י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אמא לילד מיוחד? כל מה שרצית לדעת

מהו מוסד הלימודים הטוב ביותר עבור ילדנו, כיצד ניתן להם את החינוך הטוב ביותר, וכיצד נביא אותם למיצוי הפוטנציאל שלהם? • שאלות של כל הורה לילד, וכשהילד זקוק לחינוך מיוחד השאלות מקבלות משמעות גדולה יותר • עו"ד עידית רז הראל מארגון הל"ה משתפת במידע

אמא לילד מיוחד? כל מה שרצית לדעת

כולנו כהורים מתמודדים עם שאלות ותהיות בנושא חינוך הילדים. שאלות כמו מהו מוסד הלימודים הטוב ביותר עבור ילדנו, כיצד ניתן להם את החינוך הטוב ביותר, וכיצד נביא אותם למיצוי הפוטנציאל שלהם - הן שאלות שכל הורה לילדים מתמודד איתן. אולם במקרה של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, השאלות האלו כבדות משקל הרבה יותר, מעסיקות את ההורים מידי יום, כרוכות בבירוקרטיה רבה איתן ההורים נאלצים להתמודד, ובהחלטות לא פשוטות.

ביום רביעי שעבר, כ"א בתמוז. התקיים באלעד כנס מיוחד לאימהות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, בנושא זכויות הילדים והוריהם במערכת החינוך.

הכנס נעשה לקראת שנת הלימודים הבאה, כיוזמה משותפת של וועד אימהות לילדים מיוחדים אלעד, בהובלת אביבית ביסמוט ודבורה שמש, וועדי ההורים בת"ת תורת חסד, בית יעקב שירת שרה, וגני פר"ח בהם לומדים רוב ילדי החינוך המיוחד בעיר, ארגון הל"ה – למען החינוך, סניף עזר מציון – אלעד, וחברת אפשרי מבית ליבוביץ יעוץ. בכנס השתתפו כ-80 נשים מהעיר, אימהות לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

בחלק המרכזי של הכנס, הרצתה עורכת דין עידית רז הראל מארגון הל"ה, על זכויות הילדים בעלי הצרכים המיוחדים והוריהם במערכת החינוך המיוחד, והמשלב, וענתה לשאלות האימהות. נשות עזר מציון הציגו לאימהות את התוכניות להן הן זכאיות מטעם עזר מציון - שעות הקל"ה ועוד. בהמשך הערב הופיעה השחקנית דנה שוורצמן במופע הומוריסטי עם עצות מעשיות להכנסת שמחת חיים הביתה.

עו"ד עידית רז הראל מארגון הל"ה שיתפה אותנו בחוויותיה מהכנס באלעד:

וועדי ההורים באלעד קבלו פניות רבות מהורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, עם שאלות בנושא השירותים שהילדים מקבלים במוסדות החינוך. בעקבות כך הם יזמו את הכנס, ופנו אלי כעורכת דין בארגון הל"ה וכמומחית בנושא של זכויות ילדים והוריהם במערכת החינוך בכלל, וזכויות ילדי החינוך המיוחד בפרט, שאבוא לדבר עם האמהות באלעד.

מטרת ההרצאה הייתה לדבר על זכויות של הורים בחינוך המיוחד, ועל טיפולים פרא רפואיים שניתנים במסגרת החינוך המיוחד. אולם במהלך ההרצאה עלו שאלות רבות וקשיים בעניין השמת תלמידים בכיתות החינוך המיוחד, והתאמתם למסגרות השונות. האם קיימות מספיק מסגרות שתורמות לצרכים המיוחדים הספציפיים של הילדים השונים. קשיים בקבלת טיפולים ושעות שילוב המגיעים ע"פ חוק. הרבה הורים גם לא בקיאים לחלוטין במה מגיע להם במערכת החינוך.

האם התרשמת כי מצב החינוך המיוחד באלעד שונה ממה שאת רואה במקומות אחרים בארץ?
את השאלות והקשיים שהעלו האמהות באלעד, אני פוגשת גם במקומות אחרים בארץ. אולם באופן כללי ניתן לומר שבפריפריה מצב החינוך המיוחד פחות טוב, ואלעד היא גם פריפריה לצורך העניין. אם אני משווה לדוגמה את אלעד לבני ברק, אז המצב באלעד פחות טוב. גם מבחינת הגיוון במוסדות ובסוגי החינוך המיוחד שיש בעיר. וגם מבחינת רמת השירות.

הבנו שהורים פנו אליך גם לאחר הכנס?
כן. במהלך הכנס, נתתי לאימהות את מספר הטלפון שלי, כדי שיוכלו לפנות באופן אישי בהמשך, בכל שאלה שיש להם בנושאים אלו. ואכן כבר למחרת בבוקר קיבלתי פניות ושאלות רבות. כאשר על רובן עניתי במקום, וחלק לקחתי לטיפול מתמשך יותר. אני מזמינה הורים לפנות לארגון הל"ה בכל שאלה בנושא הזה.

בוועדי ההורים באורחות חינוך, ובוועד אמהות לילדים מיוחדים, מספרים על תגובות חיוביות של האמהות שהשתתפו בכנס. ועל כוונתם להמשיך ולהעמיק בנושא באלעד, בין אם באמצעות הרצאות מעמיקות ובין אם באמצעות ימי ייעוץ פרטני להורים.



ילד מיוחד צרכים מיוחדים עובדת סוציאלית כנס ילדים מיוחדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד