כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מקלב: "תרבות העושק והאפליה בתנאי העסקת נשים חרדיות חייבת להיפסק מיידית"

בדיון בוועדה לזכויות האישה בכנסת זעק ח"כ אורי מקלב את זעקתן של הנשים החרדיות העובדות: "אלפי נשים חרדיות מועסקות בתרבות דיכוי כדי שלא ירימו ראש, חרב האיום בפיטורים תמיד נמצא מעל לראשן, המעסיקים מתעמרים בהם ומנצלים את חולשתן. משרד הכלכלה חייב להתערב באופן מיידי ולעצור את החרפה הזו"

אורי מקלב (מרים אלסטר, פלאש 90)
אורי מקלב (מרים אלסטר, פלאש 90)

"אלפי נשים חרדיות מועסקות בתרבות דיכוי כדי שלא ירימו ראש, חרב האיום בפיטורים תמיד נמצא מעל לראשם, המעסיקים מתעמרים בהם ומנצלים את חולשתן ואת היעדר אופציות אחרות מבחינתן, מצב זה אינו יכול להימשך ומשרד הכלכלה חייב להתערב באופן מיידי ולעצור את החרפה הזו". את הדברים האלו נשא ח"כ אורי מקלב בדיון בוועדה לזכויות האישה, בנושא תנאי השכר הקשים של אלפי הנשים החרדיות.

בפני הוועדה, שקיימה דיונים ארוכים בעניין, הובאו נתונים חמורים על מקומות עבודה שבהן מועסקות אלפי נשים חרדיות, עדויות של נשים העובדות באותו מקום עם נשים אחרות בפערי שכר גדולים.

מקלב, שהביא את הנתונים הקשים הללו מפניות רבות שהובאו לפניו, קבל על המעסיקים אשר מצד אחד מקבלים תקציבי פיתוח מרובים עבור העסקת נשים חרדיות ומקבלים הטבות מרובות הן בפטור מארנונה והן במענק כספי על כל עובד בחברה, ומצד שני מתעמרים בעובדות ומעבירים להן שכר נמוך ובחוזי עבודה דרקוניים וחד צדדיים.

"הנשים החרדיות שמופלות באופן קבוע הן בקבלתן לעבודה והן בתנאי שכרם, נותנות תפוקת עבודה גבוהים ביותר, מקפידות על סביבת עבודה מכובדת, ושומרות על זמני העבודה ושאר הפרמטרים, הטענה הנבובה של המעסיקים לפיה השמירה על גדרי הצניעות והתאמת סביבת העבודה לחברה החרדית עולה להם הון רב היא שקרית בעליל, אדרבה הוכח באופן ברור כי כל מעסיק במשק היה שמח שעובדיו יתעסקו בעבודה נטו ורשת האינטרנט תהיה מסוננת ומפוקחת, והפרטיות והצניעות בין העובדים תישמר, ודבר זה מגביר את הישגי התעסוקה, ולכן אני דוחה מכל וכל את הטענה הנבובה הזו", הוסיף ח"כ מקלב.

בפני הוועדה הוצג דו"ח ממכון טאוב אשר סקר את תנאי התעסוקה של ציבורים שונים במשק וניסה להביא הסברים והצדקות למצב התעסוקה של הנשים החרדיות, ח"כ מקלב טען בדבריו כי הדו"ח הינו מגמתי ולא מקצועי ללא הכרה לעומק של המגזר החרדי, הטענה כי יש קשר בין התוצאות של מבחנים פסיכומטריים לבין השכר שמשולם לעובד הוכחה לא אחת כשקרית.

בסיום דבריו קרא ח"כ מקלב למשרד הכלכלה שהוא הרגולטור של המעסיקים לתקן בדחיפות את העוול, לפקח משפטית על חוזי העבודה של המעסיקים ולוודא שזכויות כלל העובדים נשמרות כדין.

ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי "נושא פערי השכר הינו נושא חשוב אך אנו צריכים להיזהר שלא יצא שכרו בהפסדו, בכך שלא יגרם מצב שבו אנו תוקפים את המעסיקים וגורמים להם למשוך את ידיהם מפרויקטים של תעסוקה לציבור החרדי  ובכך אנו כורתים את הענף עליו אנו יושבים, תפקיד המדינה הוא לעודד את המעסיקים המשלבים בכח האדם נשים מהמגזר החרדי, אנו צריכים לבחון מה המעסיק מקריב בשל כך, וכיצד אנו מעודדים אותו להגדיל את כח האדם בנשים חרדיות נוספות.

"לשם כך  צריך לגעת בשורש הבעיה בכך שאין השקעה  רצינית של המדינה במלגות הלימודים,  ויתרה מכך הפסיקו את רוב מענקי הלימודים לנשים חרדיות, מחובתנו לדאוג לציבור החרדי ולנשים הנושאות בעול הפרנסה, וצריך לשבח את אותן נשים המוכנות לעבוד בשכר נמוך יותר ובתנאים פחות טובים כדי שילכו לעבוד במקום עבודה בו ניתן לשמור על אורח החיים החרדי כדי שרמתם הרוחנית לא תיפגע".

ח"כ אשר המשיך בדבריו וקרא לממשלה "לעודד בתקצוב ובהקלות שונות חברות המעסיקות  נשים מהמגזר החרדי כך שהעובדה שנשים חרדיות יכולות לעבוד רק במקומות המתאימות לרוחם לא תנוצל להפחתה בשכרן לעומת עובדים אחרים".
העסקת נשים חרדיות אפליה אורי מקלב הוועדה לזכויות האישה יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד