כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הגזמנו עם חגיגות קולינריות בתשעת הימים

ערב ראש חודש אב, יום טוב קליין תוהה האם תפריטי דגים מיוחדים ומשובחים ומנות חלביות יוקרתיות שהוכנו במיוחד לתשעת הימים - הם הביטוי ההולם ל'משנכנס אב ממעטים בשמחה'?

דגים. צילום: רויטרס
דגים. צילום: רויטרס

בימים אלו אנו נמצאים בעיצומם של ימי בין המצרים, וכבר מחר, יום שישי, ניכנס לתשעת הימים של חודש אב.

כולנו מכירים את הגמרא במסכת תענית "משנכנס אב ממעטין בשמחה" וכבר כתבו הראשונים וכך נפסק בהלכה שהחל מראש חודש אב, ולספרדים החל משבוע שחל בו תשעה באב - אין לאכול בשר ויין מכיוון שאין שמחה אלא בבשר ויין.

והנה בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שלילית ההולכת ומתגברת של יציאת משפחות חרדיות לבילוי במסעדות דגים וגבינות דווקא בעיצומם של תשעת הימים.

דפדוף פשוט במגזיני העיתונים החרדיים מגלה לנו תפריטי דגים מיוחדים ומשובחים, מנות חלביות יוקרתיות שהוכנו עבורינו על ידי מיטב השפים והכל מתואם במיוחד לתשעת הימים.

הגדילה לעשות בשבוע האחרון אחת מהמחלבות הגדולות בארץ כאשר הנפיקה חוברת מהודרת של מתכונים חלביים מיוחדים ומפנקים ממיטב השפיות במגזר החרדי שחולקו בעיתוני סוף השבוע.

גם הפיצריות, יצרני גלידות השמנת למיניהם וסוגיהם לא מפספסים את ההזדמנות למכור את מרכולתם לציבור שומר הכשרות. ואכן בשנים האחרונות אחוזי המשפחות החרדיות היושבות במסעדות החלביות במרכזי הבילוי, בקניונים ובפיצריות הולכת וגדלה משנה לשנה דווקא בעיצומם של תשעת הימים.

וכאן נשאלת השאלה, האם זו כוונת המחוקק? הרי הסיבה כתובה במפורש שאין לאכול בשר בגלל שבשר מביא שמחה.

כמובן שאין לנו להוסיף חומרות חדשות מעבר למה שקבעו גדולי הראשונים ואין טעם לאסור אכילת דגים וגבינות, ובוודאי אין כוונתי שיאכלו לחם צר ומים, ברור שניתן לאכול דגים וגבינות וכל מה שאנו זקוקים לו לקיום הגוף ואף לדאוג לילדים לאוכל מזין טעים ובריא, אבל מכאן ועד להפוך את הימים הללו לחגיגה קולינרית? האם לא הגזמנו? הרי כאמור כל מטרת הגזירה היא כדי להימנע משמחה וחגיגות.

ניתן להבין את האינטרסים של בעלי המסעדות ויצרני המזון להגדיל את המכירות בימים האלו, אך מדוע אנו צריכים לוותר על עקרונותינו בשביל מיקסום הרווחים שלהם?

לכן כשאתם מגיעים לסופר לערוך את הקניות עם ילדיכם לקראת תשעת הימים, עצרו מעט. עשו חושבים לפני שאתם מעמיסים את עגלת הקניות - כי זה בדיוק הזמן המתאים להנחיל ולחנך את הילדים שבתשעת הימים אנו מסתפקים במועט, ואת הפינוקים נשאיר לימי בין הזמנים הבאים עלינו לטובה מיד לאחר תשעה באב.

ולגבי מסעדות הדגים והגבינות? ניתן לגזור ולשמור את הפרסומות ולצאת בבין הזמנים. וכפי שנאמר כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
תשעת הימים יום טוב קליין דגים ממעטים בשמחה חלבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד