י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הקומבינות של חמאס: סוכן סמוי גנב כספים

סוכן חמאס השתחל לעמדה בכירה בארגון World Vision ותיעל את רוב כספי הסיוע לחמאס בדרכים שונות ויצירתיות

הקומבינות של חמאס: סוכן סמוי גנב כספים
אילוסטרציה

כתב אישום הוגש נגד מחמד חלבי, בכיר בארגון הסיוע הבינלאומי World Vision, החשוד כי העביר עשרות מיליוני דולרים לחמאס.

הותר לפרסום, כי בפעילות משותפת של שרות הביטחון הכללי, צה"ל ומשטרת ישראל, נעצר לפני כחודשיים מחמד ח'לבי, מנהל סניף ארגון הסיוע WORLD VISION ברצועת עזה, שבחקירתו בשב"כ עלה כי פעל עבור הזרוע הצבאית של החמאס מתוך ארגון הסיוע ההומניטרי וניצל את תקציבו ומשאביו של הארגון לתועלת החמאס.

חלבי בן ה-38, תושב כפר ג'בליה ופעיל חמאס, עובד ארב"ל בכיר (האגף לארגונים בינלאומיים)המשמש כמנהל הסניף הרצועתי של ארגון WORLD VISION נעצר ב-15 יוני במעבר ארז, כשעשה את דרכו בחזרה לרצועת עזה.

ארגון World Vision - ארגון NGO אמריקאי הנחשב לאחד מארגוני הצדקה והסיוע ההומניטרי הגדולים בעולם, נתמך בעיקר על ידי ממשלות מערביות והאו"ם. בחקירת חלבי בשב"כ עלה כי הוא היווה גורם מרכזי ומשמעותי עבור הזרוע הצבאית של החמאס, וכי פעל למעשה עבור הזרוע הצבאית של החמאס מתוך ארגון סיוע הומינטרי בין לאומי וניצל וניתב את תקציבו ומשאביו של הארגון לתועלתו של החמאס.

מחמד ח'לבי הינו איש חמאס עוד מצעירותו, אשר עבר הכשרה ארגונית וצבאית בתחילת שנות ה-2000- ובשנת 2005 הוחדר חלבי ע"י החמאס לשורות ארגון World Vision, וזמן קצר לאחר מכן החל לבצע פעילות ביטחונית עבור הזרוע הצבאית של החמאס שעיקרה ניצול כספי הארגון לטובת סיוע להתעצמות חמאס. במשך השנים התקדם בהיררכיית הארגון, עד אשר מונה למנהל הסניף הרצועתי של הארגון במסגרתו שלט בתקציב, ציוד וחבילות סיוע בשווי עשרות מיליוני דולרים.

ח'לבי מסר כי "סומן" על ידי החמאס כבעל פוטנציאל טוב להחדרה לארגון World Vision היות והינו בן למשפחת עובד או"ם, ח'לבי עצמו עבד בעברו בתכנית הפיתוח של האו"ם, תכנית UNDP, במסגרתה סייע לחמאס על ידי העסקת "חקלאים" באזורים סמוכי גבול לישראל, אשר בפועל שימשו כתצפיתנים של החמאס.

בחקירתו מסר אודות מנגנון שיטתי ומתוחכם של העברת כספים לחמאס שלדבריו הביא לכך שכ-60% מתקציבו השנתי של הארגון הועבר בפועל לידי החמאס. לשם כך - יזם וקידם ח'לבי הקמת פרויקטים הומניטריים והקמת אגודות חקלאיות פיקטיביות, ששימשו הן ככיסוי להעברת הכספים לחמאס והן לטובת הגדלת היקף הכספים שמוזרמים לסניף הרצועתי.

בין הפרוייקטים והאגודות שיזם - פרוייקט בניית חממות לחקלאים, פרויקט שיקום אדמות חקלאיות, פרויקט סיוע נפשי ובריאותי לתושבי רצועת עזה, פרוייקט סיוע לדייגים, מרכז לטיפול במוגבלים פיזית ושכלית, אגודות לחקלאות ועוד, כאשר כל אלה, כאמור, משמשים צינור להעברת כספים לחמאס.

את הכספים שהקצה ארגון world vision לאגודות החקלאיות ולפרויקטים השונים העביר לחמאס בדרכים שונות, בהן - רישום כוזב של פעילי חמאס כעובדים בפרויקטים של הארגון, הנפקת חשבוניות ודרישות תשלום פיקטיביות כאשר את ההפרש שקיבל מהארגון העביר במזומן לחמאס, הסבת צ'קים של הארגון לפקודת פעילי חמאס וכו'.

לצד זאת, מהחקירה עולה שהדרך המרכזית באמצעותה פעל להשגת כספים עבור החמאס הינה ביצוע מכרזים פיקטביים ברצועת עזה בעבור פרויקטים של הארגון, כאשר החברה "הזוכה" מודעת לכך ש-60% מכספי הפרויקט מיועדים לחמאס. כך לדברי הנדון, דאג לזמינות שוטפת של כסף מזומן לטובת החמאס.


האלוף מרדכי לתושבי הרצועה: "חמאס קובר אתכם"

לדברי ח'לבי, הכספים שהעביר לחמאס היו מיועדים בעיקרם להתעצמות הזרוע הצבאית ובתוך כך בעבור חפירת מנהרות תוך מתן תגמול ע"ב קצב התקדמות החפירות, בעבור בניית מוצבים כאשר נותן כדוגמא מוצב בשם 'פלסטין' שנבנה במהלך 2015 ותוקצב כולו מכספי סיוע ובעבור עסקאות רכישת אמצעי לחימה. כמו כן, חלק מהכספים שימשו לתשלום משכורות של פעילי חמאס, ובמקרים מסוימים לקחו לעצמם בכירים בזרוע הצבאית של החמאס סכומי כסף גדולים מאוד לטובת צרכיהם האישיים.

בנוסף, מהחקירה עולה כי ח'לבי ניצל את משאבי ארגון world vision לטובת מתן סיוע לוגיסטי משמעותי בעבור הזרוע הצבאית של החמאס. גם הסיוע הלוגיסטי פעל כמנגנון משומן ומתוחכם במסגרתו הועברו כ-60% ממשאבי הארגון לטובת החמאס. בתוך כך, מתאר ח'לבי כי העביר באופן שוטף לחמאס ציוד שהזמין בעבור ארגון world vision אשר לכאורה היה מיועד לסיוע חקלאי. הציוד כלל בין היתר, ברזל, ציוד חפירה, צינורות, חומרי בנייה וכו', אשר שימשו בפועל לבניית מוצבי חמאס ולחפירת מנהרות.

כפי שהשתמש בפרוייקטים ההומניטריים אותם יזם לטובת העברת כספים לחמאס, כך פעל גם באשר לסיוע הלוגיסטי שהעניק לחמאס. כך למשל, פרויקט בניית החממות אותו יזם אפשר העברת חממות להסתרת נקודות חפירה ופרויקט שיקום דייגים פיקטיבי שאפשר הקצאת סירות מנוע וחליפות צלילה למערך הימי של חמאס. לצד האמור, פעל באופן שוטף להקצאת ציוד לחמאס באמצעות הסוואה של מחסני חמאס כמחסנים של ארגון world vision, וכך, משאיות של הארגון שעשו את דרכן ממעבר כרם שלום, פרקו את הסחורה במחסנים של החמאס במקום במחסני world vision הלגיטימיים, היה נלקח באישון לילה על ידי פעילי חמאס.

לדברי ח'לבי, הסיוע ההומניטרי שהוענק בפועל לתושבי רצועת עזה, ניתן כמעט באופן מוחלט, רק לפעילי חמאס ולבני משפחותיהם, כך שתושבי רצועת עזה, שאינם פעילי חמאס, כמעט ולא זכו לסיוע כלשהו למרות מצוקתם. וזאת, יש לומר, בניגוד לנהלים הרשמיים של ארגוני הסיוע ההומניטרי הפועלים ברצועה. בהקשר זה יצוין כי ח'לבי סיפק באמצעות ארגון world vision, לדבריו, מדי חודש אלפי חבילות מזון, מוצרי בסיס וציוד רפואי לפעילי הזרוע הצבאית של החמאס ובני משפחותיהם.

במהלך החקירה התקבל מידע רב אודות גורמים נוספים ברצועת עזה שניצלו את עבודתם בארגונים רגישים, בהם ארגוני סיוע הומניטרי ומוסדות או"ם, בעבור החמאס. "מדובר בחקירה משמעותית וחשובה, הממחישה, מעל לכל, את הניצול הציני והבוטה של החמאס את כספי ומשאבי ארגוני סיוע הומניטרי בין לאומיים שמקורם בכספי סיוע של מדינות מערביות, ומיועדים לסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה" אומרים בשב"כ, "כאשר בפועל, הכספים והמשאבים הועברו באופן שיטתי לשורות הזרוע הצבאית של החמאס לטובת המשך התעצמותה הצבאית".

היום הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום כנגד חלבי, וכן בקשה לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.
חמאס world vision סיוע כספי ארגון טרור רצועת עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד