כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

פרשת הת"ת ברמות • משגיח "קול תורה": 'אין לדון אדם שלא בפניו'

על רקע המאבק החריף בשכונת רמות א' בירושלים נגד תלמוד תורה 'אמרי מלך', בעקבות בקשת רבני השכונה מההורים להוציא את ילדיהם מהחיידר עקב "בעיות קשות בחינוך בת"ת" ולהעבירם לחיידר חדש שיוקם בפיקוחם, שיגר משגיח ישיבת 'קול תורה', הגאון רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי, מכתב לגאון רבי יהושע איכנשטיין • כל הפרטים

הגאון רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי. צילום: משה גולדשטיין
הגאון רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי. צילום: משה גולדשטיין

על רקע המאבק החריף בשכונת רמות א' בירושלים נגד תלמוד תורה 'אמרי מלך', בעקבות בקשת רבני השכונה מההורים להוציא את ילדיהם מהחיידר עקב "בעיות קשות בחינוך בת"ת" ולהעבירם לחיידר חדש שיוקם בפיקוחם, שיגר משגיח ישיבת 'קול תורה', הגאון רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי, מכתב לגאון רבי יהושע איכנשטיין שהציע שיקום ועד הורים לת"ת.

במכתבו, שהגיע לידי "בחדרי חרדים", כותב הרב בורדיאנסקי: "הנני בזה בבקשה למען תלמידנו היקר והחביב שאני מכירו מאז ועד עתה בצדקתו ומידותיו הטובות הרב ר' מאיר מילר שיחי'. כלל גדול ודבר יסודי במפעל צדק שלא לדון את האדם שלא בפניו, ובלי לשמוע דעתו והסבריו, ואין צריך לפרט לפני כבוד גאונותו את חשיבות הדבר, רק אני יכול להוסיף מניסיוני כמה עיוות הדינים ונזקים הגובלים אפילו בנפשות נעשו מחמת שלא עמדו על ענין זה".

עוד כותב המשגיח: "ואני בראותי זאת כבר שנים רבות שלקחתי על עצמי בלי נדר לעמוד על משמר קיום הלכה זו, בדוק ומנוסה. על כן בהיות ונחרץ דין נורא הגובל בנפשות, ומי ישער עומק הדין, על תלמידנו הנ"ל, ושמעתי מקרוב שלא שמעו כלל את הסבריו בכל הדברים הקשים שנכתבו על אישיותו, וגם מי שביאר דחוהו בקש".

בסיום מכתבו כותב הרב בורדיאנסקי: "הנני בבקשתי לפני הדרת גאונותו שליט"א שהוא האילן הגדול שנתלים פה עליו, לקבל את הנ"ל ולשמוע מה בפיו בנושא בעיות קשות בחינוך שהיו בתלמוד תורה".





כזכור, מוקדם יותר פורסם ב"בחדרי חרדים" מכתבם של רבני השכונה - הגאון רבי ישראל גואלמן והגאון רבי שלמה ניימן יחד עם ראש ישיבת יד אהרן הגאון רבי יהושע אייכנשטיין והגאון רבי בן ציון זילבר - להורים: "הנה באו לפנינו הורים רבים מהת"ת ושמענו מהם הערות על בעיות קשות בחינוך בהת"ת, ועל איבוד האימון בהנהלת הת"ת. ישבנו ובדקנו היטב ולהבנתנו א"א להמשיך את קיום הת"ת במתכונתו הנוכחית. ולכן מחוסר ברירה אנו רואים צורך להקים ת"ת חדש בשכונה שיפוקח על ידינו ואי"ה נקבל אחריות על חינוך הילדים".

אחד ההורים הסביר ל'בחדרי חרדים': "לפני כשנה התחיל המאבק שלנו בת"ת בעקבות טענות שונות נגד המנהל. פנינו למנהל שאמר להם 'הגר"ש אוירבך הוא הרבה שלי', משכך, באנו לגר"ש שמינה מפקח מטעמו שקיבל את שכרו מהת"ת. אלא שלטענתנו דבר לא השתנה, משום שהמפקח היה תלוי במנהל".

ההורה המשיך וסיפר בדרך אגב: "לפני חודשים אחדים שלח המנהל מכתב להורים שמעכשיו החיידר עומד בנשיאות הגר"ש אוירבך ויתכן שיפסיקו לקחת כסף מהמדינה ושכר הלימוד יעלה".

"בעקבות כך ומאחר שדבר לא השתנה, החלטנו שככה אי אפשר להמשיך והתייעצנו עם ראש ישיבת סלבודקא, הגאון רבי משה הלל הירש, ששלח אותנו לרב יהושע אייכנשטיין, ראש ישיבת יד אהרן".

לדבריו, "הרב אייכנשטיין פנה ליוסי פטרוב תלמידו של הגר"ש ומי שנחשב לאיש אמונו, שהסכים למצוא פתרון שיהיה מוסכם 'העיקר שהפיקוח יישאר בידיו של הגר"ש והוא יישאר מקבל ההחלטות'. הגר"י אייכנשטיין שאל את פטרוב 'מה למשל?' והאחרון ענה: 'אם למשל הרב שטיינמן יגיד לעשות חופש ביום העצמאות...' הרב אייכנשטיין הציע שיוקם ועד הורים שיגבה חלק מהשכר לימוד והכסף הזה יועבר למפקח שלא יהיה תלוי במנהל. אלא שפטרוב התנגד לכך שההורים יבחרו את המפקח ודרש שזה יישאר איש שימונה מטעם הגר"ש אוירבך".

בעקבות כך, הוחלט על פתיחת חיידר חדש. ורבני השכונה יצאו כאמור במכתב חריף בנושא, שבעקבותיו צפויים מרבית הילדים לעבור לחיידר החדש.
חיידר רמות א הרב מילר הרב אייכנשטיין הרב בורידאנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד