י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיוחד: כתבי הדתות מגיבים להאשמות שהטיח בהם אריה דרעי

שר הפנים טען שהכתבים לענייני חרדים תמכו באלי ישי, וספג תגובה צולבת מישי עצמו • 'בחדרי חרדים' שוחח עם כתבי הדתות של ישראל היום, הארץ, ערוץ 10, גלי צה"ל, YNET, וואלה, NRG ומקור ראשון - ושמע מגוון תגובות מרתקות וגם זועמות

דרעי וישי. צילום: פלאש 90
דרעי וישי. צילום: פלאש 90

הכתבים לענייני חרדים מגיבים להאשמות שהשמיע שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי, שטען מוקדם יותר היום (ב) כי הם עזרו לאלי ישי. את הדברים אמר דרעי בראיון ל‏רזי ברקאי בגלי צה"ל כי "הכתבים לענייני חרדים שמתגוננים כעת עשו יד אחת בבחירות האחרונות נגד ש"ס והלכו עם תנועת 'יחד'. יש היום עשרות כתבים חרדים מוכשרים. אין לי אג'נדה, אני לא צריך להשתלט".

אלי ישי עצמו הגיב להאשמות הללו: "אז שוב אריה דרעי ממשיך את מסע החיפושים באשמים להרס התנועה והפעם הוא מצא סוף סוף את כתבי הדתות. נכון, זה לא נעים לגלות בתקשורת שוב ושוב שהציון בשביעות הרצון מתפקודך הוא הנמוך ביותר אבל למה לשנות את המעשים אם אפשר להחליף את התקשורת?!

"ובכן, לשיטת דרעי כתבי הדתות רקמו קנוניה חמורה והחליטו כולם לעשות יד אחת עם תנועת "יחד" נגד ש"ס. אמירה זו איננה רק עלבון לאינטליגנציה זו האשמה מגונה, המשך של הבכיינות שמאפיינת את התנהלותו של דרעי מאז גילה שהתקשורת של שנת 2016 שונה מזו של שנות ה-80.

אני שב וממליץ לדרעי, לעשות בדק בית ולבחון את הסיבות האמתיות להתרסקות ש"ס בסקרים. לעסוק בעשיה, לדאוג לילדים הרעבים שאותם פחות מעניינת משרה בתאגיד ויותר מעניינת פרוסת לחם. זה לא סדן, זה לא התאגיד, ואלו גם לא כתבי הדתות. חכמינו זכרונם לברכה אמרו: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך". כזכור, התרעתי כי לא אחריש עוד. אל מול האשמות שקר -אגיב בקול עם האמת.


ראשון להגיב בקרב הכתבים היה הכתב של 'ישראל היום', יהודה שלזינגר, שכתב בדף הפייסבוק שלו את הדברים הבאים: "חמש קטנות על דרעי וההתבכיינות נגד תא הכתבים לענייני חרדים

1. מול 3000 צעירים ילדים ונוער באלעד התייצב דרעי במערכת הבחירות האחרונה וזעק לכיוונם: "אנחנו לא ניתן לאשכנזים האלה לדרוך עלינו! לא עוד!" וגרף את מחיאות הכפיים המשולהבות. הוא יכול היה לנצל את הבמה והצעירים שמולו ולומר להם 'לכו ללמוד', 'הטובים לתקשורת', תובילו את החברה דרך הצבא, הפרקליטות, האקדמיה. אבל הוא העדיף לנטוע בהם את הקיפוח וזעקות הגיוועאלד. למה? כי זה מביא יותר מנדטים.

2. דרעי לא מקופח. דרעי אוהב להיות מקופח. אבל הוא לא. כל רפורמה שלו מסוקרת, כל התבטאות בענייני קבינט מקבלת כותרת, דרעי צריך לתחזק את תדמית השיילוק הספרדי הנרדף כדי לשמור על שבעת המנדטים המתנדנדים שלו. כמה קל לו לצייר את המלחמה שלו נגד התקשורת האשכנזית ולקבל את האהדת הקהל.

3. דרעי רוצה כתבים מטעם. הוא לא רוצה כתבים הוגנים. הוא רוצה כתבים מטעם. לא מספיק לו אחד כזה בערוץ 10. הוא רוצה את ההילה שלפני חזרתו אז הכתבים התייצבו לרגליו רק כדי לקבל את בדיל ה'חוזר או לא חוזר' התקופתי.

4. אני אפילו לא אלך לקטנוניות העלובה שבספירת המזרחיים או 'אליטה ציונית דתית' בתא כתבי הדתות. זה הקאדר הכי מקצועי שהיה אי פעם בתא. זה קאדר שלא מחפש סיפורים צהובים וחף מאג'נדה פרו או אנטי חרדית. רק על עצמי אני יכול להעיד, מפרשיות כמו הרב ברלנד, התבטאויות הרבנים, מחלקת הבחינות אסתי ויינשטיין הצד החרדי(!) ועוד הם העדויות לסיקור מאוזן והוגן.

5. דרעי מנסה להלך אימים, הוא רוצה שבפעם הבאה לפני ששרקי מפרסם קלטת נגדו, שאטינגר כותב פרשנות או שנחשוני מביא התבטאות של רב ספרדי הוא יחשוב פעמיים אם לא יאמרו עליו שהוא רודף ספרדים ו'נגד ש"ס'. שהשם יפנק אותו אבל זה לא ילך לו".


כתב 'הארץ' לענייני חרדים, יאיר אטינגר הותיק, אומר ל'בחדרי חרדים': "אין לי מושג איזה יועץ רע ייעץ לדרעי לסמן קבוצה גדולה של כתבים כעוינים אותו או את ש"ס, דבר שאין לו שחר ולהערכתי גם לא מוסיף לדרעי יוקרה או אהדה ברחוב".

לדברי אטינגר, "כדאי לזכור, זו שנת 2016 שבה רבבות חרדים, אם לא למעלה מכך, חשופים באופן קבוע לכתבות ולפרשנויות של כל העיתונאים, חרדים ולא חרדים. רבים מנהלים אתנו דיאלוג תוסס ומכבד. גם אם הדיאלוג כולל ביקורת, לרוב הוא לא גולש להכללות ולתיוג של עיתונאים על פי סוג הכיסוי שיש או אין על ראשיהם".

צילום: צלם:מנדי הכטמןצילום: צילום: צלם:מנדי הכטמן
צילום: צלם:מנדי הכטמן

דברים נחרצים אומר גם הכתב לענייני חרדים של וואלה! יקי אדמקר, חרדי בעצמו, מגיש תוכנית ב'קול ברמה' ובעבר כתב בכיר ב'בחדרי חרדים': "דרעי אמר שאין בכלל חרדים בתקשורת הכללית ובאותה נשימה גם האשים את כל כתבי הדתות שהם עויינים את הציבור החרדי, ובעיקר את ש"ס. יצא המרצע מהשק.

"לפי דרעי, ראוי שחרדים יהיו בתקשורת וראוי שהם יכתבו בעד ש"ס. תחליט. אתה רוצה חרדים כי אתה רוצה תקשורת מגוונת - או שאתה רוצה חרדים בכדי שיכתבו בעד ש"ס ובעדך?"

צילום: מתוך פייסבוקצילום: צילום: מתוך פייסבוק
צילום: מתוך פייסבוק

כתב nrg ומקור ראשון, מנדי גרוזמן, שינה את שמו בפייסבוק ל"מעענדי גרוזמן", בהגייה אידישאית מוגזמת, וכתב פוסט הומוריסטי שמסביר זאת: "הבנתי מדרעי שאני לא מספיק חרדי, אז החלטתי להוסיף עוד ע' בשם. אולי זה יעזור". ל'בחדרי חרדים' אמר ש"הפוסט היה בהומור וממש אינני מעוניין להיכנס לשאלת היותי חרדי או לא, ולא להניף דגלים כאלה ואחרים. אני משתדל להיות עיתונאי.

"אולם, אם כבר מדברים, אבקש להצביע על כשל חשיבתי שקיים בדבריהם של הטוענים: כשהם מדברים על "האליטה ימנית הציונית דתית" השלטת, לדבריהם, בתקשורת, הם לא מדקדקים במעשיהם של העיתונאים הסרוגים, בודקים כמה הם נאמנים למקור גידולם ומהן דעותיהם האישיות. הם כולם דתיים לאומיים וזהו. לעומת זאת, כשהם מגיעים לעיתונאים שבאו מרקע חרדי, פתאום מוצב מד מחמיר מאוד. כשמדברים על הצפת קולות חדשים בשיח, מצבם הנוכחי של הכתבים עצמם לפעמים פחות חשוב מעצם העובדה שהם מזוהים עם מגזר כזה או אחר. תחשבו על זה".


כתב הדתות של גל"צ עד לאחרונה, אוריה אלקיים, שעם סיום שירותו הצבאי חתם בתאגיד השידור החדש, ומי שחשף את ההקלטות של הרבנית עדינה בר שלום שגרמו סערה גדולה בש"ס, מגיב ל'בחדרי חרדים': "השר דרעי לא מת על כתבי הדתות, הבנו. זה אומר יותר מכל שמדובר בעיתונאים מסורים שעושים עבודתם נאמנה. אבל לספור כיפות ולאפיין אותן? לטעון על עוינות כלפי המגזר החרדי ובעיקר כלפי ש"ס? זה לא רציני ועל זה אי אפשר לשתוק.

"נראה שעיקר דאגתו של השר דרעי היא איך להשיג עיתונאים מוכנעים ללא שיניים. לא אצלנו. ועוד משהו קטן: השר דרעי אמר הבוקר לרזי ברקאי בגל"צ שהוא לא מבין מהי "תגובה פבלובית" רק משום שהוא מזרחי. הובכתי ונעלבתי כמזרחי. מי שמתיימר לשאת את דגל המאבק באפליה ובקיפוח, אומר למאות אלפי מאזינים מעדות המזרח שמילים גבוהות גדולות עליהם וזה במקום פשוט לומר: "אני שר הפנים ואיני מבין מהי תגובה פבלובית". למזרחיות שלך, אדוני השר, אין שום קשר".


קובי נחשוני, כתב לענייני חרדים ב-YNET וידיעות אחרונות הגיב ל'בחדרי חרדים': "לשמחתי, הדור הנוכחי של כתבי הדתות קנה בזכות את תעודת היושר וההגינות שלו בסיקור ש"ס והחברה החרדית כולה - גם בלי חותמת הכשרות של דרעי.

"לא הייתה עוד בתחום הזה חבורת עיתונאים רב-גונית שכזו, דתית, חברתית ותרבותית, שבורחת מהצהוב ומהנמוך ומסקרת את העולם החרדי באופן נקי, נטול פטרונות או התנשאות, בגובה העיניים, ובעיקר בהקפדה על נורמות אתיות שכמותן לא פגשתי במקומות אחרים. כן, גם עם חוש ביקורת לא-רע. למזלי, אנחנו כבר לא זקוקים לציונים ממושאי הסיקור שלנו".

צילום: נתי שוחט, פלאש90צילום: צילום: נתי שוחט, פלאש90
צילום: נתי שוחט, פלאש90

לעומתם, הפרשן הותיק של ערוץ 10, אבישי בן חיים, הפנה אותנו לסטטוס שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו אמש, ובו התייחס בהרחבה לטענותיו של דרעי על אופן הסיקור של תנועת ש"ס, כשהוא מחדד היבט שונה:

"מסתייג מאד מהודעת חבריי בתא הכתבים לענייני חרדים הערב. כדי לא לפגוע בקולגות מעולים וישרים (אך טועים) לא אכנס לדוגמאות הקטנות באשר לקו האנטי-ספרדי, אלא אקח את זה בכוונה למקום הגדול, הכותרתי. כי אלה לא הדוגמאות הקטנות עם כל חשיבותן, אלא הקו הבסיסי.

"אז צריך לומר: אלמלא שליטת האג'נדה האנטי ספרדית בסיפור סיפורה של ש"ס, שזה אחד משיאי דיכוי המזרחים בישראל, הרי שכל סיפורה של התנועה הזו יכול היה להיות מסופר מזווית אחרת, הפוכה לגמרי מכל מה ששטפו לכם את המוח.

"אז איך עוד אפשר היה לספר את סיפורה של תנועת ש"ס? תנועת ש"ס היא תנועת תחייה תרבותית ודתית שלקחה מזרחים שאמורים היו להיות חוטבי עצים ושואבי מים של ישראל הראשונה ובראה איתם עולם תרבותי תורני מסעיר ומרתק.

"השסניקים אף לקחו על גבם את הובלת המאבק המזרחי לשוויון והצפתו וסייעו בעקיפין לקידומם של אין ספור מזרחים בישראל, בכללם אין ספור מזרחים שבלעו את ההבל של האשמת הקורבן כאילו שס אשמה במצבם של המזרחים. המנדטים של הבוחרים החרדים-ספרדים האידיאליסטים מוקדשים במידה לא מועטה לשיפור מצבם של בני השכבות החלשות באשר הם.

"מנהיגיה של תנועת שס הרב עובדיה יוסף האידיאולוג הגדול מכולם של פסיקה ספרדית מתונה ומקלה ואריה דרעי הם לא מוציאי ''שד עדתי'' כעורים, אלא לוחמי זכויות אדם, מהחשובים בתולדות מדינת ישראל. הרב עובדיה הוביל את אידיאת השוויון לספרדים, ודרעי שגדל בביתו של הרב לקח את המחויבות לערכי השוויון והצדק אף רחוק יותר. הם עוררו עליהם זעם כשהצליחו לגרום להמון מזרחי להצביע עבור מזרחים במקום עבור מפלגות שהדירו מזרחים או הותירו אותם בשוליים.

"ועוד דבר: הדימוי הזה שבנו לכם של השסניק כשיילוק מושחת יהודי בן עדות המזרח שכל מה שמעניין אותו זה בצע הכסף וליטרת הבשר של בד''צ בית יוסף? זו איננה אמת. באמת שלא. זה חתיכת הבל גזעני שמתיישב לכם טוב על סטריאוטיפים אנטי מזרחיים ואנטי חרדיים, שגם בהם הלעיטו אתכם. תנוח דעתכם, אתם לא לבד, אפילו בוועדת ביטון החשובה, לא נמצא מקום לספר את סיפורם של אלה (השסניקים) שלאמלא הם (השסניקים) שמציפים שוב ושוב את תביעת השוויון המזרחית, בנט לא היה מעלה בדעתו שיש צורך בתיקון היסטורי מעין זה.

"אלה היו כותרות הסיפור שלא יסופר על אודות תנועת התחייה המזרחית התרבותית והדתית שפרחה ונרמסה בדור קיבוץ הגלויות בישראל".
אריה דרעי יאיר אטינגר יקי אדמקר מענדי גרוזמן יהודה שלזינגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד