י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדסה עין כרם: לראשונה בוצעו שתי השתלות כבד בזו אחר זו ביום אחד

במבצע מורכב ניתחו הצוותים בהצלחה שני מטופלים, ללא הפסקה בין שני הניתוחים

הרמן גרינברג לאחר ההשתלה, צילום: דוברות הדסה
הרמן גרינברג לאחר ההשתלה, צילום: דוברות הדסה

שני החולים שעברו בתחילת השבוע השתלת כבד שהצילה את חייהם, בשני ניתוחים מורכבים בזה אחר זה ביום אחד, מתאוששים באופן משביע רצון. ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה עין כרם.

זו הפעם הראשונה בה מבצע מרכז ההשתלות בהדסה ניתוח כה מורכב בשני מטופלים בזה אחר זה, כמעט ללא הפסקה בין הניתוח הראשון לזה שאחריו, כמובן עם צוות מומחי ההשתלות הבכיר של בית החולים.

"ההיבטים הלוגיסטיים של שתי השתלות כבד עוקבות הם מורכבים ביותר – בייחוד כאשר מדובר במאמץ רב תחומי", מדגיש ד"ר הדר מרחב, מנהל מרכז ההשתלות בהדסה אשר יחד עם ד"ר עבד חלאילה ביצע את שתי ההשתלות. "לפנינו עמד לא רק הצורך להביא בזמן את אברי הגוף הנחוצים, אלא גם להכין תוך זמן קצר את הצוותים הנדרשים לניתוח עצמו. זו הפעם הראשונה שנערכות בהדסה שתי השתלות באותו יום והמערכת התמודדה מצוין עם האתגר וזו תעודת הצטיינות להדסה על היכולת הלוגיסטית, על שיתוף הפעולה והיכולת לנתח בהצלחה שני חולים קשים".

צוות המומחים הרב תחומי שהשתתף במבצע המורכב בשני הניתוחים כולל מומחים ממערך הכבד, מומחי כלי דם ואנשי הרדיולוגיה הפולשנית, צוות תיאום ההשתלות וצוותי חדר הניתוח. צוותים אלה ביצעו עבודה מאומצת ויוצאת דופןמקצועית שתוצאותיה ניכרות במצבם הטוב של המושתלים.

פרופ' ריפעת ספדי, מנהל היחידה למחלות כבד במרכז הרפואי הדסה אמר "הייתה התרגשות רבה לאחר הניתוח, כאשר החולים היו ערניים והם והמשפחות הביעו שמחה רבה בשל הצלחת הניתוחים". ד"ר עבד חלאילה, כירורג בכיר במרכז ההשתלות שניתח אף הוא את השניים הוסיף, "משמח ואף מדהים שהמרכז הרפואי של הדסה מסוגל להתמודד בו זמנית עם שני חולים רב מערכתיים ולתת להם הזדמנות לחיים חדשים".

והמושתלים? הם מרוצים בהחלט, שמחים על גורלם הטוב. הרמן גרינברג בן ה-67 אב לארבעה וסב לחמישה מפתח תקווה, אובחן לפני כשנה עם גידול ממאיר בכבד. הטיפול כנגד המחלה לא צלח ופרופ' ספדי הבהיר כי השתלה היא האופציה היחידה עבורו. כנגד כל הסיכויים נמצא עבורו הכבד המתאים לאחר 7 חודשי המתנה. "המשתילים שלי, ד"ר מרחב וד"ר חלאילה עשו עבודה מצוינת, ופרופ' ספדי ידע בדיוק מה הוא מבקש מהם. ההשתלה הזו הצילה את חיי", אמר מחייך, ואשתו פאני מוסיפה: מתאמות ההשתלות היו נפלאות ופעלו מצויין".

ה' בת ה-35 , מורה לחינוך מיוחד מחיפה, סובלת ממחלה אוטואימונית שאובחנה על ידי כשהייתה בת 16 ומאז היא מטופלת בבית החולים הדסה. ללא השתלה, היה מתדרדר מצבה בהחלט עד כדי סכנת חיים של ממש. בגופה הושתלה אונת כבד, קרי חלק בלבד מהכבד, ולדברי ד"ר הדר מרחב תוך שבועיים שלושה אמור לצמוח הכבד חזרה לממדים רגילים.

"עד עכשיו העייפות והבצקות היו הגורמים שהכי הפריעו לי. במהלך השנים שיפרו את מצבי בהדסה אבל חיכיתי להשתלה. עכשיו הרבה יותר טוב ולמרות הכאבים אני יודעת שהכל יסתדר. אין מילים שיוכלו לתאר את התודה שלי לרופאים והאחיות".

וד"ר מרחב מבטיח: "אם השניים ישמרו על הכבד שלהם כמתבקש הם יוכלו להגיע לתוחלת חיים ממוצעת ובאיכות חיים רגילה לחלוטין".
המרכז הרפואי הדסה הדסה עין כרם השתלת כבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד