י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'איתן' נחשף: הנגמ"ש הגלגלי הראשון בצה"ל

לקחי 'צוק איתן': צה"ל פיתח נגמ"ש זול ונייד, בעל מערכת הגנה אפקטיבית ויכולת תנועה מקסימלית

'איתן' נחשף: הנגמ"ש הגלגלי הראשון בצה"ל
דנה שרגא, משרד הביטחון

מנהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון (מנת"ק), בשיתוף עם זרוע היבשה בצה"ל, החלה בימים אלה בסדרת ניסויים ראשונה ב'איתן', אב-טיפוס של הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל. ה'איתן' הינו נגמ"ש מתקדם ורב תכליתי, בעל יכולות מגוונות, ללחימה וניוד לוחמים בשדה הקרב, בתנאי שטח קשים ומגוונים.


צילום: מנהלת המרכבה ( מנת''ק במשרד הביטחון )

ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל ברוך מצליח: "ההחלטה על פיתוח ה'איתן' התקבלה כלקח ממבצע 'צוק איתן', והצורך שעלה להחליף את אלפי נגמ"שי ה- M113 הוותיקים, הנמצאים בשירות בצה"ל, בכלים מודרניים בעלי מיגון מקסימלי, שמותאמים לאיומים הקיימים בזירה. במקביל להאצת ההצטיידות בנגמ"שי הנמר, החלטנו לפתח כלי נוסף, משלים לנמר, שיאפשר לכוחות החי"ר ניידות אסטרטגית מהירה, ומיגון מקסימלי. סדרת הניסויים שבה התחלנו בימים אלה, תאפשר לצה"ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות בו".

צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

ה'איתן' תוכנן ככלי רב תכליתי, למשימות מגוונות. עלות היצור והקיום שלו תהיה נמוכה מאוד: כמחצית מעלות הנמר ו/או כל נגמ"ש גלגלי אחר הקיים בעולם, ולכן תאפשר הצטיידות בכלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר, במקביל להצטיידות בנמרים.

ה'איתן' יהיה כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. הוא יצויד במערכת הגנה אקטיבית (בדומה לנמרים ולטנקי המרכבה סימן 4) ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. יתרונו הגדול יהיה ביכולות הניוד הטובות שלו בין גזרות לחימה שונות, ובהתאמתו לנסיעה בכבישים ללא צורך במובילים, במהירות של 90 קמ"ש ויותר.

צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

על בסיס ה'איתן' מתוכננת להיבנות משפחת כלים למשימות שונות: החל מכלי לניוד 12 לוחמים (בדומה לנמר) ועד לכלי המשלב כוח אש מתקדם לניוד 12 לוחמים בעל צריח נשלט לא מאויש עם תותח 30/40 מילימטר.

צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

נגמ"ש ה'איתן' שוקל 30-35 טונות עם הספק מנוע של 750 כוחות סוס ו8 גלגלים עם הנעה של 8*8. מהירות נסיעה מקסימלית בכביש יותר מ-90 קמ"ש עם יכולת נשיאה של 12 חיילים (בדומה לנמר) – נהג, מפקד, מקלען ועוד 9 חיילים. לטנק מערכות לחימה של מעמדת נשק קטנה ועד לכלי לחימה בעל צריחון בינוני עם תותח 30-40 מ"מ ומערכת מיגון אקטיבי.

צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
נגמש איתן פיתוח צוק איתן צהל גלגלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד