י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שאבעס: הרבנים החרדים והדתיים כתבו לנתניהו

שישה מבכירי הרבנים בישראל פנו במכתב אישי לראש הממשלה, בעקבות יוזמות החקיקה נגד הסטטוס קוו בעניין השבת בישראל

הרב אלבז, צילום: שוקי לרר
הרב אלבז, צילום: שוקי לרר

בכירי הרבנים בישראל מכל קצווי הקשת ההלכתית והפוליטית פרסמו מכתב חריף הנוגע לשמירת השבת, זאת בעקבות הקמת "ועדת השבת" בכנסת, והיוזמות להפרת הסטטוס קוו בנושא.

על המכתב חתומים חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הגאון הרב ראובן אלבז, רבה של ירושלים הראשון לציון הרב משה שלמה עמאר, הרב זלמן נחמיה גולדברג, ראש ישיבת 'הר המור' הרב צבי טאו, הרב דב ליאור והרב אביגדור נבנצאל.

במכתבם כותבים הרבנים - "לאחרונה נודע לנו כי ממשלת ישראל מינתה וועדה שתפקידה לקבוע את עמדת הממשלה ביחס לשמירת השבת במרחב הציבורי. לאור חשיבות העניין ונחיצותו, מצאנו לנכון לפרסם את עמדתם הברורה של רבני ישראל בנושא זה.

"יום השבת הוא אחד מערכי הרוח הנצחיים החרותים בכתב אלוקים על לוח לבנו ועומק נשמת עמנו. יום קדוש זה הינו אות פלא ייחודנו האלוקי וסם החיים של תקומתנו בארצנו, ומאז היותנו לעם במעמד הר סיני הוא מהווה את אחד מסימני ההיכר הבולטים לחיים יהודיים באשר הם. במשך כל שנות קיומו ידע עם ישראל לכבד את השבת ולשמור עליה מכל משמר לבל תתחלל. כל ההיסטוריה של עמנו מלאה בעדויות על מסירותם של יהודים למען השבת אפילו בזמנים הקשים ביותר.

"בגלל חשיבותה של השבת ומרכזיותה בחיי האומה קיבלו על עצמם מוסדות המדינה, מאז הקמתה, לשמור על קדושת השבת בפרהסיה הציבורית כדי שלא לשלוח יד בציפור נפשה של האומה.

"והנה בימים אלו נשמעים קולות שונים ומשונים הקוראים להפוך את המצב הקיים ולאפשר בחוק את פתיחתם של מסעדות ובתי בילוי בעיצומו של יום השבת. רעיונות אלו, שתכליתם לתת גושפנקא חוקית לחילולי שבת המוניים ברחובה של עיר, רומסים ברגל גסה את כל הקדוש והיקר בישראל.

"מזועזעים אנו למשמע רעיונות אלו ותובעים בזאת את עלבונה של האומה: הייתכן שדווקא במדינת ישראל הריבונית תתחלל קדושתה של השבת בצורה כה בוטה? נמצאים אנו לאחר אלפיים שנות גלות בהן הצלחנו להגן על השבת מפני כל צר ואויב, וכיצד יתכן שדווקא בתקופה זו של שיבת ציון יש המוכנים לפגוע בקודשי ישראל בצורה מזלזלת שכזו? הרי השבת היא אחת מאושיות קיומנו כעם ה', היא זאת ששומרת עלינו לבל תיטשטש זהותנו היהודית, והיא זאת שבזכותה אנו הולכים ונגאלים, וכיצד יעלה על הדעת שמדינת ישראל תפגע במו ידיה באחד מצינורות החיים המרכזיים שלה?".

הרבנים אף התייחסו ליוזמות השונות למצוא פשרה בנושא השבת, וכתבו כי - "שמענו כי ישנם גורמים הרוצים לעשות הבחנה בין פתיחת 'בתי מסחר' בשבת, שאותה יש למנוע, לבין פתיחתם של 'בתי אוכל' או 'מקומות בילוי', שאותה יש לאפשר לשיטתם. ותמהים אנו; היכן שמענו בתורה על חילוקים מוזרים שכאלה? האם בפתיחת מסעדות ומקומות בילוי לא מתחלל כבודה של השבת בצורה החמורה ביותר?! האם 'בילויים' מעין אלו אינם נוגדים את קדושתה של השבת ואת אופייה הטהור והאצילי?! ברור לכל בר דעת שתנאי בסיסי לשמירתה של השבת במרחב הציבורי הוא סגירתם של כל בתי העסק למיניהם באופן מוחלט וללא יוצא מן הכלל".

את המכתב סיימו בפניה לחברי הכנסת ולראש הממשלה - "אשר על כן, קוראים אנו בזאת לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת, לאישי הציבור ולמקבלי ההחלטות: אל תתנו יד לשינוי כלשהו ב'סטטוס קוו' בעניין השבת. חזקו את מעמד השבת בחיינו הציבוריים והרימו את קרנה בישראל, כי בנפשנו הדבר".
הרב ראובן אלבז חוק השבת הרב טאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד