י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

אובמה מפחד לברך 'ברכה לבטלה' • אנחנו אשמים?

למה ניטל תיאבונו של השר אלי ישי כבר בשעות הבוקר המוקדמות? • למה חושבים ביש"ע שהשסניקים קוראים 'מעריב' יותר מ'יתד'? • ולא תאמינו: עיתון 'הארץ' הפך לסאטמר

נשיא ארצות הברית בכותל המערבי. צילום ארכיון
נשיא ארצות הברית בכותל המערבי. צילום ארכיון



"צום יום הכיפורים של ש"ס"

למה חושבים ראשי המתיישבים ביש"ע שהשר אלי ישי קורא על הבוקר את עיתון 'מעריב' דוקא ולא פותח את היום עם...יתד נאמן', למשל? – זה רק אחד מסימני השאלה שהמתינו לנו כבר בשעת בוקר מוקדמת, על סף ביתנו, יחד עם עיתוני היום, והוא לא הגדול שבהם.

בכל אופן ,המטה המשותף לועד מתיישבי השומרון, ועד מתיישבי בנימין וארגון 'קוממיות', מפגין בשאלה, הלא מאד מהותית הזו, בטחון בצורה נחושה הרבה יותר, מאשר כלפי עצם בעיית 'ההקפאה' ששוב מתייצבת לה במרכז חיינו כאילו היה כל אחד מאיתנו אתר בניה.

במודעת ענק, המשתרעת על פני עמוד שלם של 'מעריב' מרח היום ה'מטה', בשחור ואדום על צהוב מבליט, את המשפט "חידוש ההקפאה - יום הכיפורים של ש"ס".

האמת, אם אכן ראה השר ישי את המודעה לפני או אפילו מיד אחרי תפילת השחרית בבית הגר"ע יוסף , לא בטוח שאכל ארוחת בוקר. "אלי ישי אל תדחק את שס לקצה השמאלי של המפה הפוליטית"..."אל תגרום לבוחרים לאבד את האמון בש"ס כמפלגת ימין"..."אלי ישי, אל תחזיר את ש"ס עשר שנים לאחור" – נכתב בה עוד, וזה בהחלט לא נעים.

כל מנהיג מפלגה שרק אתמול הצהיר שמפלגתו תתנגד בתוקף למהלך כל כך משמעותי כמו 'הקפאה' נוספת והיום הוא מודיע כי הוא וחברו החברים בקבינט המדיני יימנעו בהצבעה ויאפשרו בצעדם זה ל'הקפאה' להתקבל, היה נפגע ומאבד את התיאבון מול מודעה המסוגננת בצורה אישית וישירה שכזו.

אבל להגדיר איבוד תיאבון כ"צום יום הכיפורים", זה כבר מוגזם.

ובכל זאת אם ההגדרה שבחרו ב'מטה המאבק' – "יום הכיפורים של ש"ס" שייכת לכאן, זה רק בשל משפט הסיום של המודעה שנחרט בה באותיות קטועות ונוטפות – "ישי, שלא תצא דרעי".

זה כבר משהו אחר. זה לא רק צום יום הכיפורים אלא דריכה על יבלות כואבות כאילו לובש השר אלי ישי היום... נעלי בד.

לשס אין עיתון יומי כדי להסביר היום את מהלכיה התמוהים. 'יהדות התורה' למשל, אם היתה מחליטה להמנע בהצבעה בעלת משקל שכזו, היתה מתרצת זאת בהסבר שהמפלגות החרדיות מעולם, אבל מעולם, לא ראו עצמן כבעלות זכות הכרעה או אפילו התערבות בנושאים מדיניים או בטחוניים. זה גם הנימוק שניתן בזמנו, בהצבעה על ה'התנתקות'.

אבל ההצבעה הפעם היא לא המקרה. שרי שס החברים בקבינט עומדים להטות, בהמנעותם, את הכף לטובת מצדדי ההקפאה. על פי המנין הסופי ששה משרי הממשלה וראש הממשלה עצמו הם בעד ההקפאה, ששה הם נגד, וישי ואטיאס בבחירתם לשמור על זכות השתיקה, שאינה מוקנית להם במקרה שכזה , יכריעו את ההצבעהלטובת מרידור, ברק, בן אליעזר וסער.

את נאמן 'השפוט' של משרד המשפטים סתם לא לקחנו בחשבון בעלי העמדה. הוא תמיד יעשה מה שנתניהו, שהביא אותו, יצפה ממנו.

למרות שהיא נוקטת בצעד התמוה של הימנעות גם לא מצאנו בעיתונות החילונית שום הסבר על מה עומד מאחורי ה'רציונאל'. חיפשנו, אולי הבטיחו להם הרים וגבהות בנושאי הבטחת הכנסה, חינוך ילדי ישראל, מיגור ההסתה , הבג"צ או בכל נושא אחר הנוגע לליבת חייה של קהילת המצביעים למפלגה, אבל לא. כלום. התקשורת גם לא היתה מסתירה את הדבר, ואולי בעצם כן.

לפחות על פי מה שנאמר היום בכל העיתונים, ש"ס תסתפק בתמורה להימנעותה בהבטחה בכתב של הנשיא האמריקאי המקרטע ברק אובמה שבה הוא מתחייב שהבניה בירושלים תמשך, ואז תוותר רק המחלוקת מהן גבולות ירושלים, שביהודה ושומרון היא תתחדש בעוד שלושה חודשים , וגם אז לא יהיה ברור אם כוונתו שבידי ישראל או כבר על ידי ... הפלשתינים, ושההבטחות לאספקת מטוסי ה'חמקן' יעוגנו, גם הם, בכתב.

כאילו אין לנו מספיק 'חמקנים' כאן.

אובמה שם ללעג את כל התביעות האלה. הוא נהג כמו אותו ילד חמוד, שרצה תפוח ומיהר לברך 'בורא פרי העץ' כדי שיאלצו לתת לו אותו, ולא תהיה זו ברכה לבטלה. כבר אתמול הוא הודה לנתניהו בפומבי על הסכמתו להקפאה ולא הותיר לשס אפילו את הכבוד המפוקפק להשפיע על החלטת ההקפאה, בהמנעות.

אז למה בכל זאת היא נמנעת? יש לנו תאוריה ואתם לא מוכרחים להסכים איתה. הקפאה נוספת תתן הן לשר אלי ישי כשר פנים והן לאריאל אטיאס כשר שיכון מירווח נשימה של לפחות שלושה חודשים, אבל למעשה הרבה יותר מזה, להוריד מעליהם את כל אלה הטוענים שהם אינם מוכיחים עצמם, זה במתן אישורי תכנון וזה בהפשרת קרקעות ובבניה לציבור ששלח אותם.
לפחות בחודשי ההקפאה הם יוכלו לטעון – זה לא אנחנו , זה אובמה , זה נתניהו, זו שוב ההקפאה.

אם יש להם ענין לשכנע אותנו שזה לא כך, ולהקטין את נזקי המנעותם, יש להם רק דרך אחת לעשות זאת - רק בניה מיידית ומאסיבית ברמת שלמה, כבר בשלושת החודשים הקרובים, תוכל לעשות זאת עבורם ולהשיב להם את ה'כבוד' שהם עומדים לאבד. רמת שלמה היא הרי בירושלים, באזור שאובמה אמור להודיע להם בכתב שאין בו 'הקפאה'...

אדמונד לויצילום: אדמונד לוי
אדמונד לוי


האקטביזם של השופט אדמונד לוי

חשבתם ששופט בית המשפט העליון אדמונד לוי הוריד 'פרופיל' מאז השליך את הורי התלמידות בכלא, והשית עליהם קנסות כבדים ומעיקים אפילו יותר מגזירת שלילת 'הבטחת ההכנסה' שהפעיל הבג"צ נגד האברכים קשיי היום? לא. הוא חי ובועט, ואפילו חבריו כבר השתכנעו שהוא אינו זך ונציג היושר עלי אדמות.

השבוע, כשמנהלי והורי התלמידים בעמנואל, מכתתים רגליהם בארה"ב, ונזקקים לעזרת קהילת סאטמר שהתגייסה לסייע להם לשלם את משכורות השופטים בבית המשפט העליון,ה וא מעורר שוב שערוריה וחברים בועדה לבחירת שופטים, כמו נציג לשכת עורכי הדין עו"ד פיני מרינסקי, טוענים כלפיו כי הוא "נגוע בניגוד עניינים פסול".

להגיד דבר שכזה על שופט עליון, בלי לחטוף מיד תביעת דיבה או תלונה על ביזיון בית המשפט, פירושו הסכמה שמדובר בשופט בעל אינטרסים. וכשהדברים מופיעים שחור על גבי נייר עיתון, ועוד ב'הארץ', הם הרבה יותר משמעותיים.

ביום ששי האחרון התכנסה הועדה למינוי שופטים כדי לבחור שופטים חדשים לבתי המשפט בישראל, ביניהם אלה שבעתיד יחליפו את אדמונד לוי וחבריו וימשיכו את 'מורשת' השפיטה האקטיביסטית שהם מטמיעים במערכת, בעיקר נגד החרדים, כדוגמת פרשת עמנואל שתזכר לדראון עולם. לוי, דרש למנות את עוזרו המשפטי, עו"ד גיא הימן, שבודאי היה מעורב גם הוא בתיק עמנואל, לשופט.

שייכותו החוגית, היא שהביאה אותו, ככל הנראה, לגייס לעסזרתו את ח"כ אורי אריאל, שהוא חבר ועדת המינוי לשופטים, ובנוסף את עו"ד רחל בן ארי , אחת מנציגות לשכת עורכי הדין בוועדה.

'הארץ' רואה את עיקר הבעיה בנסיון של לוי למנות לא רק חברים אלא גם עוזרים לשופטים, בעובדה שהציג את מועמדותו של העוזר הימן ללא תיאום עם נשיאת בית המשפט העליון , דורית בייניש. בעיתון הזה אין דבר חמור יותר מפגיעה בכבודה של הנשיאה והצעד של אדמונד לוי, המכונה בעיתון: "יוצא דופן ושנוי במחלוקת" כמוהו, כמעט, כמו זריקת נעל לעברה של הנשיאה.

בהמשך הדיווח מגלה כתב העיתון תומר זרחין את הבעיה האמיתית הכרוכה בנסיונו של אדמונד לוי מראשי הפרמידה האמונה על הצדק בישראל , לדחוף את עוזרו הימן אל תוך קהיליית השופטים בישראל: "המכון להשתלמות שופטים, שעורך מבדקי התאמה למועמדים לשיםוט, קבע כי הימן עדין לא בשל, בשלב זה, לשאת בתפקיד שיפוטי"" – מדווח העיתון. אבל מה לעשות, אדמונד לוי חושב אחרת ןבעניינים האלה מי אומר שיש משקל מיהו הרוב ומיהו המיעוט?

עו"ד פיני מירסקי, אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בועדה, ביקר, כאמור, במהלך הישיבה, את החלטתו של לוי להציע את הימן לשופט, וטען כי מעצם הצגת מועמדותו, "לוי נגוג בניגוד עניינים פסול". "הארץ" כותב כי בין השניים התפתח ויכוח נוקב, במהלכו הגדיר לוי את דבריו של מרינסקי כ"דברי הבל", והוא נאלץ להתנצל אחר כך.

'הארץ':"לדברי אחד מחברי ההנהלה לבחירת שופטים, הועדה הפכה ל'לשכה לסידור עבודה' לעוזרים המשפטיים של שופטי בית המשפט העליון כשתמיכתו של השופט לוי במועמדותו של עוזרו המשפטי מעוררת תמיהה, בפרט לאור העובדה כי המכון להשתלמות שופטים מצא כי הימן עדיין אינו בשל להתמנות לשופט"...

אם אדמונד לוי כל כך טוב ב'סידורי עבודה' אולי יסדר גם משהו להורי הבנות בעמנואל, כדי שיוכלו לעמוד בתשלום הקנס המופקע ולא יצטרכו לדפוק על פתחי נדיבים מקהילת סאטמר?..

בעצם לא. הוא לא כל כך טוב גם בזה. בסופו של התהליך לא הצליח אדמונד לוי להביא למינוי עוזרו הקרוב לשופט.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד