י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פיילוט בישראל: שוטרים עם מצלמות גוף - לא בהפגנות

משטרת ישראל תבחן בפיילוט מיוחד בארבעת החודשים הקרובים, שוטרים שיהיו מצויידים במצלמת גוף, שתתעד כל מפגש שלהם עם האזרחים

פיילוט בישראל: שוטרים עם מצלמות גוף - לא בהפגנות
אלי שלזינגר


לאחר עבודת מחקר שנערכה במשך כשנה, משטרת ישראל תבחן בפיילוט מיוחד בארבעת החודשים הקרובים, שוטרים שיהיו מצויידים במצלמת גוף, שתתעד כל מפגש שלהם עם האזרחים.

במסגרת הפיילוט, יצויידו כ-150 שוטרים ושוטרות בחמש יחידות ברחבי הארץ: בתחומי גזרה של מרחב איילון, תחנות זבולון, פתח תקווה, באר שבע וביחידת התנועה במרחב הדרומי, כאשר הפיילוט יתרחב בהתאם לתכנית המבצעית והאפקטיביות הנבחנת. אם עד היום מפגש עם שוטרים תועד בדרך כלל על ידי אזרחים, מהיום יהיה תיעוד גם מהצד של השוטרים. מהמחקרים שנערכו עד כה, עולה כי כאשר יש תיעוד, כולם נוהגים ביותר איפוק הן מצד האזרח והן מהצד של השוטר.



איך זה יעבוד? המצלמה אשר נבחרה בקפידה מסוגלת לצלם במשך 8 שעות. שוטר אשר נתקל באירוע שהוגדר שצריך לתעדו, הוא ילחץ על כפתור המצלמה שיתחיל בנוסף לצילום - גם להקליט.

מתי השוטר יפעיל את המצלמה? שוטר הנושא מצלמה יפעיל אותה בכל מפגש עם אזרח במסגרתו הוא פועל מכוח מסכויותיו על פי חוק. לדוגמא, עיכוב/מעצר, עריכת חיפוש, הגעה לזירת עבירה וביצוע פעולות חקירה בשטח. לעיתים, השוטר לא יפעיל את המצלמה כאשר מדובר באירוע דחוף ובהול שהתערבותו גוברת על הצורך להפעיל את המצלמה. במקרים אלו השוטר מונחה להפעיל את המצלמה בהקדם האפשרי. מתי שוטר לא יפעיל מצלמה? בבתי חולים ומרפאות, מוסדות חינוך וחוסים.



בסיום הטיפול כאשר השוטר חוזר לניידת, הוא מכניס את המצלמה לתושבת, רואה את הוידאו וכותב דו"ח פעולה. בסיום המשמרת כשהוא חוזר לתחנת המשטרה הם פורק את המצלמה למתקן מיוחד שמשייך כל סרטון למספר האירוע, והתיעודים נשמרים יחד עם תיק החקירה.

באופן כללי, כל ההנחיות בעניין טרם נקבעו סופית וגם דגם המצלמה עדיין לא נקבע. ישנם עוד הרבה שאלות ותהיות לגבי השימוש במצלמות, וההחלטה בעניין תהיה רק לחאר סיום הפיילוט.

במידה והפיילוט יצליח, "השאיפה היא להגיע עד כדי 8,000 מצלמות", אמר תת ניצב יוסי בכר, סגן מפקד מחוז ת"א שהוביל את הפרויקט. מה העלות? כמה עשרות מיליונים. המשרד לביטחון הפנים כבר תקצב 40 מיליון ש"ח לתשתיות מיחשוב לפרוייקט והציוד לפעילות.



"פרוייקט השוטר המצלם הוא קודם לכל דבר אחר, חלק מתפיסת המניעה המצבית. במקרה זה זו מניעה מצבית הדדית: שוטר מרוסן ואזרח מרוסן" אמר מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך בשיחה לעיתונאים בחולון. "עד כה כולם צילמו את השוטר והוא היחיד שלא צילם. כל סרט וידאו שעלה לרשת, הציג כל סרט אפשרי, חוץ מאת ה"סרט" שהשוטר ראה כאשר הפעיל את סמכות השיטור. כדי לבחון את התנהגות השוטר, זה הסרט היחיד הרלוונטי!" אמר אלשיך.



השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי "פרוייקט מצלמות הגוף הינו פורץ דרך ברמה העולמית כיוון שאין שום משטרה לאומית שציידה את כל שוטרי השטח שלה במצלמות המתעדות את פעילותם" אמנם כחלק מתהליך הלמידה יצאו שוטרים למדינות שונות שם נעשה שימוש במצלמות, אך על פי התכנון בישראל השימוש יהיה לכל שוטר ושוטר ותיעוד של כל אירוע. "אני בטוח שהפרוייקט יגביר את אמון הציבור במשטרה והוא גם ימתן את התנהגות השוטרים וגם ישפיע על יחס האזרחים לשוטרים ברחוב. כך קרה בכל עיר בה הופעל הפרוייקט. במדינה כה רב תרבותית כמו שלנו יש לאמון הציבור במשטרה חשיבות אדירה והשפעה על הלכידות והחוסן החברתי".

ההיקף הטכנולוגי של הפרוייקט, החל מכמות המצלמות ועד אמצעי הפריקה והאחסון בחוות שרתים מאובטחת, נחשב מהמתקדמים בעולם, ואפיון המצלמה מחייב רזולוציות צילום ואחסון מותאמים, מפתח עדשה רחב, עמידות, אורך סוללה גבוה, טעינה ופריקת חומר באופן מאובטח, זאת בליווי מערכת שליטה ובקרה נדרשת.

ואם שאלתם את עצמכם האם בהפגנות השוטרים גם יתעדו באמצעות מצלמות הגוף, התשובה היא לא.
מצלמות גוף משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד