ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הממשלה אישרה: קצבה ללומדי תורה נזקקים

הסדר הבטחת הכנסה לאברכים עלה שוב על שולחן הממשלה, לאחר שבית המשפט העליון שפסל אותו כבר פעמיים - רמז שלדעתו הפעם ההסדר שוויוני גם לסטודנטים

אברכים לומדים, צילום: יעקב נחומי, פלאש90
אברכים לומדים, צילום: יעקב נחומי, פלאש90

הממשלה אישרה הבוקר (א') פה אחד שוב את הסדר הבטחת הכנסה לאברכים ולסטודנטים, זאת לאחר שתי פסיקות של בג"צ שביטלו את הבטחת ההכנסה, בטענה לחוסר שיויוניות לסטודנטים הנזקקים, וכן בבגלל הטענה כי ההסדר לא תרם לשילובם של החרדים במעגל העבודה.

את החוק הציג הבוקר בישיבת הממשלה סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ההסדר שיאושר הבוקר יעניק 1040 שקל לאברך או סטודנט שיעמוד בקרטריונים הנדרשים כדי לקבל קצבה.

יצויין החל מחודש מינואר 2015 אברכים לא מקבלים קצבת הבטחת הכנסה זאת בעקבות עתירות שהגישו התאחדות הסטודנטים והתנועות הרפומים. בית המשפט קבע כי ההסדר לא שיויוני וכן לא שירת את שילובם של החרדים במעגל העבודה. הפיתרון שמובא הבוקר לשולחן הממשלה יעגן בחוק שלצד אברכים נזקקים גם סטודנטים נזקקים יקבלו את הקצבה החודשית.

כזכור, לפני כחודש בית המשפט העליון דחה את עתירת התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, עמותת חידו"ש ו'ישראל חופשית' נגד הבטחת ההכנסה לאברכים, זאת לאחר שהשופטים ג'ובראן, הנדל ושהם המליצו לעותרים לסגת מהעתירה ולהמתין להסדר החדש שמובא הבוקר.

מדובר בעתירה שהוגשה באפריל כנגד המדינה בטענה לחוסר שיויוניות כלפי הסטודנטים, ודרשה לבטל את הבטחת הכנסה שסוכם עליה בהסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות, ואמורה להיכנס לתוקף בקרוב.

כזכור, 'חוק הבטחת הכנסה' נפסל פעמיים על ידי בג"צ בטענה לאי שויון לטובת הסטודנטים. בחוק החדש של הבטחת הכנסה שנמצא בהליך חקיקה, נוספה גם תמיכה בסטודנטים העומדים בקרטריונים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי השופטים המליצו לעותרים להמתין עד לחקיקת החוק החדש בנושא, ולראות האם קיימת אפליה לסטודנטים.

זוהי פסיקה שנייה - אחר פסק הדין בעניין סמכות בלעדית לרבנות במתן תעודות כשרות, ששופטי בג"צ מפתיעים את הציבור החרדי בפסיקה שמגנה על עמדותיו וזכויותיו.

סגן שר האוצר יצחק כהן אמר הבוקר ל'בחדרי חרדים' כי "התקציב לאברכים שיאושר היום בממשלה כ-100 מיליון ש"ח יהיה רטוראקטיבית מ-2016. לבג"צ יהיה קשה לפסול לאחר שמשרד המשפטים ליווה ואישר את החוק".

לדבריו מדובר "במילגה על סך 1040 שקלים לחודש תשולם רטרואקטיבית מתחילת שנת 2016 ל כ-10000 אברכים שתורתם אומנותם. התכנית החדשה תקרא ״קהלת״ ר״ת קרן הסיוע ללומדי תורה. הקריטריונים זהים למה שהיה בעבר. אברך לומד שתורתו אומנותו בעל משפחה עם שלושה ילדים שיש לו דירת מגורים אחת ושההכנסה מעבודה של אישתו לא עולה על 1200 ש״ח בחודש ושאין לו נכס נוסף. יהיה זכאי למילגה". כהן הוסיף כי "ההכרה של המדינה בחשיבותם של לימוד התורה הקדושה ולומדיה במסגרת הכוללים היא כשלעצמה אמירה ערכית חשובה וזה מופנם בגוף החוק".

עדכון אחרון: 13:28
הבטחת הכנסה קצבת לומדי תורה קצבה לאברכים חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד