א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הצילו, השיער נושר

מדוע השיער נושר? האם יש תקופות בהן יש יותר נשירת שיער? ומה ניתן לעשות על מנת למנוע נשירה שיער? ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם תשובות

הצילו, השיער נושר



השיער שלנו מתחלף כל הזמן ועקב כך נושר יום יום. אצל כל אדם יש תקופות, בהן השיער נושר ביתר קלות. קיימת אלופציה נורמאלית אצל תינוקות. אצל המבוגרים, נשירת 50- 100 שיערות ביום היא נשירה נורמאלית. במקום שיערות אלה צומחות שיערות חדשות. לאחר החפיפה יש נשירה של כ-300 שיערות, שגם היא נורמאלית. אך לפעמים מדובר בנשירה גדולה פי כמה וכמה מנשירה נורמאלית. במקרים כאלה מדובר על אלופציה. אלופציה זוהי נשירת שיער מוחלטת או חלקית מהראש. המצב מתפתח לאט ומתבטא בנשירת שיער דיפוזית (על כל הראש) או מוקדית.

תהליכי הזדקנות, מחסור או עודף בויטמינים ו/או מינראלים, שינויים הורמונאליים או נטייה תורשתית יכולים לגרום לנשירת השיער או הידללותו. במשך החיים רוב האוכלוסיה, הן גברים, הן נשים, סובלים מהבעיה: זהו תהליך שנצפה אצל כ-40% מהגברים וכן אצל רוב הנשים בגיל המעבר. נשירת השיער של הראש מלווה בנשירת השיער של הגוף והגפיים.

סוג אחר של אלופציה נורמאלית הוא אלופציה הנמשכת 4 חודשים לאחר הלידה. אלופציה זו יכולה להיות הדרגתית או פתאומית.

מבדילים בין 2 סוגי נשירת שיער: קבועה וזמנית עם צמיחה מחודשת של השיער בהמשך. מבדילים גם בין

- נשירת שיער גברית - סוג זה של נשירת שיער ניתן לראות גם אצל גברים וגם אצל נשים עם רמה גבוהה של אנדרוגנים.

- נשירת שיער נשית (אלופציה דיפוזית). בסוג זה של נשירת שיער, לאומת נשירת גברית, השיער נושר בצורה אחידה בכל הראש. בדרך כלל, נשירה כזאת הפיכה. לאחר גילוי סיבת הנשירה וטיפול בה, השיער צומח מחדש.

- נשירת שיער באיזורים מסויימים בראש. באיזורי הנשירה העור נשאר חלק ללא סימני שיער. בגבולות איזור הנשירה השיער קצר (לא יותר מ-4 מ"מ), דקיק ונפרד מהראש בקלות. נשירה כזאת יכולה להתפשט לכל הראש ובהמשך גם לכל הגוף. זהו הסוג הכי פחות נחקר של נשירה, וגם הכי קשה לטיפול.

גורמים לנשירת שיער לא נורמאלית

1. הפרעות במערכת הקרדיו-וסקולרית. למשל, במקרים של אי-ספיקת העורקים, יש נשירת שיער מוקדית על הידיים, הרגליים ואצבעות הרגליים. במקביל יש התדלדלות הציפורנים והעור.

2. הפרעות במערכת ההורמונאלית. למשל, מחסור בהורמונים גונדוטרופיים, מחסור או יצור יתר של הורמון בלוטת התריס.

3. הפרעות במערכת השריר והשלד. למשל, יש נשירת שיער במחלת הלופוס ובמיוטוניה דיסטרופית.

4. הפרעות במערכת הנשימה. לפעמים מחלת הסרקואידוזיס לא נשארת בגבולות הריאות, אלא מתפשטת לחלק השעיר של הראש. במקרה זה היא גורמת לנשירת שיער קבועה.

5. הפרעות בעור. Alopecia areata – מחלה, בה נצפית נשירת שיער מוקדית ללא פגיעה אחרת כלשהי בעור. לפעמים שיער נושר גם בגוף ובגפיים (alopecia universalis). במחלה זו שיער יכול לצמוח אחר-כך מחדש אבל כעבור זמן מסוים המחלה יכולה לתקוף שוב. יש הרבה מחלות עור דלקתיות (כמו פולי קוליטיס) או זיהומיות (כמו מחלות פטרייתיות שונות) שגורמות לנשירת שיער. שיער נושר גם כתוצאה מסבוראה.

6. תרופות. לקבוצה זו שייכות תרופות המשמשות לכימותרפיה, כולכיצין, הפרין, וורפרין, ויטמין A בעודף, ליתיום, תרופות חוסמי בטא, תרופות לדיכוי בלוטת התריס ותרופות רבות אחרות. בדרך כלל עם הפסקת לקיחת התרופה צמיחת השיער מתחדשת.

7. רדיותרפיה. בדרך כלל, אחרי הפסקת הטיפולים צמיחת השיער מתחדשת.

8. מתח מוגבר.

9. תזונה לקויה: לא מספקת או לא נכונה (למשל, מחסור חלבונים בתזונה, או מחסור בויטמינים ומינרלים. בדרך כלל, חסרים ויטמיני C, 2B, 5B, 6B, PP, H ו/או מינרלים: Fe, Mn Se,K, Zn, Cu, P, )

10. גידולים (למשל, גרורות גידולים שונים בעור, מחלת חוג'קין)

11. כוויות בדרגה III ו-IV

12. השפעת רעלים שונים (למשל, ארסן או טליום)

13. צביעת השיער וסוגים מסוימים של עיצוב השיער.

14. בהלה פתאומית

15. בעיה בחילוף החומרים של אלומיניום/סיליציה/קליום

16.היחלשות כללית של הגוף, כתוצאה ממחלות כרוניות או זיהומיות קשות או ממושכות (כמו שפעת, למשל)

17. גורם תורשתי. נטייה לאלופציה ניכרת כבר בגיל 20.

18. אנמיה

19 הפרעות בתפקוד בלוטת התריס

20. סכרת

21. השפעות קוסמיות מסויימות. למשל, כוכב צדק במזל קשת ובמיוחד במזל האופק

פתרונות רפואה משלימה לנשירת שיער

לרפואה המשלימה יש פתרונות לבעיה זו. טיפול בנשירת שיער צריך להיות פנימי וחיצוני גם יחד: הטיפול עצמו הוא טיפול בבעיה שגרמה לתופעת נשירת השיער. למשל,

- אם הגורם לנשירה הוא מתח, לשתות תה מליסה, תה ורבנה, תה פסיפלורה, תה קמומיל או תערובות של סוגי תה אלה, טיפות רסקיו, להשתמש בצמחים סדטיביים או בהומיאופתיה או תמציות קריסטלים מתאימים

- אם הגורם הוא חסכים תזונתיים, יש לקחת תוספי תזונה למילוי החסר ולשנות את התזונה בהתאם לצרכי הגוף

- אם הגורם הוא חוסר איזון הורמונאלי, יש לטפל בבעיה. ניתן לעשות זאת ע"י צמחי מרפא, הומיאופתיה, דיקור או שילוב בין שיטות אלה

טיפול בנשירת שיער

ניתן לתמוך בטיפול וכן לשפר את המצב זמנית, עד שהבעיה תטופל ע"י שיטות טיפול תמיכה שונות. מאחר שהבעיה ידועה מאז ומתמיד בכל רחבי העולם לכל האוכלוסיות, יש המון שיטות עממיות לטיפול בה. לפניכם כמה עצות לסובלים מנשירת שיער, המבוססות על שיטות עמיות, מחקרים וידע אמפירי:

- לשתות עשב שעורה/חיטה

- לשתות הרבה תה סרפד, תה רוזמרין, תה הדס (לא בהריון)

- לשטוף שיער בחליטת צמח רוזמרין או חליטת סרפד או במים עם הוספת שמן רוזמרין יום כן-יום לא

- אין לחפוף שיער כל יום

- פעם בשבוע במשך 1- 2 חודשים לעסות אל תוך הראש שמן קיק. לאחר מכן לשים מגבת על הראש ל-5 שעות לפחות. להוריד את המגבת ולחפוף את הראש בשמפו צמחי. שיטה זו לא רק מטפלת בנשירת שיער, אלא גם מזרזת את גדילת השיער

- לפני בריכה או ים מומלץ למרוח על השיער קרם הזנה ולאחר הברכה או הים לשטוף מיד את הקרם במים קרים

- להימנע מכל סידור שיער, שגורם למתיחתו (למשל, "קוקו")

- לא לעשות פן

- פעמיים בשבוע לעסות אל תוך הקרקפת שמן אובלפיחה

- לא לגרום שינויים דרמטיים, שהם בגדר טראומה לשיער, כמו סילסול, החלקה, צביעה

- להימנע משימוש בקונדישנר ומרכך, במיוחד באלה, המכילים SLS

- לאחר חפיפת השיער לעסות את הקרקפת בתערובת של שמן רוזמרין ושמן חבובה

- לשמור על תזונה בריאה. לשמירה ושיפור השיער, תעשירו את התזונה בפירות, ירקות, אגוזים, פיצוחים, סובין, תמרים, תות, מלון, פטרוזיליה, סלרי, נבט חיטה ודבש.

- להימנע מעישון (הן פסיבי, הן אקטיבי)

- לדאוג לשתיה מספקת

- לקחת 4 גר' פרופוליס טהור, לשפוך עליו 100 מ"ל כוהל 40% (או וודקה או ערק), לנער ולעסות לתוך הקרקפת

- לחיזוק השיער ולעידוד צמיחתו אפשר לקחת 1 ל' מים רתוחים מצוננים עד ל-40- 45 מעלות. להוסיף לתוכם 2 כפות דבש ולערבב. לעסות את התמיסה אל תוך הקרקפת פעמיים בשבוע.

- לקחת 10 גר' פרחי בבונג, למזוג עליהם כוס מים רותחים, לכסות ולהחזיק על אש קטנה 30 דקות, לצנן, לסנן ולשטוף בזה את הראש אחרי חפיפה. להשתמש רק בתמיסה טריה.

- כל ערב לפני השינה לחפוף את הראש עם בירה שחורה.

- לערבב מיץ גזר עם מיץ לימון ביחס 1:1 ולעסות אל תוך הקרקפת

- לערבב כרכום עם מים עד לקבלת עיסה במרקם של בצק. לעסות את העיסה לקרקפת. להמתין כ-20 דקות ולשטוף.

- לעסות אל תוך הקרקפת חימר, לחכות רבע שעה ולשטוף

- לעסות אל תוך הקרקפת מלח ים, לחכות כרבע שעה ולשטוף

- לערבב כף מיץ אלוורה, כף דבש, חלמון ביצה 1 ומיץ מראש שום אחד. לעסות את התערובת אל תוך הקרקפת. לעטוף את הראש במגבת ולחכות 20 דקות. לאחר מכן לחפוף את הראש בחלמון ביצה ולשטוף בחליטת בבונג מסוננת.

- לעסות את הראש בעזרת מברשת שיער. פעם-פעמיים בשבוע אפשר לעשות זאת עם מסכת שיער מתאימה

- אם השיער יבש עד יבש מאד, לחפוף ראש ללא שמפו וללא סבון, רק במים חמים, לאחר מכן במשך 15 דקות רצופות לעסות לתוך הקרקפת מלח שולחן. לשטוף את הראש. לחזור על הפעולה 6 פעמים. שיטה עממית זו הצילה מקרחון הרבה אנשים. אבל שוב, היא מתאימה רק לבעלי שיער יבש.

- לסחוט מיץ מבצל בינוני אחד. להוסיף אל תוך המיץ שמן קיק בכמות זהה לזו של המיץ שיתקבל וחלמון מביצה אחת. לעסות לקרקפת 45 דקות לפני החפיפה. לכסות את הראש. כעבור 45 דקות לחפוף את הראש. לחזור על הפעולה פעם בשבוע.

- לא לחפוף את הראש במים חמים מידי

- לשמור את הראש מנזקי האקלים, כמו שמש, קור וכדו'

שיטות נוספות לטיפול בבעיית נשירת השיער

1. מזותרפיה (הזרקות תת-עוריות)

2. פוטותרפיה (טיפול באור)

3. אוזונותרפיה (טיפול באוזון)

4. עיסויים שונים (עיסוי הודי, עיסוי שיאצו וכו')

5. טיפול בחשמל

6. טיפול בחום

7. טיפול הומיאופתי

8. טיפול בתזונה ובתוספי התזונה

9. טיפול בצמחי מרפא (סיניים ומערביים)

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/טיפול מקצועי.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קיסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.

מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.

טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

אתר:

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד