י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש הישיבה נבהל מחוק הליבה - והזעיק אליו את ליצמן ופרוש

הגרמ"ד סולובייצ'יק יצא בשיחה חריפה נגד חוק הליבה המתוקן וטען כי אסור לתת את השליטה על מוסדות הפטור בידי שר החינוך • שר הבריאות וסגן שר החינוך הסבירו: מה שהיה הוא שיהיה, חזרנו בדיוק לאותו מצב שהיינו ב-2012

הגרמ"ד סולוובייצי'ק. צילום: ברוך אוביץ
הגרמ"ד סולוובייצי'ק. צילום: ברוך אוביץ

רגע לפני אישורו של חוק הליבה בקריאה שניה ושלישית בכנסת, יוצא ראש ישיבת בריסק הגאון רבי משולם דוד סאלאווייצ'יק בחריפות כנגד החוק ופועל בכל תוקף בכדי שהחוק לא יעבור במתכונתו הנוכחית, ובעיקר החלק בו שר החינוך אחראי על כל מוסדות הפטור.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בין היתר הזמין הגרמ"ד לביתו בירושלים את שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן וכן סגן שר החינוך מאיר פרוש, והתחנן בפניהם שלא יעבירו את החוק כפי שהוא.

ליצמן שביקר במעונו של ראש הישיבה הסביר את עמדת הסיעה כי "בהסכמים הקואליציונים סוכם שהכול חוזר למה שהיה בשנת 2012. מה שהיה זה מה שיהיה גם אחרי החוק הנוכחי", אולם נראה כי דעתו של ראש הישיבה לא נחה מהדברים.

ביום חמישי האחרון, לאחר קריאת התורה בביתו, זעק הגרמ"ד דברים חריפים בפני תלמידיו וכינה את החוק "גזירה נוראה ממש". בדבריו הזכיר את ההיסטוריה של חוק החינוך שעבר בשנת תש"ט, כאשר כידוע אביו הרב מבריסק זיע"א הפך עולמות שתהיה עצמאות לחינוך החרדי ובעקבות פעילותו באותם ימים נוסף לחוק החינוך סעיף מס' 5 שהעניק פטור מחובת חוק החינוך למוסדות הפטור ועצמאות חינוכית מוחלטת. ובאחד המכתבים ששלח בנושא לגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל כתב שבאם לא יעבור החוק, אז ח"ו יהיה "סוף השמדת התורה".

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע תמליל מדבריו: "רוצים לעשות עכשיו חוק חדש - פחד, כשנוסדה המדינה, חוקקו 'חוק חינוך חובה', דהיינו שכל הילדים במדינה צריכים ללמוד 'חינוך', האבא זצ"ל שלח את ר' מאיר קרליץ ועוד, והצליחו לפעול שעשו רשימה של מוסדות, שכל אלו המוסדות יהיו פטורים מחוק חינוך חובה. ילדים שלומדים במוסדות אלו פטורים מחוק זה. ושמוסדות אלו אין להם שייכות עם המדינה ועם החוקים שלה. אין להם שייכות עם המדינה וחוקיהם, 'מוסדות פטור' קראו להם. שאין להם כל שייכות עם המדינה. והיו רשימות של ילדים וכתובותיהם, ופעלו שלא יפגעו בילדים הלומדים במוסדות אלו. היתה זו עבודה קשה, כמה חדשים עבדו על זה".

"ועתה עושים חוק חדש, ששר החינוך הוא בעל דעה לומר בכל המוסדות פטור מה ילמדו ומתי ילמדו, כל העבודה של אבא מתבטל, הרסו את כל העבודה, ושר החינוך אחראי על כל המוסדות, א שיינע מעשה! חוק חדש הוא זה, וכבר עבר בקריאה אחת, וצריך לעבור עוד פעמיים, ויהיה חוק חדש ששר החינוך יש לו כוח וסמכות להתערב בכל המוסדות פטור ולומר מה ילמדו ומתי ילמדו, מי יהיה מלמד ומי לא יהיה מלמד. קבלתי את זה קשה התחלתי לעשות בעניין, וקראתי לאנשים שפועלים ושיכולים לפעול ולהשפיע, 'כל העבודה של אבא מתבטל' זו גזירה, גזירה נוראה ממש".

"יש פה גזירה איומה, ואם זה יעבור יתבטל כל העבודה של האבא, כמה חדשים השקיעו בזה, הרבה השקיעו בזה, האבא זצ"ל ור' מאיר קרליץ ור' איסר זלמן ועוד, משום שסברו שזה סכנה! עכשיו כל התלמודי תורה, עץ חיים, מאה שערים, שר החינוך יכול להתערב בהם מה ילמדו ומתי ילמדו, מי יהיה מלמד, זו גזירה נוראה! גזירה נוראה ממש".
חוק הליבה הרב סולובייציק בריסק חוק שמד הרב מבריסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד