י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לראשונה: פני הרב ברלנד נחשפו בבית המשפט • הערעור נדחה

בשעות הצהריים התייצב הרב ברלנד בפעם העשירית מאז הוסגר לישראל בבית המשפט, ובפעם הראשונה צפה בדיון ולא שקע בטלית ובספרים • בית המשפט דחה את הערעור, למרות הטענות על גידול לא מזוהה שנמצא בגופו של הרב • צפו בתיעוד הנדיר

צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורו של מנהיג קהילת שובו בנים הרב אליעזר ברלנד לשחרר אותו למעצר בית בתנאים מוקפדים, והחליט להשאיר אותו בבית הכלא "אלה" בבאר שבע עד לקבלת תסקיר המבחן ולקיום דיון נוסף בעניינו, כפי שנקבע ביום שישי האחרון.


הרב ברלנד מגיע לבית המשפט. צילום: רוני כנפו, וואלה! NEWS

השופט ארנון דראל קבע כי עמדת השופטת חנה לומפ מבית משפט השלום ולפיה נדרש תסקיר שירות המבחן בטרם בחינת האפשרות למעצר בפיקוח אלקטרוני או לשחרור חלופי - מקובלת עליו.

לדיון בבית המשפט הגיע היום יוסי נפתלי, מי שהזמין את הרב ברלנד למיאמי בעת שעזב את ישראל. לאורך הדיונים שנערכו עד כה טענה המשטרה והפרקליטות כי הרב עזב את ישראל לאחר שהתברר לו כי הוא דרוש לחקירה. לכן טענו גם כי אשתו של הרב שנחקרה שלושה ימים מאוחר יותר החליטה לשמור על השתיקה ולא לגלות למה ומדוע הוא טס.

בדיון שנערך היום, עורכת הדין רחל תורן הציגה את יוסי נפתלי, שאישר כי הוא זה שהזמין את הרב למיאמי על מנת להקים ישיבה, כפי שהרב עצמו סיפר לשופט בבית משפט השלום בראשון לציון וכן בחקירותיו ביאחב"ל 433.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עו"ד רחל תורן אמרה גם כי מיד לאחר הסגרת הרב, כשהוא התמוטט ופונה לבית החולים אסף הרופא, התגלה גוש שצריך לבדוק אותו וייתכן שהוא סרטני, אך במקום להותיר את הרב באישפוז הוחלט להעבירו למר"ש בבית הכלא איילון.

בנוסף, טענה כי לאחר הדיון האחרון ביום שישי עם הגשת כתב האישום נגד הרב, כאשר הרב לא הוחזר לכלא איילון אלא הובל לכלא "אלה" בבאר שבע. במשך כשעתיים שהה הרב ברכב שב"ס עד שהוכנס לתאו בכלא.

במהלך החקירות, טען הרב ברלנד כי הוא נמלט מהולנד מאחר והמוסלמים איימו עליו. לראיה, הציגה היום עו"ד תורן לשופט בית משפט המחוזי כתבה בעיתון מקומי בהולנד הנפרשת על פני שני עמודים ובה נכתב כי המוסלמים מאיימים בפוגרומים, פגיעה בקהילה היהודית ופגיעה אישית ברב עצמו. בעיתון האשימו את הרב בתכנון פיצוץ.

"העילה המרכזית היא חשש הימלטות מהליכי השפיטה" אמר השופט בדיון, "אף שהעורר עזב את ישראל כדין, הוא עשה כן בידיעה כי מתנהלת בעניינו חקירה, נסע ונעלם למשך שנים תוך שהוא מהתל בגורמי האכיפה, מסכל הליך הסגרה שננקט כלפיו בהולנד ורק בהליך ההסגרה השני בדרום אפריקה בעת שנעצר ועמד בפני הסגרה - הסכים לוותר על העתירה שהגיש והגיע לישראל".

עוד הוסיף השופט: "בין לבין, נע ונד ברחבי העולם. הצגתו כמי שחזר מרצונו אינה משקפת באופן מלא את מצב הדברים הנכון. לא זו אף זו, בהתנהלותו בהולנד, האופן שבו הותיר את הערבון שהפקידו חסידיו השונים (50 אלף אירו א.ש.) מאחוריו והותרת הדרכון בידי הרשויות גם היא מלמדת על חשש ממשי להימלטותו".

השופט ארנון דראל קבע בהחלטתו כי נוכח החשש להימלטות לצד העילות האחרות, "הרי שבחינת חלופה למעצר או הסתפקות במעצר בפיקוח אלקטרוני צריכות להיעשות אגב בחינה קפדנית ומדוקדקת של האפשרויות השונות. לא מצאתי שנפלה טעות בהחלטתו (בית משפט השלום א.ש.) להמתין לקבלת תסקיר מעצר, לא כל שכן טעות המצדיקה התערבותה של ערכאת הערעור".

"נוכח המסקנה שאליה הגעתי, איני נדרש לדון בשאלת הזכות לערור על החלטת בית משפא קמא, בהיותה החלטת ביניים", ובכך קבע כי הרב ברלנד יישאר במעצר כפי שקבעה השופטת חנה לומפ, עד להחלטה אחרת.

בפעם העשירית מאז הוסגר לישראל, התייצב הרב ברלנד בפני בית המשפט. כזכור, ביום שישי האחרון הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד הרב ברלנד, עם בקשה למעצרו עד תום ההליכים. עו"ד רחל תורן שמייצגת את הרב הציעה לבית המשפט לשחרר את הרב למעצר בית בחולון, עם אזיק אלקטרוני ומעבר למפקחים מטעם בית המשפט - גם חברת אבטחה פרטית שתמומן ע"י הרב וניידת משטרה שתעמוד בפתח הבית.

השופטת חנה לומפ מבית משפט השלום בירושלים לא קיבלה את הבקשה, והחליטה להאריך את מעצרו של הרב ברלנד עד להחלטה אחרת בעניינו. השופטת קבעה דיון ליום רביעי הבא לאחר שיתקבל תסקיר שירות המבחן.

בפרקליטות מחוז ירושלים התנגדו נחרצות לבקשה לשחרר את הרב לחלופת מעצר, וציינו את המסע שעבר הרב ברלנד בשנים האחרונות מאז עזב את ישראל. אמנם הרב עזב את ישראל לפני שהודיעו לו כי הוא דרוש לחקירה, אך יחד עם זאת ציין הפרקליט כי אשת הרב שנחקרה שלושה ימים מאוחר יותר שמרה על זכות השתיקה עת נשאלה להיכן נסע הרב. ואילו הרב עצמו לאחר ששב סיפר כי נסע לפתוח ישיבה. בנוסף ציין הפרקליט על הדרכון הדיפלומטי המזוייף של הרב והעובדה כי הפקיד 50 אלף יורו בהולנד ולמרות זאת נמלט.

אתמול (א') עורכת הדין של הרב ברלנד, רחל תורן, הגישה ערר על החלטת בית משפט השלום להאריך את מעצרו של הרב עד להחלטה אחרת וטענה כי הגיעה העת ליתן משקל גם לזכויות הפרט של הרב, שעומדת לו עדיין חזקת החפות, זכויות שנפגעו פעם אחר פעם. לדבריה, בהחלטת השלום לא ניתן משקל ראוי למצבו הרפואי. בערר הזכירה תורן, כי בשלוש החלטות שונות הורה בית משפט השלום בראשל"צ לשחררו עוד לפני הגשת כתב האישום. עתה, משהוגש, יש לתת משקל ראוי למקומם של המעשים והחשדות המיוחסים לרב, ברף התחתון של העבירות.

צילום: יונתן זינדל פלאש 90






הידיעה עודכנה בשעה 15:16
הרב אליעזר ברלנד בית המשפט הארכת מעצר ערעור החלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 113 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד