כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סכנת התייבשות: הרגילו את הילדים לשתות

בקיץ מוטלת עלינו האחריות יותר מתמיד לוודא שהילד שותה מים בכמות הנדרשת, ועל הדרך זו הזדמנות להרגיל אותו לשתות נכון הכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות •

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

אחת הסכנות המרכזיות בקיץ, נובעת מהחום הרב ומכך שאנו שוכחים לעיתים לשתות כנדרש. בעוד מבוגרים לרוב אחראים יותר ומורגלים בשתייה סדירה, הרי שבכל הנוגע לילדים האחריות מוטלת עלינו, ההורים, לוודא שהם שותים באופן נכון ובכמות מספקת.

החום, הלחות והנטייה לפעילות יתר בקיץ גורמים להזעה מוגברת (זה טוב) ומחייבים להעלות את כמות השתייה. ילדים נוטים לשכוח שהם צמאים, בייחוד בעת פעילות חברתית בחוץ או בסביבת סכנת ההתייבשות מאיימת יותר דווקא כשפעילים במעמקי סביבה רטובה - בים או בבריכה.

במים הגוף מאבד נוזלים לא פחות מאשר בפעילות יבשתית, אולם לא חשים בכך במועד. הגוף בנוי בצורה כזו שהוא חש צימאון באיחור, כשתהליך ההתייבשות כבר החל. לעומת זאת תחושת הרוויה מופיעה מהר מאד, גם אם לא החזרנו לעצמנו את כל הנוזלים שהיו חסרים לנו.

אמנם כשמדובר באוכל לא רצוי ללחוץ את הילד לאכול, אך כשמדובר בשתייה מומלץ להשקות אותו במים גם אם הוא טוען בתוקף שאינו צמא, במיוחד בעת טיול או משחק. הפעילות הגופנית בחוץ צריכה להתבצע רק בשעות שאינן מסוכנות מבחינת קרינת השמש ועומס החום – עד 10:00 בבוקר או אחר הצהריים מהשעה 16:00 ואילך.

יש לחנך את הילדים לשתות גם כשהם לכאורה לא צמאים. הרגילו אותם לקחת עימם בקבוק מים לכול מקום. הנחו אותם על ידי מתן דוגמה אישית ללגום כמה לגימות, לנוח כדקה ואז שוב לשתות לגימות נוספות. מעודף מים לא אירע עדיין שום נזק.

בקיץ הילדים זקוקים ל- 5-6 כוסות מים ביום, בעוד שמתבגרים זקוקים לכ-8 כוסות ביום. מים עדיפים כמובן על שתייה ממותקת, אבל גם אם לילדים יש העדפה לשתייה ממותקת, נסו לכוון לשתייה בעלת מתיקות מופחתת כמו מים בטעמים, מיצים טבעיים מהולים, תה קר עם מעט סוכר או דבש. נצלו את ההזדמנות לחנך לשתיית מים כשהילד צמא, מיד לאחר פעילות גופנית מאומצת או במהלכה, אף כהתניה להמשך השתתפותו בפעילות.

מותר גם לשתות כוס מיץ אחת מדי פעם, למרות שהיא עלולה להכיל אף כ-5 כפיות סוכר. שתיית מיצים או משקאות קלים הופכת לבעיה כאשר שותים הרבה יותר מכוס אחת ביום. שתייה מתוקה מהווה גורם עיקרי להשמנת ילדים ולנזקים נוספים כמו עששת ו'סתימת תיאבון'. הדברים תקפים גם לגבי שלגונים וקרחונים אם הם באים על חשבון אכילה מסודרת של מזון בריא, הכולל רכיבים תזונתיים חיוניים. הדרך המומלצת להרגיל ילדים לשתות מים, היא לא להחזיק בבית משקאות ממותקים. כמו בכל נושא, גם כאן מתן דוגמה אישית לאורך זמן מועילה יותר מכל.
התייבשות שתיה קיץ מכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד