י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המאבק בעדה: מקימים "חכמת לב המקורית"

המאבק סביב החשיפה כי המוסד של העדה החרדית נוטל תקציבים מהמדינה עולה שלב - לאחר שמנהל המוסד לא שעה לפסק הבד"צ, התכנסו רבני קהילות הקנאים והודיעו על פתיחת מוסד חילופי

מוסד חכמת לב במאה שערים. צילום: בחדרי חרדים
מוסד חכמת לב במאה שערים. צילום: בחדרי חרדים

המאבק שמסעיר את חוגי 'העדה החרדית' בירושלים סביב מוסד 'חכמת לב' שנחשף ב'בחדרי חרדים' כי הוא לוקח כסף מהמדינה בניגוד לדעת הורי התלמידות, מסרב להירגע.

בשבועות האחרונים מסתמנת החרפה במאבק - ל'בחדרי חרדים' נודע כי לאחר שביצוע פסק הדין של הבד"ץ בעניין התעכב, הודיעו הקנאים השבוע על הקמת מוסד חדש שישא את השם 'חכמת לב המקורית'.

"חכמת לב" הוקם ע"י הנהלת העדה החרדית לפני כחמש עשרה שנה לאחר שהמוסד "בנות רחל" החל לקבל תקציבים מהמדינה, בהנהלת העדה החרדית מינו אז את אלתר קויפמן מתורה ויראה למנהל המוסד, ואת רעייתו למנהלת.

אולם כפי שהתפרסם בבחדרי חרדים - לפני כארבעה חודשים, התגלה שזה למעלה משלש שנים שהתלמידות של המוסד רשומות במשרד החינוך על שם עמותה אחרת, שאף שילמה את המשכורות של המורות ב"חכמת לב" חודשים רבים. צריך להבין כי במקביל מנהל המוסד אף גייס מליונים בקרב נגידי סאטמר בחו"ל, ובקרנות שתומכים רק במוסדות על טהרת הקודש.

מי שעורר את תשומת הלב לפרשה היו הורי התלמידות שהבחינו שפקחי משרד החינוך נעשו אורחי קבע במבנה של המוסד, וכמו"כ שיפצו את הגנים באופן שיתאים לתקנים של משרד החינוך. כל אלה ועוד הביאו לכך שההורים פנו להנהלת 'העדה החרדית' לבירור הענין.

פרסום הדברים עורר זעם רב בקרב כל קהלות העדה החרדית, כאשר המנהלים של המוסד שהוקם בכדי ללחום את מלחמת החינוך בטהרה מעלו מעילה חמורה וקיבלו תקציבים שמנים ממשרד החינוך, תוך כדי שהם מקבלים גם מליונים מסאטמר בחו"ל. כפי שההורים מציינים, גם שכר הלימוד שהם משלמים הוא היקר מבין כל מוסדות הקנאים.

לטענת הקנאים, כאשר הנהלת העדה החרדית החלו לברר את הדברים מול המנהל הרב קויפמן טען שלא ידע כלום על כך, ושאנשים אחרים לקחו מבלי ידיעתו. הקש ששבר את גב הגמל היתה העובדה שעד לרגע זה המנהל לא הסכים להעביר הודעה רשמית למשרד החינוך על הפסקת התקציבים על שמות תלמידות "חכמת לב".

כאשר רוב השאלות נותרו ללא מענה הבהירה הנהלת 'העדה' לקויפמן שהוא יצטרך להתפטר, והציעו לו מספר מהלכים כשהוא כבר מביע את הסכמתו לכך. אך אחרי שהתייעץ עם תומכיו וידידיו התבצר בעמדתו והחליט שפניו למלחמה והוא לא יעזוב מרצון את כסא הנהלת המוסד.

כאשר הדיונים לא הניבו פרי, המקרה הובא בפני הבד"ץ לפני שלושה שבועות כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', ובהרכב מלא של הבד"צ נפסק להחליף מיידית את הנהלת המוסד הגשמית והרוחנית. בשל סירובו של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך לחתום על הפסק, ביצוע הפסק התעכב בינתיים.

כאשר הפלג הקיצוני יותר ב'עדה החרדית' ראו שהפסק מתעכב החליטו לצאת מעצמם להפגנות יום -יומיות מול המוסד, כאשר השבוע באחד מההפגנות הנהלת המוסד אף הביאו כלבי שמירה שנעמדו מול המוחים להבריח אותם. המאבק הבלתי מתפשר וההפגנות מול בית הספר קיבלו השבוע תמיכה משמעותית מכיון סאטמר, כאשר העיתון של סאטמר "דער איד" יצא בדיווח נרחב ומפורט על הגילויים על מה שקורה במוסד, ועל המאמצים הבלתי נדלים של הנהלת העדה החרדית להוציא את המוסד מלהיות מתוקצב ע"י משרד החינוך הציוני.

השבוע התקיימה אסיפה של רבני ומנהיגי קהלות הקנאים בירושלים בביתו של האדמו"ר ממשכנות הרועים, בה השתתפו הגרי"ד טורצין מנהיג דקהל הפרושים, הגרמ"ז זורגר דומ"צ דקהל סאטמר בירושלים, הגר"מ קרמר ממנהיגי קהל ברסלב, הגרח"צ טייטלבוים אב"ד קהל סאטמר בירושלים, ועוד. באסיפה גם נכחו כמה חברים מהנהלת העדה החרדית שהביאו את פסק הביד"צ בפני הרבנים. החלטת האסיפה היתב לעשות הכל בכדי לקיים ולבצע את פסק הבד"ץ בהקדם האפשרי.

בתום האסיפה ביקרו חלק מהרבנים בביתו של הגרמ"ד סולובייצי'ק הנחשב כרבו של קויפמן, והבהירו לו את פסק הבד"צ. הגרמ"ד הסכים עמם ואמר שמעולם לא חשב לחוות דעה נגד פסק הבד"צ.

כאמור ל'בחדרי חרדים' נודע כי בד בבד הקנאים הודיעו השבוע על הקמת מוסד חדש שישא את השם "חכמת לב המקורית", ויפתח את שעריו כבר בשנת הלימודים הבאה. 'בחדרי חרדים' חושף היום כי כבר בימים האחרונים הוגשו להנהלת העדה החרדית עצומה עם חתימות של כשלש מאות מהורי התלמידות המצהירים שבאם ההנהלה הנוכחית לא תתחלף מיידית, הם יוציאו את צאצאיהם מהמוסד ויכניסו אותם למוסד החדש ההולך ומוקם בימים אלו.

מנהל המוסד הרב אלתר קויפמן הגיב ל'בחדרי חרדים': "אני לא עונה בטלפון על דבר שנמצא בהנהלת העדה החרדית. אנו לא משתפים פעולה עם אתרי אינטרנט".






חכמת לב אלתר קויפמן תקציבים מדינה מוסד חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד