ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

תבינו, דונלד טראמפ זה הטירוף בהתגלמותו

נחמיה שיינפלד מבועת מהרעיון שמגיש הריאליטי עם הפה הגדול ישלוט בכפתור הגרעיני וינהיג את העולם החופשי • טור אורח

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

בחירות 2016 כבר מזמן הוגדרו בארצות הברית כמוזרות ביותר בהיסטוריה. מצד אחד לראשונה אי פעם הוצבה אשה כמועמדת לנשיאות. ולא סתם אשה אלא מי שכבר השתכנה בבית הלבן כגברת הראשונה. ומהצד השני מינתה המפלגה הרפובליקנית מועמד יוצא דופן, כמעט חייזר, מועמד חיצוני אאוטסיידר שכל קשר בינו לבין המפלגה, ואפילו בינו לבין הפוליטיקה - הינו מקרי לחלוטין.

טרם נבחן מעט לעומק את מועמד המפלגה הרפובליקנית, הרשו לי תזכורת. נשיא ארצות הברית אינו נשיא ארה״ב בלבד, הוא המנהיג של העולם החופשי, מנהיג שאצבעו על הכפתור הגרעיני המפחיד ביותר, מנהיג האמור לשמש כתריס האחרון אל מול כל המנהיגים המושחתים, הטרוריסטים המטורפים, וכל שאר המאיימים על הציויליזציה השברירית שלנו. אמר פעם מי שאמר: אם הנ״ל יבחר לשלטון, אאלץ להגר למדינה אחרת. אבל אם מטורף יבחר לנשיאות ארה״ב אין לנו לאן להגר, נצטרך למצוא פלנטה אחרת, וטיסות החלל התיירותיות של וירג'ין אטלנטיק עדיין אינן פועלות.

מר טראמפ סיפק בשנה האחרונה כזה שלל של התבטאויות מפחידות, ליצניות ומטורפות, שכבר קשה להתפעל או להתפלץ מהם מחדש. הוא הרחיק את הקו האדום של השטחיות, הוא מחק את הפוליטיקל קורקט, הוא הוריד את השפה הפוליטית הציבורית לא אל תחת פני הים אלא אל תחת פני הביוב.

הבה נבחן את הרקורד האישי שלו - כמו גם אחדות מהתבטאויותיו: זה מתחיל בכך שברקורד העסקי של מועמד לנשיאות ארה״ב יש ארבעה פשיטות רגל או צ׳פטר 11, איך שזה קרוי באמריקה. ארבעה פעמים בחייו העסקיים נאלץ המגלומן הטוען שהוא איש עסקים מדהים, לפנות לכינוס נכסים. ארבעה פעמים הוא עשק את נושיו אגב, כשנשאל על כך ענה טראמפ בציניות מדהימה ואופיינית: מה רע בזה, ניצלתי את הסיסטם. מצאתי חור בשיטה ונצלתי אותו, זה לגיטימי!

ב-2012 כשהוא עוד נחשב לקוריוז מצחיק ומגוחך, הוא טען באגרסיביות ובטחון עצמי מופרז שהנשיא הנבחר אובמה כלל אינו אמריקאי אלא אפריקאי שנולד בקניה.

הוא מכנה את המועמדת שמולו שטן מושחת. הוא העליב ברבים את קדש הקדשים האמריקני שבויי מלחמה והורים שכולים. הציע לחסום את גבולות המדינה למוסלמים ללא כל הבדל מאיפוא ומהיכן. הוא קבע כי יש לבנות חומה בת אלפי קילומטרים בגבול המקסיקני ושהם המקסיקנים ישלמו על הבניה. הוא זרק מאסיפת בחירות אמא כי ילדה בכה באמצע הנאום... הוא חיקה בזלזול את תנועות ידיו של עיתונאי נכה. הוא אינו מסוגל לגמור משפט אחד מבלי שיגדע אותו באמצעו ויעבור לנושא אחר.

בכלל, רמת ההתבטאות שלו כל כך רדודה שזה נשמע בערך כך: אני אומר לכם שנעשה את אמריקה גדולה שנית. אמריקה תהיה כל כך גדולה ואדירה שהיא ממש תהיה כל כך גדולה כי אני אומר לכם. אנחנו ננצח. אנחנו ננצח בגדול כי כולם אומרים לי שננצח וננצח בכל כך בגדול שפשוט זה יהיה נצחון כל כל גדול כי אני אומר לכם, והרבה אנשים אמרו לי שאני כל כך אומר לכם. ככה, זו הרמה זה הטון וזו המהות.

בראיון עיתונאי הוא אמר שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה וזאת לאחר שכידוע רוסיה כבר פלשה וסיפחה את חצי האי קרים האוקראיני תוך שפיכות דמים מרובה. ובכלל כל ההתחנפות שלו לפוטין פשוט מזויעה את האמריקאי הממוצע שעוד זוכר את המלחמה הקרה.

אבל כל זה מתגמד בהשוואה לדבר הבא. בשיחה עם אחד מראשי המפלגה הוא אמר: אם יש לנו נשק גרעיני למה שלא אשתמש בו... שלוש פעמים, שנה ושילש את האיוולת המצמררת.

הוא טוען שהוא ביליונר השוה שבעה מיליארד דולר, אבל שוכח לציין שמתוכם הוא מעריך את השם טראמפ, המותג, בחמישה מיליארד. מתחננים לפניו שיחשוף את המאזנים האישיים שלו והוא מסרב. יודעי דבר טוענים שמלבד המותג הכל משועבד בהרבה למעלה ממאה אחוז. הכל שקר ואחיזת עיניים. עוקץ מקצועי.

נשאלת אפוא שאלת השבע מיליארד דולר - איך יתכן? איך יתכן שלכזה יצור יצביעו מליונים. איך יתכן שרבים מקוראי השורות משוכנעים שהוא הגואל ושלו ולו בלבד צריכים להצביע. נכון, מבחינת היחס לישראל יתכן שהוא יהיה טוב יותר, נכון יש לו בת יהודיה, אך הבה נשתחרר מכבלי הצמצום. הבה נחשוב מעט גלובלית. הבה נביט על הדברים מנקודת מבט עולמית ולא שכונתית כהרגלנו.

איך יתכן שבארצות הברית של אמריקה 2016 עומדים עשרות אלפים ומריעים בהתלהבות לנומך לרדידות לאווילות. איך יתכן שמגיש תכניות ריאליטי מהביל יהפוך להיות מנהיג העולם החופשי עם אצבע על הכפתור ההרסני בתולדות האנושות. מה קרה לעולם. מה קרא לאנושות. לאן היא התדרדרה. איך תיתכן שכזו אפשרות מונחת על שלחן הבוחרים?

בחז״ל נאמר שבעקבתא דמשיחא פני הדור היינו ההנהגה תהיה כפני הכלב. נאמר גם שהחוצפה תשלוט בראש חוצות. משום מה רגיל הייתי לחשוב כי המדובר בהנהגה שלנו. בהנהגה היהודית ואולי אף התורנית. אבל אל נוכח פני המציאות ודפי העיתונות. מי יודע אולי טעיתי, אולי המדובר בהם וסוף סוף זה קורה ובענק.

לראות לתמוה ולהיבהל עד שרשי נימי הנפש.
אזרח עולם מודאג
דונלד טראמפ בחירות כפתור גרעיני הילארי קלינטון ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד