י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בלי בושה: כך מעוותים נתונים וכותרות ומסיתים נגד החרדים

תחת כותרת מעוותת ונבזית פורסמה ידיעה מסיתה ב"ערוץ 2" על כך שהחינוך החרדי יקבל מאות מיליונים עבור חוגים - על חשבון בתי הספר הממלכתיים. אלא שמתברר שהכסף יועבר לכלל התלמידים. גפני ל"בחדרי": "הכרזת מלחמה" • כל הפרטים

ילדים חרדים. אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)
ילדים חרדים. אילוסטרציה (מנדי הכטמן, פלאש 90)

בחדשות "ערוץ 2" פתחו אמש (רביעי) את המהדורה המרכזית עם אייטם מסית ודוחה כנגד החרדים. הכתבת הפוליטית דפנה ליאל הציגה מסמך מתוך חוק ההסדרים שצפוי להיות מאושר בחודשים הקרובים, בו לכאורה מועברים לא פחות מכחצי מיליארד שקלים עבור חוגים לתלמידי החינוך החרדי, זאת על חשבון קיצוץ שעת לימוד בבתי הספר הממלכתיים.

כותרת הידיעה במהדורה המרכזית הכריזה: "מאות מיליונים לחינוך החרדי. בחוק ההסדרים יועברו כחצי מיליארד שקלים לחוגים לתלמידים חרדים שלא למדו ליבה. המקור התקציבי: קיצוץ שעת לימוד מכל שאר התלמידים". בגוף הידיעה נאמר כי חלק מהתקציב יופנה לחינוך החרדי.

הידיעה פורסמה כבר מספר ימים קודם לכן ב"דה מרקר", ואף היא הוצגה עם כותרת בעייתית בה נכתב: "חוגים לחרדים על חשבון שעות הלימוד של תלמידי בית הספר". בכותרת המשנה נכתב: "מטיוטת חוק ההסדרים עולה כי כ–500 מיליון שקל יקוצצו מתקציב שעות הלימוד השנתי של כלל תלמידי מערכת החינוך ויועברו למימון חוגים לתלמידים חרדים ולתלמידי יישובים במעמד כלכלי נמוך".

בסעיף המדובר נכתב: "הגדלת תקציב החינוך הבלתי פורמלי תמומן באמצעות הפחתה של שעת לימוד שבועית אחת מכל מערכת החינוך למעט גני הילדים החל משנת הלימודים תשע"ח".

אלא שמתברר כי הכספים אכן יועברו לחוגים, אך מי שיהנה מהם הם תלמידים מכל הזרמים, כאשר החרדים יקבלו אולי נתח מסוים מהתקציב. כך ייצא שהתלמידים החרדים ברשתות החינוך העצמאי והרשת של ש"ס אכן ייהנו אף הם מהתקציב, אך במקביל גם להם תקוצץ שעת לימוד שבועית. בנוסף, טרם ברור האם תלמידי מוסדות הפטור ייהנו מהתקציב. אם כל זה לא מספיק, ייתכן שהנציגים החרדים בכלל יתנגדו לסעיף.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "רק נגד החרדים יכולים כתבים לכתוב בלי להעביר ביקורת על עצמם, מבלי לבדוק את העניין. על ציבור אחר הם לא עושים את זה".

"מדובר בפסקה מחוק ההסדרים בנוגע להעברת כסף מהחינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי. באחת המפלגות חשבו שהחינוך הבלתי פורמלי זה החינוך החרדי. ולא היא. זה לא נכון עובדתית. המשיח לא הגיע ואף אחד לא מעביר כסף מתלמידים החילונים לתלמידים החרדים מבלי הסכם קואליציוני. סתם מישהו התנדב באוצר להעביר את הכסף הזה? אנשים בורים ועמי ארצות, הם לא יודעים איך המערכת עובדת".

לדבריו, "החינוך הבלתי פורמלי נמצא בכל המערכות - בעיקר בממלכתי ובממלכתי דתי. אני לא בטוח שמוסדות הפטור ייהנו מזה. התוצאה של ההחלטה הזו היא לא תהיה יותר כסף לחינוך החרדי. אני חושב שאנחנו נתנגד לזה. מי שפרסם את זה התבלבל בין הבלתי פורמלי לחינוך החרדי. ברשתות של החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני יקבלו, אבל להם גם יורידו שעת לימוד שבועית.

"אנחנו בניגוד לעיתונאים וחברי כנסת שרוצים רק לתקוף את החרדים ומגלגלים עיניים לשמיים ואומרים שרוצים לדאוג לנו, כשזה יגיע לביצוע, נלמד את זה ונחליט. לפי מה שאני רואה עכשיו - אני חושב שנתנגד לזה, אבל עדיין מוקדם לומר, כי דווקא אנחנו נפגע יותר מכולם".

על כך שערוץ 2 בחר לעלות עם הידיעה הזו ולפתוח את המהדורה עמה, אמר גפני: "זה נראה כמו הכרזת מלחמה".

ובחזרה לליאל. הכתבת פרסמה את הדברים בחשבון הטוויטר שלה וספגה ביקורת קשה. עוזרו של גפני, יועץ התקשורת ירח טוקר, כתב לליאל: "'החינוך הבלתי פורמלי' קיים בכל בתי הספר, זה לא 'המוכר שאינו רשמי'. אגב, נראה לך שיתנו לחרדים תוספות בלי שידרשו? חינוך בלתי פורמלי זה לא חרדים אלא כל ילדי ישראל, ולהציג את זה שרק החרדים מקבלים על גב החילונים, זה לא נכון. המשיח לא בא עדיין. לא יתנו לחרדים מתנות חינם אם זה לא מופיע בהסכם הקואליציוני. הסעיף לא מדבר על חרדים אלא על 'בלתי פורמלי'".

העיתונאי בני רבינוביץ (גילוי נאות: אביו של כותב השורות א.ר.) הגיב לליאל וטען כי מדובר בכתבה המגיעה מבית מדרשה של זהבה גלאון ומרצ: "הערב נפתחה המהדורה עם כתבה מסיתה, שהוכנה לפרטי פרטים, בחדרי סיעות מרצ ויש עתיד. הצגת את הקיצוץ רק ב"אשמת" החרדים. אם לא די בכך, כשבאים ורוצים לתת חוגים להשלמת לימודים, גם זה לא בסדר".

ליאל מצידה טענה כי ניסתה להשיג את תגובתו של גפני, אך ללא הצלחה. "ולכן את מקבלת ומשדרת כל שקר והסתה של גלאון? זו תקשורת הוגנת? עזבי תקשורת, זו הגינות אנושית מינימלית?" הגיב רבינוביץ.

דפנה ליאל מסרה בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "המסמך של משרד האוצר מדבר בעד עצמו והכל כתוב שחור על גבי לבן". בנוגע לכותרת שניתנה לידיעה מסרה ליאל: "הטקסט המלא היה מאד ברור".

מ"דה מרקר" נמסר בתגובה: "אנו לא רואים בעיה בבחירת הכותרת. מדובר בכתבה אינפורמטיבית וללא פרשנויות".
ערוץ 2 דה מרקר הסתה חרדים דפנה ליאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד