י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

נתניהו מציג: 3 בשורות טובות בנושא הדיור

נתניהו הציג את תכנית הממשלה להורדת מחירי הדירות הגואים: הורדת מס השבח, הנחות לקבלנים, והקלות לרשויות המקומיות • מסלול עוקף אטיאס?

עוקפים את אריאל? ביבי ויובל
עוקפים את אריאל? ביבי ויובל



בשורות חדשות לזוגות הצעירים: אמש נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר השיכון אריאל אטיאס וסגנית השרה לענייני צעירים, גילה גמליאל לפגישה שהוגדרה 'דחופה', ואשר במהלכה נידון משבר הנדל''ן.

בין עיקרי ההחלטות של אותה פגישה: בשנת 2011 יופחת מס השבח ההיסטורי על הקרקעות, פעולה שתעודד את מכירתם ורכישתם של לפחות חלק מ-1.9 מיליון דונם קרקעות בבעלות פרטית. על פי ההערכות באם ייעשה שימוש בכל הקרקעות המוחזקות בידי בעלים פרטיים ניתן יהיה לבנות 50-60 אלף יחידות דיור.

עד היום, בעלי קרקעות שרכשו אותם לפני שנת 2001, מחויבים כיום במס שבח בשיעור של לא פחות מ-49% משווי הקרקע. הדבר מהווה תמריץ שלילי בהחלט, ורבים מבעלי הקרקעות מעדיפים להוריש אותם לילדיהם ולא למכרן.

התיקון החדש, פרי רעיונו של סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, עשוי לשחרר את החסם הנ"ל. נזכיר כי בהתאם להמלצות "ועדת רבינוביץ" כבר הופחת שיעור מס השבח ל-25%, אולם הדבר חל רק על קרקעות שנקנו אחרי שנת 2001. על פי ההצעה החדשה ויעמד מס השבח על 20%, בלי כל קשר לתאריך רכישת הקרקע.

בנוסף: תינתן הנחה של 15% לקבלנים במכרזים. ההנחה תינתן באופן כזה שהקבלן ישלם במועד המכרז 85% וייתן את ה-15% הנותרים כערבות. הקבלן יתחייב לבנות בזמן סביר של כ-30 חודשים, יביא טופס 4 על גמר הבנייה ויקבל את הערבות חזרה.

החלטה נוספת: מתן הקלות וסיוע לרשויות מקומיות לבנות מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים ופארקים על מנת שהם לא יהוו חסם לבניית שכונות חדשות.

שטייניץ: "זו המנה הראשונה"


"בחמש השנים האחרונות אנו עדים לעליה חדה במחירי הדיור וזה משפיע על כלל האוכלוסייה, אבל בעיקר על זוגות צעירים", פתח נתניהו את מסיבת העיתונאים שהתכנסה מיד לאחר הדיון. "רכישת דירה הפכה להיות צעד יותר ויותר קשה. יש מצוקת דיור הולכת וגדלה במדינת ישראל. אנו מאמינים שחייב להיות טיפול שורש בבעיה הזו.

"אני הצעתי כבר שלושה צעדים לבעיית ההיצע כמרכזים: הרפורמה במנהל מקרקעי הישראל שהגדילה את הייצע. הדבר השני הוא תוכנית נתיבי ישראל שפורשת כבישים ורכבות שמחברים את המרכז ואת הפריפריה; והדבר השלישי הוא הרפורמה בתכנון ובנייה שנמצאת כעת בכנסת".

נתניהו הבטיח כי "מה שנציג להם היום, זה הגל הראשון - אבל יהיו עוד. זו רק ההתחלה. אביא פתרונות עד שהשוק יבין שיש כאן פתרון שיטתי וככל שיידרש נמשיך להביא פתרונות".

"זו המנה הראשונה", הבטיח גם שר האוצר, יובל שטיניץ, בהוסיפו כי הם שוקלים צעדים נוספים בתחום המיסוי. "כל אלו, יחד עם כל הצעדים שכבר ננקטו מיועדים להקלת על מצוקתם של בנינו ובנותינו ולבלום את עליית המחירים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד