כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בתום לילה ארוך: הכנסת אישרה סופית את "חוק הליבה" המתוקן

לפיד ופירון יזמו, והנציגים החרדים הפכו את הקערה על פיה: בתום שעות של דיונים בכנסת, אישרה המליאה את הצעת החוק שתבטל את גזירת לפיד ופירון על החינוך • סגן השר פרוש השיב בנאום היסטורי ומרתק לח"כי יש עתיד - צפו בוידאו

בתום לילה ארוך: הכנסת אישרה סופית את "חוק הליבה" המתוקן
לדרמן פלאש90

סוף טוב - מליאת הכנסת אישרה הלילה (ג') בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הליבה, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לסיעות החרדיות. החוק עבר ברוב של 41 תומכים מול 28 מתנגדים.



החוק אושר לאחר שבממשלה הקודמת, בעת שהחרדים נעדרו מהקואליציה ולפיד ופירון שלטו בה, תוקן החוק ונקבע כי משרד החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

במהלך הדיון, בשעות הקטנות של הלילה ולאחר מתקפות חוזרות ונשנות של האופוזיציה ובעיקר של ח"כי 'יש עתיד', נשא סגן שר החינוך מאיר פרוש נאום מסכם במליאת הכנסת, לקראת העברתו בקריאה שניה ושלישית של חוק הליבה המתוקן, שמבטל את אחרונת גזירות לפיד ומסיר את חרב הבג"ץ שאיימה על תקציביהם של מוסדות הפטור.

"אני איש אגודת ישראל ואני כאן במסגרת של יהדות התורה", פתח פרוש את נאומו עם פרטים היסטוריים פיקנטיים, "לפני יותר משבעים שנה, כשאירופה בערה ונחרבה, וגם אישור עלייה היה קשה ליהודי חרדי לקבל בשביל לעלות לארץ, בימים ההם שלא היו אישורים, נתנו אישור אחד לאחד המיוחדים, עבורו ועבור בניו, זה היה הרב מבריסק זצ"ל. הוא עמד בראש הפירמידה של אלה שדגלו ודוגלים בהקפדה מיוחדת, שלא משנים כלום מאז שניתנה התורה בהר סיני.

"כשהחלו לדון אחר קום המדינה, והכינו את חוק לימוד חובה, היה זה הרב מבריסק שפעל והשיג את סעיף 5 בחוק זה תחת הכותרת פטור, ויהדות התורה מרגישה מחויבת עם זה לבנו, למשפחתו, לבני קהילתו, שיוכלו להמשיך ללמוד במוסדות פטור בלי מעורבות כלשהי. חבריי חברי הכנסת, אני רוצה שתדעו, יש כאלה מוסדות פטור שלא מוכנים לקבל כלל תמיכה מהמדינה, ואנחנו מחויבים שלא יאונה להם שום דבר, ושאף אחד לא יתערב להם, זו המחויבות שלנו, להבאתו של הרב מבריסק ומשפחתו לארץ אז, זו הערבות שלנו שנדאג להם לכל מבוקשם. כך אנו מרגישים", אמר פרוש, שאך בשבוע האחרון שוחח בנושא עם ראש ישיבת בריסק.

פרוש המשיך: "ח"כ עומר בר לב שאל האם יש עבירה ללמוד חשבון, אני רוצה לומר לך, לומדים חשבון במוסדות הפטור, אמר מיקי לוי 'איזו איוולת, לא לומדים לוח הכפל', אני רוצה להגיד למיקי לוי, זה שקר גס, לומדים במוסדות הפטור את לוח הכפל, אבל אנחנו מאמינים שיש מצווה ללמוד כמה שיותר תורה, ולכן את מה שמחויבים לדעת מלמדים גם במוסדות פטור.

"זה לא שמבטלים הערב את חוק הליבה, היום כאשר נאשר את החוק, אנו נאמר שאלה שלומדים במוסדות הפטור, כשהם לומדים חשבון או עברית או דקדוק, או כל מה שלומדים, זה לא בגלל שהמדינה מחייבת אותם בלימודי ליבה, אלא כי את זה הגאון מווילנה למד, את זה הרמב"ם למד, לכן הם לומדים את זה. איזו מן הסתה להגיד שלא לומדים חשבון? זה שקר גס! לומדים את מה שלמדו לפני מאה שנה, מאתיים שנה, שלוש מאות, שלושת אלפים שנה. לומדים חשבון".

"יש עתיד" הגיבה הבוקר לביטול חוק הליבה הלילה - "ממשלת ישראל מכרה הלילה את עתידם של ילדי ישראל ולקחה מדור שלם את האפשרות לפרנס את עצמו בכבוד. למרות שהם מבינים את הנזק שהם עוללו, שיקולי השרידות השלטונית של הקואליציה גברו.

"כל מי שיושב בממשלה הזאת מבין שהוא גזל מאותם ילדים את הכלים הבסיסיים להשתלבות בשוק העבודה ולפרנסה. ועדיין הם תמכו בחוק כי פשוט לא אכפת להם.  כל מה שמעניין אותם זה הפוליטיקה ,כי על פי שיטת הקואליציה הנוכחית הכל מותר כדי להישאר בכיסא".
חוק הליבה יש עתיד מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד