כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דרישה: 'שילחו את הרב ברלנד לבדיקה רפואית'

פרקליטתו של הרב ברלנד דורשת לשלוח אותו לבדיקות רפואיות שיאפשרו לו לקבל תנאים מקלים • חסידיו הקימו אוהל תמיכה ליד כלא באר שבע

הרב ברלנד ביום שישי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב ברלנד ביום שישי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבועיים לאחר הסגרתו מדרום אפריקה לישראל, פרקליטתו של הרב ברלנד, מבקשת שיעבור בדיקות בבית החולים הדסה בירושלים, שם טופל בעבר.

סאגה משפטית לא קלה ניהלה עורכת הדין רחל תורן, מי שמייצגת את רב קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד.

ביום שלישי שעבר, שלוש וחצי שנים לאחר שעזב את ישראל - שב הרב לישראל ונעצר. מאז, התנהלו עשרה דיונים בבתי המשפט, כאשר המשטרה מבקשת ומתעקשת שיישאר במעצר ואילו פרקליטתו דורשת את שיחרורו למעצר בית.

ביום שישי האחרון הוגש נגד הרב כתב אישום יחד עם בקשה לעוצרו עד תום ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו. שופטת בית משפט השלום בירושלים האריכה את מעצרו של הרב עד להחלטה אחת, הוגש ערר לבית משפט המחוזי אך הוא לא התקבל כך שהרב נותר במעצר עד להחלטה אחרת. בשבוע הבא לאחר תסקיר שירות המבחן ייערך דיון נוסף בעניין חלופת מעצר.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי היום (ד'), פנתה עו"ד תורן לנציבת שירות בתי הסוהר רב גונדר עפרה קלינגר, וביקשה כי הרב ברלנד אשר לו עבר רפואי לא קל, ייבדק בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, שם הרב היה מטופל בעבר ובין היתר הושתל לו שם קוצב לב, עבר פעמיים הליך של "היפוך לב" עקב הפרעות קצב קשות ומסוכנות, עבר ניתוחים אורתופדיים ובגופו הושתלו מתכות לקיבוע שברים, סובל מבעיות אורולוגיות שהביאו לאשפוזו מספר פעמים וכן מהיצרות כלי הדם בגפיים.

במכתב שהעתק ממנו נשלח לשר הבריאות יעקב ליצמן, נכתב כי עם שובו של הרב ארצה ומעצרו, הוכשר לאחר בדיקה קצרה לחקירה ומעצר ובמהלכה איבד פעם אחת את הכרתו.

"שעתיים לאחר מכן, ובאופן בלתי מפתיע, בסמוך לתחילת הדיון הראשון בהארכת מעצרו הוא התמוטט ואיבד הכרתו (פעם נוספת (א.ש). הפעם נאלצה ד"ר מדר להזעיק ניידת טיפול נמרץ שפינתה אותו לבי"ח אסף הרופא".

בבית החולים - ללא שמסמכיו הרפואיים עימו, נבדק הרב ולאחר יומיים הוחזר למר"ש בכלא איילון. במהלך אשפוזו, לדברי עו"ד תורן, אובחן בגופו של הרב גוש חשוד וד"ר מדר בשב"ס התבקשה לתאם ביצוע המשך בירור רפואי. בית החולים קבע לו תור על בסיס מקום פנוי לעוד חודשיים, חרף הממצא החשוד.

"במצב רגיל, לאחר שמצבו של החולה מתייצב במיון, הוא הולך לרופאים המומחים להמשך בירור, דבר שלא נעשה כאן" צויין במכתב, "ביום ו' האחרון, טרם כניסת השבת, לאחר דיון בירושלים, הועבר הרב לביס"ר "אלה" דרומית לבאר שבע, וטולטל משך למעלה משעתיים, חרף מצבו. אציין כי הוא התקבל בסבר פנים יפות ע"י המפקד וצוות הסוהרים וזוכה ליחס מצויין.

"בריאותו של עציר אינה אמורה להיפגע כתוצאה משהייתו במתקן כליאה ואי קיום המשך בירור דחוף במצבו עלול להחמירה" היא כותבת, "זכויותיו אינן נופלות מזכותו של כל אזרח במדינה לקבל טיפול רפואי הולם ובעיתוי אפקטיבי".

נוכח כך, היא מבקשת מנציבת שב"ס רב גונדר עפרה קלינגר, כי הרב יובא לבית החולים הדסה עין כרם, להיבדק במחלקה הקרדיולוגית בניהולו של פרופ' לוטן, מחלקה בה טופל עד לפני כשלוש שנים, וכן שייבדק ע"י האורולוג המטפל בו באותו בי"ח, פרופ' פודה, ולכירורג כלי דם, פרופ' מושיוב.

בנוסף, נוכח הגוש החשוד שנמצא אצל הרב, היא מבקשת "תאפשרו לנו לקבוע תור דחוף להמשך בירור, כפי שהיה נעשה לכל אזרח אחר".

בשירות בתי הוסר אומרים ל'בחדרי' בעקבות המכתב, כי המערך הרפואי של שב"ס מטפל ברב - כמו שמטפלים באסירים רבים אחרים שנזקקים לטיפול רפואי.

אסף ליברטי, דובר שב"ס אומר כי "הרפואה היא מעל הכליאה, אנו לא משתמשים ברפואה כאמצעי עונש. כל אדם שנזקק לשירות רפואי אנו בודקים את העניין ומאפשרים לו להתרפא. במידה ויימצא כי המקום היחיד בו הרב יכול להיבדק זה בבית החולים הדסה בירושלים, לא נמנע זאת ממנו".

תוך כך, במהלך היום הוקם מאהל מחוץ לכלא באר שבע - שם כלוא הרב, עד להחלטה אחרת בעניינו. על המאהל תלו שלט "העם עם הצדיק".


צילום: מטה "העם עם הצדיק" שובו בנים אינטרנשיונל
הרב אליעזר ברלנד שובו בנים טיפול רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד