י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ברוך דיין האמת: ר"י אור אלחנן הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל

אבל כבד נפל על עולם התורה עם היוודע הידיעה המרה מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים על פטירתו של הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל, ראש ישיבות 'אור אלחנן', לאחר מחלה קשה והוא בן 75 בפטירתו • "בחדרי חרדים" עם תולדות חייו

הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל. צילום: שלומי כהן - פלאש 90
הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל. צילום: שלומי כהן - פלאש 90

אבל כבד בעולם התורה והישיבות: מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מגיעה בשעה האחרונה (רביעי) הבשורה הקשה והמרה על פטירתו של הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל, ראש ישיבות 'אור אלחנן' ומוסדותיה, לאחר מחלה קשה שקוננה בגופה בתקופה האחרונה, והוא בן 75.

לפני כמחצית השנה חלה ראש הישיבה זצ"ל במחלה הקשה ועבר סדרת טיפולים מפרכת. בעולם התורה העתירו בתפילה לרפואתו וכבר היה נראה כי המחלה חלפה, אך בימים האחרונים היא חזרה לקונן בגופו ומאז מצבו הידרדר. לפני שעה קלה הוא השיב את נשמתו ליוצרה כשסביב מיטתו נמצאים בני המשפחה ותלמידים שזעקו 'שמע ישראל' ואמרו את פסוקי הוידוי בבכיות קורעות לב.

(תלמידי ראש הישיבה בתפילה בכותל, אמש)

עם פטירתו נעקרה מעולם התורה דמות מופת של אצילות והתמדת תורה במשך למעלה משבעים שנה.

עם היוודע דבר פטירתו הוסרה הפרוכת בישיבת 'אור אלחנן' בשכונת רוממה בירושלים. על מסע הלוויה שייצא מהיכל הישיבה בשכונת רוממה להר המנוחות שם ייטמן סמוך לקברו של הגאון רבי שמחה וסרמן זצ"ל נמשיך ונעדכן ב'בחדרי חרדים'.

הגרמ"מ חדש בתקופה האחרונה צילום: הגרמ"מ חדש בתקופה האחרונה
הגרמ"מ חדש בתקופה האחרונה

מתולדותיו של ראש הישיבה זצ"ל.
הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל נולד בירושלים בי"א בכסלו תש"א לאביו, מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי מאיר הלוי חדש זצ"ל, משגיח ישיבת 'כנסת ישראל' חברון, שנפטר בכ"ב טבת תשמ"ט, ולאמו הרבנית הצדקנית מרת צביה לאה ע"ה, בתו של הגאון רבי נפתלי מנחם הוטנר זצ"ל, מרבני איישישוק בליטא, שהיה בנו של רבי יוסף זונדל הוטנר זצ"ל הידוע בכינויו 'ר' זונדל איישישוקר'.

בשמחת הברית נקרא בשם "משה מרדכי" על שמו של הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין זצ"ל, ראש ישיבת חברון, דודה של אמו הרבנית ע"ה.

בבחרותו למד וקנה את תורתו בישיבת חברון, שם היה לבחיר התלמידים ותלמיד חביב לרבותיו ראשי הישיבה. בהגיעו לפרקו נלקח לחתן אצל הרב הגאון רבי יהושע דב לפין זצ"ל, חתנו של הגאון רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי זצ"ל, מי שהיה מראשי ועד הישיבות בפולין ובארץ ישראל.



(הפרוכת בישיבה הוסרה)

בשנת תשל"ט עלה הגאון רבי שמחה וסרמן זצ"ל, בנו של הגאון הקדוש רבי אלחנן בונים וסרמן הי"ד, שעמד בראשות ישיבת אור אלחנן בלוס אנג'לס על שם אביו, וביקש לייסד ישיבה מקבילה בארץ ישראל. את ראשות הישיבה בישראל מסר בידי הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל. בשנים הראשונות שכנה הישיבה בשכונת עזרת תורה בירושלים וברבות השנים עברה לרחוב אהליאב בשכונת רוממה.

ברבות השנים פיתח ומינף הגרמ"מ חדש זצ"ל את מוסדות ישיבת 'אור אלחנן' וייסד ברחבי הארץ מספר שלוחות המשמשות כישיבות קטנות, ישיבה לצעירים בשכונת גבעת שאול בירושלים, ישיבת אור אלחנן בטבריה, ישיבת 'כנסת מאיר' בראשון לציון וישיבה במודיעין עילית. כל צוות הרמי"ם הם תלמידיו של הגרמ"מ זצ"ל ששימש כנשיא הישיבה.

הרב חדש דאג להקמת המוסדות מהמסד ועד הטפחות וכיתת את רגליו ברחבי העולם לגייס כספים לטובת המוסדות.

לצד הקמת המוסדות היה אבא לכל תלמיד ותלמיד. שיעוריו הבהירים היו לשם דבר בעולם התורה ונאמרו בבהירות לצד עמקות מיוחדת והכול עם ההדר החברונאי, לצד שיחותיו שהיו מתובלות מדברי בעל ה'פחד יצחק' הגאון רבי יצחק רוטנר זצ"ל.

תפילותיו של ראש הישיבה זצ"ל היו לשם דבר. רבי משה מרדכי זצ"ל היה עובר לפני התיבה בתפילות הימים הנוראים שמשכה אחריה קהל גדול של תלמידים שהגיעו להתפלל בישיבה.

לצד הקמת המוסדות הקים את המכון להוצאת ספרים 'אוהל תורה ברנוביץ', העוסק בעריכת והדפסת ספריו של רבי אלחנן וסרמן הי"ד, וכן ספרי "מראה מקומות" על הש"ס שהתקבלו בכל היכלי התורה.

אחיו של ראש הישיבה הם הגאון רבי אהרון חדש, משגיח ישיבת מיר, הגאון רבי נפתלי חדש, משגיח ישיבת 'אור אלחנן' וגיסו הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, ראש ישיבת עטרת ישראל וחבר מועצת גדולי התורה.

ראש הישיבה הותיר אחריו דור ישרים מבורך, את רעייתו הרבנית שרה שתחי', בניו הרב חיים אריה חדש, חתן הגאון רבי ישראל מאיר וייס, ראש ישיבת נחלת הלוויים בחיפה, הרב יצחק, הרב יהושע דב, הרב דוד שמעון, הרב אלחנן. חתניו הרב צבי פסח כהן, בנו של הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, הרבי צבי אליעזר וינפלד, הרב זאב רוטנברג, נכדים וצאצאים רבים הממשיכים את דרכו ומורשתו הגדולה שהנחיל למשפחתו ותלמידיו.
הרב משה מרדכי חדש אור אלחנן הלוויה תלמידים ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד