כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חוק הליבה יעבור: הכנסת צפויה לבטל היום את גזירת החינוך של לפיד

סעיף עצמאות החינוך החרדי ואי ההתערבות בתכנים שנחתם בהסכמים הקואליציוניים לפני כשנה וחצי, יאושר היום באופן סופי במליאת הכנסת - עם ההצבעה על "חוק הליבה" בקריאה שניה ושלישית • עוד גזירה של לפיד ופירון יורדת לטמיון

מליאת הכנסת, צילום: פלאש90
מליאת הכנסת, צילום: פלאש90

מליאת הכנסת צפויה לאשר היום (ב') בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הליבה, לאחר שאושרה בשבוע שעבר ביום שני בקריאה ראשונה, ובוועדת החינוך של הכנסת לקראת קריאה שניה ושלישית.

בנוסף, חוק הבטחת הכנסה לאברכים ולסטודנטים שאושר אתמול בממשלה ובוועדת השרים יעלה ככל הנראה היום במליאה להצבעה בקריאה ראשונה, זאת במידה והחוק יקבל פטור מהנחה מועדת הכנסת.

הצעת חוק הליבה באה בעקבות ההתחייבות בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לסיעות החרדיות, זאת לאחר שבמסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013-2014 על ידי הממשלה הקודמת תוקן החוק ונקבע כי משרד החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

סגן שר החינוך מאיר פרוש שהציג את החוק במליאת הכנסת בקריאה ראשונה מטעם משרד החינוך, אמר בנאומו במליאת הכנסת כי "הסיבה שאנו נזקקים לחקיקה בעניין תקצוב מוסדות הפטור, עוד בתקופת שר החינוך גדעון סער, עמדת המשרד הייתה שמדובר בסמכות שיורית. המשרד הסתפק בתצהיר על הפיקוח וההתנהלות. המשרד התחייב להוסיף עוד מפקחים.

"במקביל התקיימו בחירות, 'יש עתיד' קיבלה את משרד החינוך והשר הרים את הכפפה שנותנת סמכות לשר בחקיקה. היו תנאים, מבחנים, השאיפה הייתה להשוותם – בהדרגה – למוסד חינוך רשמי. מזה 65 שנה, מקום המדינה, משרד החינוך הכיר במעמד מוסדות הפטור. שרים באו, כיהנו והתחלפו. הם הכירו במוסדות פטור. ואז באה 'יש עתיד' והציעה הצעת חוק, שגם כיום משרד החינוך טוען שהתנאים ש'יש עתיד' דרשה במסגרת הצעת החוק התגלו כקשיים.

"איך יש עתיד חשבו לכפות על יהודים שינויים בתכני הלימודים? זה הפירוש שלהם להגדרה של 'מדינה יהודית ודמוקרטית'? ועוד באיזה דרך: דרך של שקרים. יש עתיד - כך נמסר לי, הפיצו סרטון, ובו נאמר בין היתר: "ממשלת ישראל החליטה לבטל את לימודי הליבה, זה אומר שקרוב למיליון אזרחים לא ילמדו, לא מתמטיקה ולא אנגלית, לא יצליחו לפרנס את עצמם ויחיו חיי עוני, יודעים מי יצטרך לפרנס אותם.? יודעים מי יסחוב אותם על הכתפיים כל החיים?

"זהו שקר גס. מיליון אזרחים לא ילמדו לא מתמטיקה ולא אנגלית, כל המחוז החרדי, כולו, אין בו יותר מאשר 420 אלף תלמידים, מתוך זה כ-50 אלף תלמידי מוסדות הפטור. אז היכן הם המיליון שלא יצליחו לפרנס את עצמם ויחיו חיי עוני, כתוצאה מחוק זה? איזו חבורה של שקרנים. אנחנו צריכים שאתם תפרנסו אותנו? אנחנו צריכים שתסחבו אותנו על הכתפיים כל החיים?

"אומר זאת שוב: אני למדתי במוסד פטור, אבי ז"ל היה 35 שנים חבר כנסת וגם הוא למד במוסד פטור, גם סבי ז"ל כיהן במשך 19 שנים כסגר"ע י-ם. לא הם, ולא כל הקהילה החרדית לא ביקשה ולא תבקש את העזרה שלכם. הם הסתדרו בלעדיכם ואין להם ח"ו במה להתבייש בדרך החינוכית המיוחדת שלה.

"חוץ מאשר להסית נגדנו, חוץ מאשר להגדיל את השנאה כלפינו, לא הרגשנו שאתם קיימים. ל'יש עתיד' יש 11 חברי כנסת. בדקתי היום, אין אחד מהם שהוא חבר כנסת בועדת החינוך של הכנסת. היכן הדאגה שלכם? חשוב לכם החינוך, תבואו לוועדות הכנסת. תפעלו, תשפיעו. חשוב לכם החינוך? מדוע כאשר מליאת הכנסת מקיימת דיונים על לימודי ההסתה בבתי הספר, בחלקם, במזרח ירושלים, נגד מדינת ישראל, מדוע שמעתי רק חכי"ם, מהליכוד, מישראל ביתנו? למה לא התייצבתם כאן, כי זה לא עושה כותרות, כי זה לא נגד החרדים? "
חוק הליבה גזירות לפיד החינוך החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד