כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הח"כים מסכמים מושב: הישגים ויעדים - וגם נפילות וסכסוכים

מיוחד: חברי הכנסת והשרים החרדים מסכמים את מושב הקיץ • גפני: "החברים לא היו איתי במאבקים" • פרוש: "עם החרדים לא מתחילים" • דרעי: "שילבנו חקיקה חברתית" • אזולאי: "הצלחנו במינוי דיינים, נכשלנו ברבנים" • לפרויקט המלא

הח"כים מסכמים מושב: הישגים ויעדים - וגם נפילות וסכסוכים

מושב הקיץ של הכנסת ה-20 יוצא בסוף השבוע לפגרת חגים שתימשך שלושה חודשים, אחרי מושב מוצלח במיוחד ורווי הישגים לנציגים החרדים, שכמעט השמידו לחלוטין את גזירות לפיד, ולא שכחו להתקוטט מפעם לפעם. בניגוד לטור השבועי הקבוע, בו אני סוקר את העשיה הפרלמנטרית, הפעם ביקשתי מהשרים וחברי הכנסת החרדים לסכם את המושב מנקודת מבטם.


דרעי: "חיזקנו את עולם התורה ודאגנו לחלשים"
יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי מסכם בסיפוק רב את המושב ואומר כי "אין ספק שהיה זה מושב מפרך ובמהלכו הצלחנו, חברי סיעת ש"ס, להשיג הישגים גדולים למען כלל הציבור. רק השבוע הצלחנו להעניק פטור מארנונה לישיבות ובתי מדרש, בעזרת חברי לסיעה ח"כ יואב בן צור, ובכך אפשרנו לישיבות ובתי המדרש לחזק את עולם התורה. הצלחנו להעביר את חוק הבטחת הכנסה לאברכים בסך 100 מיליון שקלים, 1040 שקלים לאברך. ח"כ יגאל גואטה העביר בקריאה טרומית הצעת חוק האוסרת על מעסיקים לכפות פתיחת עסק בשבת, דבר שגרם לפגיעה בתא המשפחתי מעבר לפגיעה בכבוד השבת.

"כמו כן אמש אושרה בוועדה כהכנה לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק התחדשות עירונית. ח"כ גואטה התעקש על סעיפים חשובים והכרחיים לאותה אוכלוסייה מוחלשת שמפנה את מקום מגוריה. בנוסף הכנסנו גם הצהרת היו"ר המחייבת לכלול גם שמירה על הנכים שיקבלו את הסיוע מאותה קרן שתוקם. גם סגן שר האוצר, ח"כ איציק כהן, הביא לאישור הקמת רשות עצמאית לשוק ההון שתגן על כספי האזרחים החוסכים, בסכומים הנאמדים ב-1.4 טריליון שקלים.

"במהלך המושב ביצענו בכנסת צעדים גדולים וחשובים שנועדו לבלום את ההסתננות הבלתי חוקית של מסתנני עבודה לישראל, ובכך שמרנו על גבולות מדינת ישראל בטוחים יותר. אני גאה לעמוד בראש סיעת ש"ס, המורכבת מח״כים רציניים מאד, פעלתנים, מחוקקים מצויינים שפועלים למען האזרחים בחקיקה חברתית ולמען עולם התורה. אני גאה בחברי הסיעה שפועלים בחריצות אין קץ בכנסת ובוועדותיה ומתנהגים באופן שמכבד את התנועה ואת מצביעיה".

צילום: הדס פרוש, פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ליצמן: "קיימנו הבטחות בכל שמה ששונאינו פגעו בנו"
שר הבריאות יעקב ליצמן פותח את סיכום מושב הכנסת בו בוטלו גזירות לפיד ואומר: "שמחנו כימות עיניתנו. אנו מסכמים מושב מאד פעיל ואינטנסיבי, במהלכו הגענו להישגים חסרי תקדים לטובת היהדות החרדית, וכמובן למען כלל אזרחי ישראל.

"הציבור החרדי שעבר מסכת גזירות בלתי פוסקת בממשלה הקודמת, מצד יש עתיד ושות׳ שלא בחלו בשום דרך להכות, לפגוע ולהשפיל מגזר שלם רק בשל שמירת מצוות ולימוד התורה. במטרה לתקן את העוול הזה, נאבקנו והצלחנו להקים קואליציה הוגנת ושיוויונית יותר. עמדנו על זכויות משלחינו, בחקיקה, בשמירה על הזהות היהודית, ובעמידה לטובת צרכי בני הישיבות ועולם התורה, בכך קיימנו את הבטחותינו לציבור בכל הדברים בהם פגעו בנו שונאינו. לצד זאת פעלנו רבות וגדולות למען כלל האזרחים, בראייה רוחבית, חברתית לטובת מערכת הבריאות ובכל דרך שהיא".

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

גפני: "החברים גיבו אותי - אבל לא היו שם להילחם איתי"
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מסכם את מושב הקיץ ואומר: "אנחנו מסכמים מושב טוב מבחינה כללית ומבחינת הציבור החרדי, בשנתיים הקודמות עברנו דבר שאיו לו אח ורע בעולם המערבי, הציבור החרדי עבר צרות גדולות. אני שמח שאנחנו יכולים לעמוד עכשיו בסוף המושב ולהגיד שאת הדברים הרעים והעוולות האלו תיקנו. יש בזה מעלה גדולה".

גפני מתייחס לסוגיית הכותל שנשארה עדיין פתוחה ואומר: "אנחנו שומרים על הסטטוס קוו. יש דברים שאנחנו לא מדברים על זה ומה שדיברנו לא היה טוב. אין הכרה ברפורמים בשום מקרה ואופן, כולם רואים את זה בכל תחום שאנו עוברים. גם בהחלטת הבג"צ על המקוואות, גם את זה תיקנו בהחלטה סופית. אם אנחנו מדברים מנקודת הראות על הכרה ברפורמים או אי הכרה, אז הרפורמים קיבלו במושב הזה מכה קשה מאוד שלא הייתה להם הרבה זמן. בכל התחומים שמעניין אותם. מעניין אותם הלגיטימציה, ההכרה, במושב הזה הכנסת אמרה לא בא' רבתי לרפורמים ולקונסרבטיבים".

גפני מתייחס למאבקי הקרדיטים במושב האחרון ואומר: "אני לא אוהב את הנושא הזה, לא אוהב את ההתהדרות הזאת, הייתי במאבקים קשים, שילמתי מחיר פוליטי ותדמיתי גבוה אבל זה היה שווה. השגתי באופן הזה ובדרך אחרת לא הייתי משיג. נשארתי חבר עם האנשים האלו אבל היה מאבק לא קל, אחרי זה כשהכסף עובר ושהכל מסתדר פתאום יש לי חברים, אני שמח על ההצלחה הגדולה עם כל החברים שלי, הם לא היו איתי כשהיה מאבק, הם סמכו עלי, גיבו אותי, אבל הם לא היו שם".

שאלנו את גפני האם כל ההישגים האלו לא ירדו לטמיון בקדנציה הבאה עם ממשלה אחרת, והוא משיב "הכל יכול לקרות, אבל אני לא חושב שזה יקרה. כי מה שהיה בקדנציה הקודמת זה שחשבו שאפשר לשנות את הציבור החרדי והעבירו סדרה ארוכה של חוקים. היום אם חס וחלילה ינסו להביא את החוקים האלו מחדש, ילעגו להם, כי הבינו שאת הציבור החרדי אי אפשר לשנות והחוקים האלו לא יועילו לחילונים, גם כולם הבינו שאם פוגעים בציבור שלנו אנחנו מיד מתקנים".

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

פרוש: "מוחקים עוולות. כבר שכחתי מהחוק הנורבגי"
סגן שר החינוך מאיר פרוש מסכם את מושב הקיץ: "אפשר לומר שסיימנו את מושב הקיץ עם אפס תקלות, חודשים של הצלחה, זה היה מושב של לימוד דרך ארץ לכל הפוליטיקאים במדינה, שעם החרדים לא מתחילים. אם פוגעים בהם הם חוזרים ומוחקים את הכל. היו כמה דברים חשובים שכאב לנו וביזו אותנו, נושא הליבה שהסרנו השבוע מספר החוקים - לא היה עדיין מיושם, אבל עצם הדבר שלוקחים אותך לתליה ואומרים 'אנחנו נראה להם, נכפה עליהם, נשנה אותם' זה הצלחה. אנחנו בסך הכל מוחקים עוולות שהיו כי אחרת היינו נחנקים פה".

שאלתי את פרוש על החוק הנורבגי במסגרתו הכניס לכנסת את יעקב אשר: "אני כבר שכחתי מזה, אז אני לא מצביע שליברמן יהיה שר הביטחון... אבל אני נמצא פה, ותמיד אמרתי שזה נהנה וזה לא חסר, ואם זה יכול לתרום לאוירה רגועה - והיה זה שכרנו".

שר הדתות דוד אזולאי מסכם: "אני חושב שאפשר לסכם את המושב הזה שלציבור החרדי היו המון הישגים, בכל הנושא של תקציבים למקוואות, לבתי כנסיות ולמועצות דתיות הם לא דברים מובנים מאליהם. הם היו בהסכם הקואליציוני. השר דרעי וראש הממשלה פעלו ליישם את ההסכם הקואליציוני על כל המשתמע, הקמנו ועדות בנושאים בתי העלמין ובתי הדין הרבניים, הכל כדי לפעול להחזיר עטרה ליושנה. כעת אנו פועלים במסגרת הועדות לקראת תקציב 2017/18 כדי שנוכל ליישם את כל הדברים".

השר אזולאי מתייחס למינוי רבני ערים ודיינים ואומר: "במשך עשר שנים לא היה מינוי של כל כך הרבה דיינים, מונו 30 דיינים. לגבי רבני הערים כדאי שהציבור ידע, מינוי רבני ערים היא משימה לא קלה ובעניין הזה אני יכול להגיד שלצערי הרב עקב הביורוקרטיה אנחנו לא מימשנו את הרעיונות שלנו. אני רוצה לקוות שבשנת התקציב הבאה נוכל ליישם. ברצוני למנות כמה שיותר רבני ערים".

צילום: דוברות הכנסתצילום: צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

אשר: "המושב הכי טוב שהיה לחרדים"
ח"כ יעקב אשר שמסיים מושב ראשון בקדנציה הנוכחית מסכם: "בגדול זה היה מושב של עשייה בלתי רגילה ויש הישגים חסרי תקדים מבחינת הכמות. ובפרט מה שמחקנו מהקדנציה הקודמת. בנוסף יש הרבה חוקים שהיו אמורים לעלות ונעצרו בהתנגדות שלנו וע"י העירנות שלנו, למרות שיש על זה פחות שימת לב, אבל גם בקדנציה הזאת יש חוקים בעייתים שאנחנו עובדים לבלום שעה שעה (כמו חוקי הלהט"בים והחוק של רחל עזריה ברפורמה של הרבנות הראשית וכן חוק השבת). ועל זה לבד מגיע ישר כח לנציגות החרדית.

"הנושא של המעונות, משום מה החליטו בהחלטה מנהלית לצמצם ולהפחית את מספר הילדים במעונות ומצד שני לא נבנים מספיק מעונות ובעבודה סזיפית מול משרד הכלכלה שונתה ההחלטה, ובהחלטה אחת הגדילו חזרה את מספר הילדים. הדבר הזה הוא בשביל האזרח הקטן שיש לו לאן לשלוח את הילד שלו. נושא המשפחתונים שנמצא על השולחן, שיש חוסר למשפחתונים. גילינו ש4 שנים לא הוסיפו את התקציב לפי מספר הילדים שיש. יש היום אלפי תינוקות שנמצאים בהמתנה. עשינו דיון מהיר בוועדת הכספים והעלנו את הנושא שוב ושוב, ואנחנו מקווים שהשר החדש חיים כץ יפעל לשנות את ההחלטה. יש את נושא הארנונה. חוק שיזם דודי אמסלם מהליכוד ועבדו עליו הרבה על החוק הזה. חוק שבא להוריד את הסייג שאתה לא מקבל את ההנחה בארנונה אם אתה מטפל גם במשהו ארצי. הדבר יתקדם כבר בתחילת הקדנציה, אך עכשיו בוועדת הפנים העלנו את ההסתייגויות של מוסדות החינוך שהיו עד היום כמו בתי ספר תיכון עד גיל 18 ובערנות ועבודה סיזיפית העלנו את ההסתייגות לגיל 25, ובמילים פשוטות כל הישיבות הגדולות נהכוללים בתוכו. דבר שמקל מאוד על מנהלי הישיבות הגדולות.

"גם בנושא הדיור, לאחר הרבה עבודה הגיעה הצעת המחליטים שאצלי בשולחן יש 8-9 טיוטות של הצעת המחליטים עם ניסוחים שונים ועל כל ניסוח היה הרבה מריבות. מדובר בהצעה מהפכנית של מדינת ישראל ששמה יעד גם על הציבור החרדי ולא רק על הציבור הכללי. המדינה מתחייבת בצורה כזאת או אחרת לבנייה בצביון חרדי וההחלטה החשובה ביותר היא לבנות שכונות בערים גדולות. המדינה תיתן תמריצים לראשי רשויות. אני נמצא במו"מ עם ראשי רשויות יחד עם משרד השיכון על כך שייבנו שכונות חרדיות בערים גדולות. גם באלעד יכול להיות שתהיה פריצת דרך בנושא התכנון, דבר שנמצא כרגע על השולחן, גם בנושא של רכסים יש שם תוכנית שמערימים עליה קשיים אך אנו פועלים בנחישות מול הדבר הזה. האם זה המושב הכי טוב שהיה לציבור החרדי? קודם כל בלי עין הרע בהחלט כן אנחנו מתנהלים נכון. בנחישות ובחריצות ויש תוצאות. ההרגשה היא שאנחנו בסיעתא דשמיא ממלאים את רצון שולחנו".

ח"כ אורי מקלב אומר: "בס"ד הצלחנו ביום האחרון של המושב לתקן את חוק הליבה, ולהחזיר את המצב לקדמותו, אני חושב שזו הדוגמא הטובה ביותר למה שעברנו מתחילת הקדנציה.

"היו לנו הרבה ניסים בתקופה הזו, שהצלחנו לתקן את המעוות מהקדנציה הקודמת, הן בחוק הגיוס, הן בנושא הליבה והן חוק המקוואות ושאר הדברים החשובים. אנו מקווים שהסייעתא דשמיא שליוותה אותנו תמשיך ללוות את הפעילות ונזכה להמשיך לקדש שם שמים".

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

כהן: "רשמתי הישגים בשיתוף פעולה עם דרעי וליצמן"
סגן שר האוצר יצחק כהן מסכם את מושב הקיץ ואומר כי "הפעילות התאפשרה בהתאם להנחיותיו של שר האוצר משה כחלון ואודות שיתוף הפעולה, האמון וההערכה בינינו ועם בכירי משרד האוצר". כהן מונה את תקצוב המוכש"ר ותל"י בסך 50 מליון ₪ לשנה, תגבור לימודי יהדות, תקצוב שעות טיפוח למוסדות המוכשר שאינו רשמי. "הישג זה הינו שיתוף פעולה יחד עם שר הבריאות הרב יעקב ליצמן. 500 מיליון שקלים תוספת לעולם התורה, לישיבות. החזרת תקציב הישיבות למקורו, כך שיעמוד על מיליארד ו-551 מליון ₪. הבטחת הכנסה מלגה של 5505 ₪ בחודש לטובת אברכים מעוטי יכולת. מאמץ משותף יחד עם יו"ר תנועת ש"ס שר הפנים הנגב והגליל אריה דרעי ושר הבריאות ליצמן. ביטול הביורוקרטיה, בבסיס התקנה נתבקשו האברכים לסור לרשות המיסים למילוי טפסים ולהגישם למשרד החינוך. לבקשתי נרתמו בכירי רשות המיסים ומשרד החינוך, לביצוע והעברת הנתונים בניהם, באופן אוטומטי וללא התערבות האברך. מענק יתומים אושר, כ-550 אלש"ח ליתומים משני הורים בשל פעולות איבה.

"הקמת רשות פיננסית עצמאית לשוק ההון - רשות שתבטיח הגנה מיטבית ואחראית לכספי האזרחים. המטרה היא להגן על כספי האזרח... הקמת הרשות היא מהלך היסטורי... בצעד זה מדינת ישראל חוברת למדינות המפותחות בעולם שבהן רשות פיננסית אשר מבטיחה הגנה מיטבית לכספי החוסכים והמבוטחים במקצועיות וללא השפעות פוליטיות. חיסכון לכל ילד - השקעת המדינה לכל ילד בסכום כולל של 2.0 מיליאד ₪ בכל שנה. פעולה משותפת יחד עם יו"ר תנועת ש"ס ושר הפנים הנגב והגליל אריה דרעי ושר הבריאות ליצמן".

כהן מסכם: "עולם הישיבות, ילדי ישראל במוכש"ר, אברכי הכוללים, יתומי שני הורים, אזרחי ישראל וכלל ילדי ישראל--- אני חש סיפוק לבשר על שורת הטבות אלו לכולכם, זאת, בפעילות משותפת יחד עם עמיתי שלוחי מרנן... וכבר בימים אלו בפתיחתה של שנת תשע"ז אני עמל על פרויקטים, רעיונות ומיזמים חדשים להמשך רווחתכם ולטובתכם... ובתקווה לסיים את פרויקט ביטוח האברכים".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי הספיק לקיים 267 ישיבות וועדה. מדובר בשיא של ישיבות בהשוואה לקודמיו בתפקיד. באמצעות הדיונים אותם הוא קיים, הוא קידם שורה של נושאים בתחומים שונים - מניעת אפליית בנות ספרדיות ושיבוצן במוסדות, טיפול במצוקת מבנים בבתי הספר החרדים, הקטנת תשלומי הורים ופיקוח על תשלומי הביטוח, הצעת חוק שלו בעניין כבר הוגשה והיא עשויה להיכנס לתוקף כבר בשנת 2018, פתרון לגזירת המל"ג בביטול תואר שני לחרדים. מרגי מוביל לבדו את כל המהלך מול שר החינוך בנט המכהן כיו"ר מל"ג ונציגות מל"ג ות"ת והמשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד דינה זילבר.

הנושא החם ביותר והבוער המונח על שולחנו הוא נושא האפליה. הדבר בוער בעצמותיו והוא מביא את קולם של השקופים לכנסת ולמשרד החינוך. מרגי נערך לכך במהלך החורף. בחודש האחרון הוא מקיים בכל שבוע פגישת עבודה עם מנהל המחוז החרדי בעניין. יש לו שליטה מלאה בנתונים ובמספרי הבנות שפנו ולוועדת הערר ונציג מטעמו יושב כמשקיף בוועדה. "לא תהיה בת שתשב בבית" הוא הצהיר. בקיץ הקודם הוא ניהל מלחמה בעיר אלעד. המסר משם הועבר כשהבינו שהוא לא פוחד מאיש והולך עד הסוף. הוא מציין בסיפוק רשימה של ערים שבהן כבר כל הבנות שובצו ומרכז את הכוח במוקדי הבעיות. "הבשורה הגדולה היא ירושלים - הפעולות הנחושות של סגן ראש העיר צביקה כהן, הובילו לחיסול הבעיה", הוא אומר ומאמין שבמהלך השבועיים הקרובים לא תהיה בת בירושלים שלא תשובץ.

לדברי מרגי, "מכל הקדנציות שלי בכנסת זה התפקיד הכי משמעותי, תפקיד ששואב ממני את כל הזמן הפרלמנטרי, תפקיד שבו אתה מסייע לאזרחים יום יום מעט בכל דיון ובכל אלפי פניות הציבור".


גואטה: "נמשיך לתקן עוולות חברתיות"
יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור: "במושב הקיץ הצלחנו, חבריי לסיעה ואני, לקדם חוקים חברתיים רבים לרווחת הציבור כולו. כמו כן לפעול מידי יום לחיזוק צביונה היהודי של מדינת ישראל.

"אני מבקש להביע את הערכתי הרבה ליו"ר התנועה, השר אריה דרעי על סבסוד הקייטנות בפריפריות ועשייתו החברתית. ולציין שני הישגים חשובים אותם קידמתי במושב הקיץ. האחד, ביטול תשלומי ארנונה לבתי מדרש ולישיבות, והשני ביטול ריבית פיגורים לחייבים העומדים בצו התשלומים, שיעלה כהצעת חוק ממשלתית עם פתיחת המושב הבא. גם בפגרת הקיץ נמשיך לקדם נושאים דחופים וחשובים ולטפל במאות פניות ציבור המגיעות אלינו בכל עת".

ח"כ יגאל גואטה מסכם את המושב השני שלו בתפקיד חבר כנסת ואומר כי "עם סיום מושב הקיץ של הכנסת אני שמח שמאחורינו המון פניות ציבור שטופלו, ואלו שעדיין לא נפתרו – אנו עדיין משתדלים למצוא פתרון ולתת מענה תמיד, למען האזרח בכלל ולמען החלשים בפרט.

"אני חושב שיש עוד יעדים רבים שאנחנו צריכים להשיג, כמו גם ציבור ענק שאנו מחויבים לפעול למענו, כשתמיד מה שעומד לנגד עיניי שמה שאנו עושים הוא המעט שבמעט, ועוד נכונה לנו דרך ארוכה לתקן עוולות שנוצרו פה משך רבות בשנים.

"יחד עם זאת אני שמח על חוקים ודיונים שהייתה לי הזכות להיות שותף להם ובמקרים מסוימים אף להוביל אותם כשהסמל המרכזי שלהם הוא צדק חלוקתי ושוויון חברתי. היד עוד נטויה, ולפנינו משימות רבות, כולי תפילה ותקווה שתשרה ברכה במעשה ידינו ובעבודתנו".

צילום: הדס פרוש - פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש - פלאש 90
צילום: הדס פרוש - פלאש 90

מוזס: "הרשימה לא תיקבע לפי קרדיט"
ח"כ ישראל אייכלר מסכם: "מושב הקיץ היה חם מאוד, לילות שלמים ישבה הכנסת ודנה, לא בנושאי ביטחון, כלכלה ומצוקת הדיור ויוקר המחיה, אלא בדבר אחד - לבלום את הצעות החוקים של החרדים לבטל את גזרות לפיד ולאפשר לילד קטן שלומד בתלמוד תורה להמשיך ללמוד ולא לקצץ לו בשקלים האחרונים שיש לו. על זה הם עסקו לילות שלמים. שיבוא היסטריון ויבדוק את ההיסטוריה של הגטו העברי בארץ ישראל, במה עסקו בימי בין המצרים בפרלמנט של מועצת היהודים, מה יתגלה? דיברו על אלפי הטילים שאמורים ליפול חס וחלילה בכל יום? דיברו על עזה שמיליון אנשים שם רוצים להשמיד אותנו? על מצוקת הדיור? רק על החרדים, חרדים, חרדים. אין עוד מדינה שהיום יעיז בה איזה חבר פרלמנט להאשים ציבור שהם חיים על חשבון אחרים. אפילו לא על הפליטים מסוריה".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס מסכם ואומר כי "ההישגים הגדולים של המושב הם הסור מרע ועשה טוב. ביטלנו את כל גזרות לפיד". מוזס מתייחס לריב הקרדיטים בין חברי הכנסת החרדים ואומר כי "כי הרשימה של יהדות התורה וש"ס לא מורכבת מקרדיטים, הרשימה מורכבת לפי החלטת גדולי ישראל. לא מובן לי בכלל מה המלחמה הזאת, בשביל מה צריך את זה, צריך להשאיר קצת לעולם הבא כדי לקבל שכר. זה היה בושה גדולה מאוד. המלחמות אצל החרדים זלגו לרחוב החילוני. סדר הרשימה לכנסת לא ייקבע לפי הקרדיטים".
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני מאיר פרוש סיכום מושב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד