י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אפליה בבית שמש? "לא קיבלו את הבת לכיתה א', כי היא ספרדיה"

אחרי עיכוב של שנים, נפתח בית יעקב חדש בשכונה החדשה רמת בית שמש ג' - אך שוב זה קורה: הורים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' מדווחים כי שערי בית הספר החדש פתוחים רק בפני בוגרות גן אשכנזי • העירייה: "לא התקבלה תלונה"

כיתה בבית יעקב, צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש90
כיתה בבית יעקב, צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש90 צילום: יונתן זינדל פלאש90

מזה כארבע שנים מתגוררות משפחות חרדיות ברמת בית שמש ג'. אודות דרכי התחבורה הבעייתיות וחוסר התאמה לפיתוח דובר רבות, אולם עכשיו נאלצות משפחות רבות להתמודד עם בעיה חמורה שונה לחלוטין: גזענות – כמה מפתיע?

מדברי ההורים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', עולה תמונה עגומה מאוד של ילדות רבות שאינן מסודרות לשנת הלימודים וקיבלו דחיה מבית ספר בשל מוצאן הספרדי.

לדבריהם, בשנה הקרובה עתיד היה להיפתח בית ספר בית יעקב ברמה ג'. "במערכת הבחירות האחרונות היו אצלנו חוגי בית עם אריה דרעי, עם ראש העיר, עם גורמי חינוך שהבטיחו לנו בית ספר במקום", הם מספרים ל'בחדרי חרדים'.

דבר לא התרחש עד לפני כחצי שנה, אז קיבלו ההורים הודעה על אפשרות להגיע לקחת טפסי רישום ממשרד בית ספר של החינוך העצמאי ברמה א', לסניף שייפתח ברמה ג'. "אנחנו עוד בין ההורים שקיבלו הודעה על טופס רישום", אומרת אחת האמהות. "יש כאלו שכלל לא קיבלו ואמרו לנו בפירוש, רק ילדות מבית יעקב או עץ הדעת יוכלו להתקבל. המשמעות כמובן, ספרדיות לא".

סיפורה של אחת המשפחות מוכיח את עוצמת הכאב. הם אומנם לא מגיעים מבית יעקב, אלא מגן ספרדי, ובכל זאת קיבלו הודעה על טופס רישום. "הלכנו לקחת והכל היה בסדר, עד יום שישי", מספרת האם וקולה כואב: "קיבלנו הודעה על אי התאמה...."

שיחות עם ראש העיר הבהירו לה - "אולי זה לא ייפתר מיידית – אך השבוע ניכנס לעובי הקורה", היא אומרת. "ארבעה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, והיכן אמורה בתי ללמוד בכיתה א'"? היא שואלת בכאב ומתארת נסיעות בקו 19 שאורכות 40 דקות עד לרמה א' או ב', "ובכלל, מדוע הבת שלי צריכה לעבור כזה מסע מפרך כל יום, ומי בכלל יסתכל עלינו עכשיו בכל בית ספר שלא יהיה?"

בנוסף, מספרת אחת האמהות, "אלו שכבר כן התקבלו, והם מעטים מאוד, האמהות קיבלו הודעה להגיע לשיחה עם המנהלת, שהיתה למעשה שיחת מוסר על צניעות, והבהרה שיתקבלו לבית הספר רק אם יעמדו בתקנות המחמירות. חשוב להבהיר שאמנם אנחנו משפחות ספרדיות, אבל מדובר במשפחות חרדיות. אנחנו אישית משפחה שאני מורה מחנכת ובעלי אברך ובכל זאת נמצאנו לא מתאימים.

"רצינו לדבר עם מישהו, להתקשר, לשאול, אין שום דרך ליצירת קשר שבה עונים לנו. הדבר הזה כואב ומתסכל, ולא יתכן שבשנת 2016, בנות שעולות לכיתה א' ימצאו את עצמן נדחות מבית ספר בית יעקב – על רקע עדתי. זה מזעזע".

עיריית בית שמש מסרה בתגובה ל'בחדרי חרדים': "בהנחיית ראש העיר הרב משה אבוטבול, פועלים יומם ולילה אנשי אגף החינוך, במעורבותו הפעילה של הממונה הרב ישעיהו ארנרייך, למען לא יוותר אף תלמיד או תלמידה ללא מסגרת חינוכית, ואכן מראות וקולות הנשמעים בערים אחרות בפתיחת שנת הלימודים אינם נשמעים כלל בעיר בית שמש כיוון שכל התלמידים והתלמידות ללא יוצא מן הכלל משובצים במוסדות החינוך.

"בשנה זו כבר משובצות כל התלמידות העולות לסמינרים ללא יוצא מן הכלל. לגבי בית ספר יסודי בית יעקב החינוך העצמאי ברמה ג', בית הספר יפתח כסדרו בתחילת שנת הלימודים במבנה החדש והמרווח שבנייתו נשלמת בימים אלו. הרישום לבית הספר הסתיים זה עתה, כמובן שלחינוך העצמאי ישנם כללי קבלה מסוימים והוא אינו מתאים לכל אחת, אך לבקשת העירייה סוכם על מדיניות קבלה קלה יחסית.

"נכון לרגע זה אף אחד לא פנה לאגף החינוך בעירייה בתלונה על אי קבלת הילדה לבית הספר. אם אכן ישנם הורים לילדות שלא התקבלו, הם מתבקשים לפנות בהקדם לאגף החינוך בעירייה והמקרה יטופל".

תגובת רשת החינוך העצמאי לא התקבלה עד לרגע פרסום הכתבה.
רמת בית שמש ג' אפליה בית יעקב אפליית ספרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד