי קודש ובלימודי ליבה ברמה גבוהה ודאגו להם למוסדות חינוך כאלה בכל אתר ואתר ואל תילחמו בהם מלחמות מיותרות. ממלחמות לא יוצאים דברים טובים.

ולציבור הקוראים אני פונה ומבקש, הכנסו ללינק המצורף, חיתמו על העצומה וסייעו ע"י כך לקדם את העניין.
http://www.atzuma.co.il/libabai
ליבה לימודים הורים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד