כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

עונת המשולחים: באנטוורפן דורשים סינון

בתקופה זו גואה כמות המשולחים שמגיעים להתרים לצדקה, והנגידים באנטוורפן דורשים תקנות שימנעו נוכלויות וישאירו נתח עבור מוסדות הקהילה

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

עונת המשולחים בעיצומה: משולחים המגיעים להתרים לצדקה ולצרכים שונים מגיעים בתקופה זו של השנה לאתרי הנופש באירופה, בהם נופשים עתירי הממון, אחרים מגיעים לארה"ב ומכתתים רגליהם מעיירה לעיירה, מלייקווד למונסי ועד עיירות הנופש בקאונטרי ובקטסקילס ועוד.

מטבע הדברים, שוב עולה על סדר היום הציבורי הדיון בסוגית ה'מתחזים' ונושא 'עניי עירך'. ר' חיים רוזנברג, פילנתרופ ותיק באנטוורפן וחתנו של ר' יצחק קסירר ז"ל, מוותיקי הישוב בעיר, קורא לרבנים להנהיג סדר בנושא התרומות.

"אני קורא לכל רבני העיר וכל אלה שמנפיקים מכתבים לכל ארחי פרחי שמגיע לעיר לקבץ כספים, לאמץ את ההצעה של הנדבן ר' שלמה דאום נ"י שהעלה בשעתו, והיא לחייב מקבצי תרומות מחו"ל להשאיר חלק מהקציר הכספי שעלה בידם עבור מוסדות העיר", הוא אומר ל'בחדרי חרדים'. "הרי קברניטי העיר יודעים היטב את מצוקתם הכלכלית של מוסדות התורה באנטוורפן, ושל יתומים ואלמנות בעיר", הוא מטעים, ומצביע על הסדר דומה שהונהג בלונדון, שם יודע כל משולח או ראש ישיבה שכשהוא מגיע ללונדון או למנצ'סטר עליו לפנות תחילה לוועד הצדקה העירוני המרכזי, שבוחן את זהותו ללא יוצא מהכלל, ואחר שהוברר לוועד שאכן השד"ר (שליח דרבנן) שנבחן לפניהם מקבץ עבור מטרה קיימת ומאושרת, הוא מקבל מכתב מטעם הוועד שמאשר אותו, וקורא לציבור לתרום בעין יפה.

בנוסף, בלונדון מצאו דרך כיצד להעשיר את "עניי עירך" עניי המקום, על ידי הנפקת "שובַרי צדקה" עם מחירים קצובים שכל אחד יכול לרכוש, ובזה לתרום למוסדות ולקבצני הנדבות שבאים מחוץ למדינה. בסוף הסיבוב בעיר הקבצן יכול להמיר את השובַרים לכסף מזומן או להעברה בנקאית, כשהוא מותיר אחוז מסוים עבור עניי המקום.

באמצעות שוברי הכסף המונפקים בסכומים שונים יכולים התורמים לתרום גם למשולחים שאין להם הסדר פטור ממס. הסדר דומה הונהג בקהילות רבות בעולם, כדוגמת בולטימור, לייקווד ועוד. גם בקהילה בסאו-פאולו שבברזיל הנהיגו נוהל דומה, ולפיו כל גורם מקומי או מחו"ל (כולל ישראל) המבקש לאסוף כסף חייב לפנות לוועדת הרבנים המקומית ולקבל את אישורה ותעודה ממנה.

לדברי ר' חיים רוזנברג, "לצערי בעירי שלי, איש הישר בעיניו יעשה. בענייני צדקה בעירנו (עדיין) אין דין ואין דיין וכל דאלים גבר. עם העוני הגובר בעירנו ומקורות הכסף שמתמעטים, באמת היה כדאי שייקבעו תנאים מוקדמים להקמת ארגונים חדשים שניזונים מכספי צדקה וכן סדרי עדיפות לתרומות שלנו".
משולחים בלגיה תרומות לונדון כספי צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד