ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"במקום שהכסף יילך לתרופות הוא הלך לאברכים" • סערה

דו"ח המבקר נגד 'מאוחדת' מצית שוב את אש ההסתה נגד החרדים • הדו"ח - "אחד החמורים שיצאו" - חושף כי עשרות מליונים הועברו לעמותות חרדיות • ומה מגיב ליצמן

מיכה לינדנשטראוס. הדג מסריח מהראש. צילום: פלאש 90
מיכה לינדנשטראוס. הדג מסריח מהראש. צילום: פלאש 90



"זהו אחד הדו"חות החמורים ביותר שפירסם מבקר המדינה", אומרים היום (ב') במשרד מבקר המדינה, לאחר פרסום הדו"ח שעיקרו חשיפת כשלים ניהוליים חמורית בקופת החולים 'מאוחדת'. במוקד: אישים וארגונים חרדים.

מהדו"ח עולה כי עשרות מיליוני שקלים בשנה, שהתקבלו מכספי משלם המיסים כחלק מתקציב הקופה, הועברו למטרות שונות, בינהם עמותות חרדיות רבות.

סעיף אחד מני רבים בדו"ח המבקר מטפל בהגעת סכומי כסף מתקציב הקופה המיועדים לבריאות לעמותה חרדית, לצורך הענקת "שירותי ניהול" לאחד הסניפים בירושלים, והעבירה לה סכומים בהיקף של מיליוני שקלים.

בפועל מאוחדת המשיכה לשאת בהוצאות הניהול: הוצאות שכר, ארנונה, מים, ניקיון ותחזוקה ואילו הכספים שהועברו לעמותה שימושו לפי המבקר לצרכי "דת, צדקה ורווחה". בנוסף, אפשרה מאוחדת לעמותה להשתמש במשרדי הסניף לצרכיה. העמותה נוהלה על ידי צבי למברגר, חבר מועצה במאוחדת.

העמותה שימשה גם כצינור לגיוס מבוטחים מהמגזר החרדי ובניגוד לחוק.

מהדו"ח עולה כי הקופה שילמה לעמותה מאות שקלים עבור כל מבוטח חדש שצורף. המבקר מציין כי "על משרד הבריאות לבחון אפשרות לחייב את מאוחדת להחזיר לאוצר המדינה את הכספים שהוציאה למימון הפעילות השוטפת של עמותות מהמגזר החרדי". בשל חשד לעבירה פלילית החומר הועבר לידי היועץ המשפטי לממשלה.

אין מדובר במקרה יחיד. המבקר מציין כי יש לו מידע על התקשרות דומה עם עוד שתי עמותות ומביע חשש שמדובר ב"דפוס פעולה", שבמסגרתו עמותות וחברות קיבלו ממאוחדת כסף על מנת לנהל סניפים, אך בפועל הסכום שימש לניהול העמותה ולגיוס מבוטחים בדרכים פסולות.

הקופה מימנה 'הכנסת כלה' לציבור החרדי

לדברי בעז ענר, מנכ"ל חטיבת משרדי ממשלה במשרד מבקר המדינה, "עשרות מיליוני שקלים ירדו לטימיון. עשרות מיליונים שיכלו ללכת להוצאות בריאות. כסף עבור תרופות הולך לאברכים ול"הכנסת כלה", מכספי משלם המיסים בישראל".

"לא מדובר באדם אחד, יש פה שיטה. גילינו ניהול כושל ומושחת והיעדר בקרה טוטלי. זה לא אדם אחד, אלא סיסטמה. מדובר בפעולה מאורגנת ושיטתית של כל ההנהלה, המנכ"ל לשעבר, הסמנכ"ל, מנהל הכספים ומנהל השיווק. הדו"ח חושף לראשונה את השיטה, את עוצמתה, את ההיקפים. זו מערכת משומנת. במהלך הביקורת גילינו שיש פה הרבה עבודה. איפה שאתה לא נוגע, זה מריח רע".

ליצמן: אטפל בהתאם לחוק

ממשרד הבריאות נמסר כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה מיידית לצוות המקצועי של המשרד בראשות המנכ"ל, לטפל בנושא בהתאם לחוק ולכללי המנהל התקין. סגן השר ממתין להחלטות שיתקבלו בדירקטוריון הקופה בהתאם לדו"ח מבקר המדינה.

מאוחדת: הדו''ח - כלי חיובי

בתגובה לדברים מסרה מאוחדת: "במאוחדת רואים בביקורת, כלי ניהולי חיוני המחייב התייחסות רצינית. במאוחדת ילמדו את פרטי הדו"ח ויפעלו ככל הנדרש לתיקון הליקויים - ככל שעודם קיימים גם לאחר התקופה אותה סוקר דו"ח מבקר המדינה.

"הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים, על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים.

"דווקא בעת הזאת, ראוי לציין, כי ממצאי המבקר – חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם סותרים שתי עובדות מרכזיות: מאוחדת הינה הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהנהלתה מציגה במשך שנים רבות איתנות פיננסית ויציבות, לרווחת מבוטחיה.

"מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים ובהתמדה בשירות מצוין. כל המחקרים הממלכתיים והסקרים הבלתי תלויים קובעים; שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה - ובכלל זה גם בתקופה אליה מתייחס הדוח, הינה בשיעור הגבוה ביותר - יותר שנים מכל קופה או גורם אחר כלשהו במערכת הבריאות הציבורית בישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד