כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ממה מפחד הנהג הישראלי?

הג'ונגל בכביש הישראלי, אינו זקוק למחקרים. אבל האם חשבתם פעם מה ירתיע את הנהג הישראלי מלהשתולל בכביש? • סקר מקיף של 'אור ירוק' חושף את התשובה

לא מפחדים. נהג ישראלי
לא מפחדים. נהג ישראלי





על פי ממצאי סקר, שבוצע עבור עמותת 'אור ירוק', נמצא כי 56% מהציבור מצהירים שחוק השבתת כלי הרכב מרתיע אותם באופן אישי מלבצע עבירות חמורות.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "ממצאי הסקר מוכיחים כי החרמת רכבים מרתיעה את הנהגים מלבצע עבירות תנועה חמורות וכי זהו כלי בעל פוטנציאל גבוה לשינוי התנהגות בקרב הנהגים.

"החוק מעניק למשטרה ולבתי המשפט סמכות להשבית רכב בו בוצעה עבירה חמורה, על פי הגדרת החוק. משרד התחבורה הגדיר אותו, כבר בשלבי הכנת החוק 'כלי חשוב ומרתיע, אשר צפויה ממנו תועלת רבה בשיפור ההתנהגות בדרכים של הנהגים'".

עוד נמצא בסקר, כי נהגים תושבי מחוז השרון נרתעים מהסנקציה יותר מכל מחוז אחר בארץ. לעומת זאת, שיעור הנהגים בארץ אשר מודע לסנקציה זו, זהה כמעט בכל המחוזות, להוציא את מחוז ירושלים, שם הנהגים מודעים קצת פחות לחוק זה.

גלגולו של החוק

השבתת רכב אפשרית על פי החוק עוד משנת 1997, אך בגרסתה המקורית עסקה רק בעבירות שיש בצידן רווח כלכלי, כגון הסעה של נוסעים בשכר מעבר למספר הנוסעים המותר בחוק.

מאז, נוספו עבירות בגינן ניתן להשבית רכב וכיום מדובר ב-16 עבירות הנחשבות כעבירות חמורות, ביניהן: נהיגה ללא רישיון נהיגה, בין אם בכלל ובין אם בזמן פסילה.

בעל רכב שנתן למי שאין לו רישיון נהיגה, לנסוע ברכב שלו, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, נהג המעורב בתאונת פגע וברח, הסעת נוסעים במספר הגבוה מהמותר ועוד.

מי יכול להחרים רכב?

על פי החוק, בשני מקרים ניתן להחרים לנהג את רכבו. במקרה אחד, שוטר או קצין משטרה על ידי איסור שימוש מנהלי, בסמוך לביצוע העבירה. במקרה השני, על פי הוראת בית המשפט הדן בעבירה מתוך העבירות הנכללות בחוק זה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "חוק זה מהווה כלי עזר ממדרגה ראשונה למיגור התנהגויות מסוכנות של נהגים על הכביש. אחת העבירות השכיחות בגינן ניתן להחרים רכב היא נהיגה בשכרות. בימים אלו ניטש מאבק על אמינותו של מכשיר המדידה הנמצא ברשות המשטרה. לצערנו, כיום המצב הוא כי נהגים רבים אשר נמצאו שיכורים יוצאים זכאים בבית המשפט בשל ערעור אמינותו של המכשיר. זהו מצב מסוכן מאוד אשר חייב להשתנות בהקדם. רק פעולה משוטפת של בתי המשפט והמשטרה ביחד יכולה להביא למיגור התופעה המסוכנת כל כך, בו נהגים רבים שותים אלכוהול ולאחר מכן עולים על ההגה. בלי עונש מרתיע ואכיפה משמעותית, לא יהי ניתן להגיע לתוצאה אליה אנו מייחלים".

מחקרים מתחום החרמת רכבים, שנערכו בארה"ב ובקנדה מראים, שהחרמה קשורה בהפחתת מספר העבירות החוזרות של נהגים, שכלי רכבם הוחרם ובהפחתה של ביצוע עבירות אחרות, בעיקר נהיגה בזמן פסילת רישיון או ללא רישיון.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד